سرور ‌هادیان: وارد کارگاه کوچکی می‌شوم که نامش «سرزمین خمیری» است. اینجا خمیرها درست می‌شوند، رنگ می‌شوند و در دستان هنرمندان بی‌ادعا شکل می‌گیرند.

کارآفرینی در سرزمین مجسمه های خمیری

از گل و گیاه، میوه و شخصیت‌های معروف انیمیشنی تا شخصیت‌هایی که حاصل خلق ذهنی آن‌هاست؛ این همه خلاقیت توجه‌ام را جلب می‌کند. «فاطمه عباسی کاشانی» متولد۱۳۵۵ در مشهد است. او بانوی کارآفرینی است که به قول خودش با وام خوداشتغالی ۵ میلیون تومانی، توانست کارگاهی را راه‌اندازی کند که حالا درآمد ماهانه خودش از این کارگاه بیش از مبلغ این وام است. کارگاهی که تا پیش از کرونا بیش از ۲۰  نفر از زنان در خانه و کنار خانواده‌شان مشغول به کار بودند و تعدادی از آن‌ها زنان سرپرست خانوار هستند. به دلیل شیوع بیماری کرونا مدتی سفارشات کارگاه به حداقل رسید و بسیاری از آن‌ها مجبور به ترک کار شدند اما خوشبختانه دوباره جان تازه‌ای در کار دمیده شده است و مجدد ۱۵ نفر کار را با اشتیاق و پشتکار ادامه می‌دهند.

مادر بودن اولویت من است

از این بانوی کارآفرین درباره شروع به کارش که می‌پرسم، می‌گوید: در گذشته به کارهای هنری علاقه‌مند بودم گلدوزی و قلاب‌بافی می‌کردم، بیکار بودن حس بدی برایم داشت و همیشه دلم می‌خواست در کنار وظایف زندگی، درآمدی داشته باشم تا کمکی برای خانواده‌ام باشم. درست ۲۰ سال پیش خواهرم کتابی به من داد و گفت از روی این کتاب می‌توانی گل و عروسک‌های کوچک خمیری درست کنی. کار بسیار سختی بود. بارها خمیر و رنگ و مواد را با هم قاطی کردم اما خراب شد. تا اینکه سرانجام توانستم خمیر را آماده کنم و با ایده گرفتن از اطراف و خلاقیت، کارهای کوچکی را درست کنم. اما از ۱۰ سال گذشته که مسئولیت کامل زندگی به دوش من قرار گرفت و من سرپرست خانواده‌ام شدم، احساس کردم باید به صورت جدی به کار کردن بیندیشم. پس همه تلاشم را برای آنکه بتوانم هم مادر خوبی باشم و هم هزینه‌های زندگی را تأمین کنم، انجام دادم.

انباری که کارگاه شد

این بانوی کارآفرین می‌گوید: کارگاه فعلی من قبلاً انباری خانه پدری من بود و از طرفی در طبقه پایین منزل پدرم با فرزندانم زندگی می‌کنم. وی ادامه می‌دهد: من چهار فرزند دختر دارم. دختر بزرگم دانش‌آموخته رشته هوشبری و دختر دوم من دانشجوی رادیولوژی است. دو دختر دیگرم کلاس نهم و چهارم هستند. این بانوی پرتلاش تأکید می‌کند: دلم می‌خواست کنار فرزندانم باشم تا بتوانم هم وظیفه مادری‌ام را انجام دهم و هم هنگام کار نگران آن‌ها نباشم تا بتوانم ذهنم را متمرکز کار کنم و تأکید می‌کنم همیشه در زندگی‌ام اولویت مادر بودنم است.

از وام ۵ میلیونی تا درآمد ماهانه

وی در خصوص گرفتن وام و شروع جدی کارش می‌گوید: برای من اعطای وام ۵ میلیون تومانی یک اتفاق بسیار خوب بود. با معرفی به واحد خوداشتغالی و بخش کارآفرینان کمیته امداد پیشنهاد این وام به من داده شد. همین وام انگیزه مجهز کردن کارگاه و خرید مواد اولیه و ابزار کارم را به من داد و سبب شد کارم را گسترش دهم . پیش از کرونا ۲۰ بانو با من همکاری داشتند که این تعداد پس از شیوع کرونا به علت کمی سفارش کاهش یافت اما خوشبختانه دوباره ۱۵ نفر مشغول به کار شدند. همکارانم بر اساس میزان وقت و کاری که انجام می‌دهند حدود ۵۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان درآمد کسب می‌کنند و کارمان به گونه‌ای است که امکان گسترش و درآمد بیشتر هم برای همه مهیاست.

