یک کارشناس و تحلیلگر ارشد مسائل منطقه می‌گوید سفر نتانیاهو به خاک عربستان برای دیدار با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در حضور مایک پمپئو ارسال یک پیام روشن به بایدن است که ریاض و تل‌آوید مخالف سیاستهای او در مورد بازگشت به برجام و کاهش فشار بر ایران هستند.

دیدار محمد بن‌سلمان و نتانیاهو در خاک عربستان پیامی برای بایدن است/ همکاریهای امنیتی و تروریستی جبهه عبری-عربی علیه ایران افزایش می‌یابد

قدس آنلاین: حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با قدس آنلاین با بیان اینکه سفر همزمان مایک پمپئو وزیر خارجه دولت ترامپ به منطقه و سفر بنیامین نتانیاهو به عربستان و دیدار وی با ولیعهد این کشور، در چارچوب تلاش مثلث شوم آمریکا رژیم صهیونیستی برای تشکیل یک جبهه عبری عربی علیه محور مقاومت و ایران قابل تجزیه و تحلیل است، وزیر خارجه دولت آمریکا تلاش دارد پیش از پایان دوره ترامپ این جبهه سازمان پیدا کند.  

 این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه در سفر وزیر خارجه آمریکا به اراضی اشغالی، مایک پمپئو از ارتفاعات  اشغالی جولان سوریه بازدید کرد، اظهار داشت: این امر نقض آشکار قطعنامه‌های ۲۴۲ و ۳۳۸ شورای امنیت است زیرا این منطقه در جنگ ژوئن ۱۹۶۷ اعراب و اسرائیل به اشغال رژیم صهیونیستی در آمد و این رژیم در ۱۹۸۲ همزمان با حمله به جنوب لبنان جولان اشغالی را به صورت رسمی جزئی از اراضی اشغالی اعلام نمود اما جامعه جهانی هیچ گاه جولان را به عنوان منطقه حاکمینتی رژیم صهیونیستی نشناخته است.

وی افزود: ولی مایک پمپئو نه تنها قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته و برای تقویت جایگاه متزلزل نتانیاهو رهبر حزب افراطی لیکود به اراضی اشغالی از جمله جولان سفر کرد که در اقدامی بی سابقه از شهرک‌های یهودی نشین ساخته شده در این اراضی اشغالی هم بازدید کرد.

هانی‌زاده خاطرنشان کرد: پس از این رویداد، همزمان با سفر مایک پمپئو به عربستان سعودی، بنیامین نتانیاهو نیز به صورت مخفیانه به شهر نعم در عربستان رفت و به مدت ۵ ساعت با محمد بن سلمان  ولیعهد سعودی در حضور وزیر خارجه آمریکا دیدار و گفت‌وگو داشت.

وی با یادآوری اینکه محور این گفت‌وگوها ایران، محور مقاومت و فلسطین بود، تاکید کرد: هر دو طرف ورشکسته سیاسی یعنی نتانیاهو و بن سلمان به این نتیجه رسیده‌اند که باید از هر ابزاری برای کاهش نفوذ ایران و محور مقاومت در منطقه و فلسطین استفاده کنند و از آنجا که شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی بایدن نامزد حزب دموکرات هم محمد بن سلمان و هم نتانیاهو را به شدت نگران آینده سیاسی خود کرده است، به همین دلیل مایک پمپئو وزیر خارجه در سفر به قلب آسیا و دلجویی از نخست وزیر اسرائیل و ولیعهد عربستان تلاش کرد تا از رهگذر جریان سازی و تشکیل یک جبهه متحد از آنها علیه ایران جایگاه این دو رژیم را تقویت کند.

این تحلیلگر ارشد تحولات جهان عربی با اشاره به اینکه این سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای اولین بار به خاک عربستان و دیدار مقامات ریاض، تل آویو و واشنگتن، پیام کاملا روشنی برای بایدن است، گفت: پیام اینست که عربستان و اسرائیل مخالف سیاست‌های او در کاهش احتمالی فشار و تحریم، مذاکره با ایران و بازگشت به برجام هستند و با تشکیل یک جبهه عبری و عربی می‌کوشند نفوذ ایران را در منطقه کاهش دهند،

وی خاطرنشان کرد: اما عمده اختلاف دموکرات‌ها با عربستان و رژیم صهیونیستی مسئله حقوق بشر است زیرا عربستان با کشتار بی‌رویه مردم بی‌دفاع یمن کاری کرده است که آمریکا نتواند بیش از این برای بقای عربستان هزینه کند.

اتفاق بسیار مهمی هم که رخ داد این بود که همزمان با ورود بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و پمپئو به عربستان انصارالله با شلیک موشک بالستیک شرکت نفتی آرامکو را هدف قرار دادند و خسارات جدی به تاسیسات نفتی عربستان در جده وارد آوردند.

این عملیات پیام مهمی از سوی ارتش یمن و انصارالله برای عربستان به همراه داشت، اینکه ملت یمن اجازه نخواهد داد که رژیم صهیونیستی در کنار مرزهای این کشور پایگاهی ایجاد کند.

هانی زاده در رابطه با حضور رئیس موساد و چند افسر بلند پایه این سازمان اطلاعاتی و تروریستی در دیدار نتانیاهو و محمد بن سلمان نیز با بیان اینکه هدف از این اقدام کاملا روشن است، افزود: قرار است همکاری‌های امنیتی و اطلاعاتی عربستان و رژیم صهیونیستی در آینده علیه ایران و محور مقاومت تشدید شود.

وی تصریح کرد: از آنجایی که موساد در انجام عملیات تروریستی و استفاده از گروهک‌های تروریستی موجود در سوریه  تجربه بالایی دارد، لذا به نظر می‌رسد که هم موساد و هم استخبارات عربستان در آینده از وجود گروهک‌های تروریستی در منطقه و تیم‌های جاسوسی برای انجام عملیات خرابکارانه و ترویستی علیه ایران و محور مقاومت استفاده کنند. از جمله این فعالیت‌ها ترور فرماندهان بلند پایه نیروهای مردمی عراق، حزب الله لبنان و انصار الله یمن خواهد بود.

وی تسریع در روند آشکار سازی روابط میان عربستان و رژیم اشغالگر قدس را از دیگر اهداف این دیدار خواند و اظهار داشت: با این سفر علاوه بر آغازی برای برقراری رابطه آشکار بین ریاض و تل آویو، بعد امنیتی همکاری عربستان و اسرائیل کاملا پر رنگ خواهد شد. اما صرف نظر از این گمانه زنی‌ها در صورت ورود جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا به کاخ سفید، پرونده‌های زیادی علیه دو رژیم ورشکسته عربستان و اسرائیل گشوده خواهد شد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: باج ۵۰۰ میلیارد دلاری عربستان به دونالد ترامپ، قتل دردناک روزنامه‌نگار منتقد و برجسته سعودی جمال خاشقچی، قتل عام کودکان و زنان یمنی توسط عربستان بخشی از پرونده‌هایی است که جو بایدن در مورد عربستان خواهد گشود.

همچنین موضوع تصمیم دونالد ترامپ در خصوص شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا به این شهر احتمالاً منتفی خواهد شد و روند عادی سازی روابط میان اعرای و این رژیم هم متوقف می‌ماند. در این صورت نتانیاهو که تاکنون خود را پشت این نمایش‌ها و تبلیغات سیاسی پنهان کرده است، به دلیل فساد مالی و بحران های داخلی نخواهد توانست به حاکمیت خود ادامه دهد. به همین دلیل او می‌کوشد پیش از رفتن ترامپ این پروژه ها را به نقطه ثابتی برساند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.