از آموزش تا کار

از او درباره تجربیاتی که از سال‌های گذشته از کار داشته و کارگاهی که حالا خودش افتتاح کرده است می‌پرسم، می‌گوید: می‌دانستم باید خوب کار کنم و سعی کردم همه تجربیات خودم را برای شروع یک کار جدی به کار ببندم. از این رو مشغول آموزش به افراد علاقه‌مند هنر گلسازی با خمیر شدم. رایگان به علاقه‌مندان آموزش می‌دادم و سپس از آن‌ها می‌خواستم در صورت علاقه برای من کار کنند و بعدها این آموزش‌ها جدی‌تر شد، هنوز هم همین کار را انجام می‌دهم، اگر زن بی‌سرپرست یا بدسرپرستی بخواهد کار کند و به این کار علاقه داشته باشد، می‌توانم به او آموزش بدهم تا کار کند و روزی حلال کسب نماید.

از فروش خرد تا صادرات

وی اظهار می‌دارد: کار تولید را انجام می‌دادم اما باید بحث فروش را هم در نظر می‌گرفتم. فروش کارهایم از آشنایان، اقوام و همسایه‌ها شروع شد اما کم کم کار را وسعت دادم. تنوع در کارها و کیفیت مطلوب را هم اضافه می‌کردم تا فضای کارم را مدیریت کنم. در کلاس‌های موفقیت و راه‌های کسب و کار و مهارت‌های بازاریابی که از طرف واحد کارآفرینی کمیته امداد و خودکفایی و خوداشتغالی برای کارآفرینان برگزار می‌شد، شرکت کردم.

این کلاس‌ها و همایش‌ها دید من را به عنوان یک کارآفرین بسیار وسعت داد و سبب شد به کارم جدی‌تر نگاه کنم، کارهایم به شهرهای دیگر و برخی از کشورهای اطراف توسط برخی افراد که از من سفارش می‌گیرند، صادر می‌شود.این بانوی پرتلاش خاطرنشان می‌سازد: بعدها زمینه حضورم در نمایشگاه‌ها فراهم شد و توانستم بسیاری از کارهایم را در نمایشگاه به فروش برسانم و علاقه و سلیقه مردم را در کار بسنجم اما باز هم اولویتم؛ بودن کنار فرزندانم است.

وی درباره محصولات تولیدی خویش بیان می‌دارد: مگنت‌های روی یخچال، عروسک‌های خمیری، گل‌های روی صابون برای جهیزیه، گلدان‌های کاکتوس، گلدان‌های گل، سبد میوه، عروسک‌های انیمیشنی، عروسک‌های تزئینی روی مداد و خودکار و گل‌های روی جااسپند، طرح‌های خاص روی ماگ و... از نمونه کارهای من هستند.

فوت استادی را برای خودم نگه نمی‌دارم

وی درباره راز موفقیت در کارش می‌گوید: راز موفقیت در کار، اعتماد به نفس و تلاش جدی است. از طرفی ما در فضایی کار می‌کنیم که باید کیفیت را اولویت کار قرار دهیم و سپس به‌روز باشیم. با مطالعه و نگاهی خلاقانه می‌توان بسیاری از هزینه‌ها را کاهش و کیفیت کار را هم ارتقا داد تا بتوان در بازار حضوری محکم داشت. با وجود آنکه بسیاری هنوز معتقدند که فوت استادی را نباید به شاگردان گفت، من معتقدم باید کار را تمام و کمال آموزش داد تا همه آن‌ها که برای من کار می‌کنند کاری باکیفیت به من تحویل دهند و من هم به بازار، کار خوب و باکیفیت ارائه دهم.

وی خاطرنشان می‌سازد: خوشبختانه اعطای وام به کارآفرینان در بحث خوداشتغالی کمیته امداد، زمینه کار را برای بسیاری از زنان فراهم کرده است و من در صورت حمایت‌های بیشتر امکان گسترش کارگاه و جذب زنان سرپرست خانوار را تا 100 نفر هم دارم.

در حال حاضر وام به من تعلق می‌گیرد اما متأسفانه ضمانت‌هایی چون دو کارمند برای من مقدور نیست و عملاً امکان گرفتن وام را ندارم، اگر شرایط ساده‌تری مهیا شود امکان گرفتن وام مقدور می‌شود و من می‌توانم کارم را گسترش بدهم و زنان سرپرست خانوار بیشتری را به کار بگیرم.

این در حالی است که بیشتر همکاران من زنان سرپرست خانوار هستند که از طریق کمیته امداد با من آشنا شدند و برایم کار می‌کردند. در واقع روزی زندگیشان از این طریق تأمین می‌شد. روزهای نگران کننده‌ای برای همه‌شان گذشت اما خوشبختانه کم کم زندگی کردن با کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی آغاز و مجدد کارمان شروع شد، سفارش‌ها اعلام شد و در حال حاضر ۱۵نفر با من کار می‌کنند و امیدوارم به زودی روزهای رکود، استرس و بیماری تمام شود تا بقیه همکاران من و تعداد بیشتری خانم با من کار را ادامه دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.