گزارش‌های مردمی از مراجعه به جایگاه‌های عرضه سوخت حاکی از عدم سرویس دهی برخی دیسپنسرهای سکوهای سوخت‌گیری بوده است. این مشکل باعث بروز مشکلاتی چون تشکیل صفوف طولانی و زمان‌بر شدن روند سوخت‌گیری شده که موجبات نارضایتی مشتریان جایگاه ها را فرام آورده و با توجه به کاهش مصرف سوخت در ایام کرونا فشار مضاعفی را به جایگاه‌داران وارد کرده است.

کمبود و خرابی قطعات نازل‌های سوختگیری؛ تحریم‌های ظالمانه، کرونا یا سوء مدیریت؟

قدس آنلاین؛ طی روزهای اخیر گزارش‌های مردمی از مراجعه به جایگاه‌های عرضه سوخت حاکی از عدم سرویس دهی دیسپنسر(نازل)های سکوهای سوخت گیری بوده است؛ مشکلی که به نظر می‌رسد عمدتاً به دلیل خرابی قطعاتی است که طی سالیان اخیر دچار فرسودگی شده‌اند؛ این موضوع اما مشکلاتی چون تشکیل صفوف طولانی و زمان‌بر شدن روند سوخت گیری رخ داده که باعث بروز نارضایتی در میان مشتریان جایگاه ها شده و با توجه به کاهش مصرف سوخت در دوران کرونا فشار مضاعفی را به جایگاه داران وارد کرده است.

به نظر می رسد مشکل از قطعه‌ای به نام «مَستِر» در سامانه‌های هوشمند سوخت جایگاه‌ها است که به دلیل کهنه و فرسوده بودن تجهیزات پیوسته دچار مشکل و منجر به اختلال روند عرضه سوخت می‌شود.

مشکل خرابی قطعات نه تنها حل نشده بلکه بدتر از قبل شده است

«همایون صالحی»، رئیس هیات مدیره کانون سراسری جایگاه داران کشور در گفت‌وگو با قدس آنلاین در پاسخ به این پرسش که آیا مشکلی که جایگاه داران در رابطه با تامین و خرابی قطعات با آن مواجه بودند برطرف شده است یا خیر گفت: واقعیت این است که این مشکل همچنان وجود دارد و متأسفانه گزارش‌هایی که ما از برخی استان‌ها دریافت می‌کنیم حاکی از ادامه دار بودن و حتی تشدید این مشکلات است؛ علی رغم تمام تعهداتی که شرکت ملی پخش در رابطه با برطرف شدن کامل این مشکلات تا پایان مهر ماه داده بود و اعلام کرده بود این مشکلات برطرف خواهند شد و ترمینال جدیدی نصب خواهد شد، این امر صورت نگرفته است. از نصب سیستم قبلی ۱۱ -۱۲سال می‌گذرد و بسیار کهنه شده است و تعداد خرابی‌های ما بسیار بیشتر از گذشته شده است. به عنوان مثال از ۱۸۰۰- ۱۹۰۰ نازل خوزستان در حدود ۷۶۸ نازل اعلام خرابی کرده بودند. نه فقط خوزستان بلکه ما از تمام استان‌ها تماس داریم که ما با خرابی نازل‌ها مواجه هستیم و نمی‌دانیم چه باید بکنیم.

وی افزود: روز دوشنبه هفته گذشته که ما خدمت جناب «ویس کرمی» مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کشور  بودیم در حضور ایشان ما به مالکین برخی جایگاه‌ها تماس گرفتیم و تعداد نازل‌های فعال را سوال کردیم؛ ایشان و دیگر مسئولان کاملا در جریان ماجرا هستند اما اگر شما از ایشان سؤال کنید بعید است که بپذیرند.

عمده مشکل جایگاه داران فرسوده بودن سامانه و قطعات است

صالحی عمده مشکل دیسپنسرهای سوخت را فرسوده بودن قطعات سامانه عنوان کرد و افزود: به دلیل تحریم‌های ظالمانه ما هیچ قطعه جدیدی برای جایگزین کردن نداریم و فقط قطعات خراب را توسط شرکت پشتیبان تعمیر می‌کنند و قطعه خراب تعمیرشده یک جایگاه را به جایگاه دیگر می‌فرستند اما همان جا هم این قطعه بعد از چند روز دچار خرابی می‌شود. بر اساس آمار بیش از ۳۰-۴۰ درصد از این قطعات در کمتر از یک ساعت بعد از نصب مجدد دچار خرابی می شوند! برخی از این قطعات در همان لحظه نصب توسط شرکت پشتیبان اعلام خرابی شده و بازگردانده می‌شود.

وی افزود:: یکی از آفت‌های بزرگ کشور ما نداشتن یک آمار دقیق و ارائه آن است؛ ما اگر کمی صادقانه و بدور از مسائل سیاسی حاشیه‌ای و میز و مسؤولیت بیایم یک آمار درست و دقیق ارائه بدهیم شاید بشود یک راه حلی پیدا شود. وقتی شما از جناب کرمی که انسان بسیار شریفی هم هستند می‌پرسید و ایشان می‌گویند مشکلی نداریم خب ای کاش به ایشان می‌گفتید هفته گذشته روز دوشنبه این مشکلات هفته گذشته خدمت شما مطرح شد. اعداد واقعی خرابی ها بسیار بیش از آن چیزی است که اعلام می شود.

صالحی تصریح کرد: البته آمارهای اعلامی مربوط به همان ساعت است و ممکن است در ساعتی بعد آمارها دچرا تغییر شوند چون قطعات مرتباً تعویض می‌شوند. بنابراین ممکن است آمار اعلامی بنده با آمار یک ساعت بعد متفاوت باشد.اما مشکل این است که روند تعمیر قطعات با کندی صورت می پذیرد. با توجه به اینکه بیشتر قطعات سامانه هوشمند ما وارداتی هستند ما در تأمین و تعمیر قطعات دچار مشکل شده‌ایم.

مشکلاتی که امروز مردم مشاهده می‌کنند مربوط به مالکین جایگاه ها نیست

رئیس هیات مدیره کانون سراسری جایگاه داران کشور ادامه داد: قرار بود از اول مهرماه ما ۲۰۰ نازل را به عنوان پایلوت در برخی جایگاه‌ها انتخاب و نصب می‌کنیم تا از شر این سامانه فرسوده خلاص شویم اما هیچ اتفاقی در این زمینه رخ نداد. متاسفانه وضعیت نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر از گذشته شده است؛ قطعا باید سیستم جدید جایگزین سیستم قبلی شود و ترمینال‌های جدید نصب شود ؛ در واقع سیستم یک کارت سوخت مجزا و یک کارت بانکی جدا منسوخ شده است. با سیستم‌های جدید شما می‌توانید با یک کارت که هم سوخت و هم کارت بانکی شما محسوب می‌شود کارهای خودتان را انجام دهید. قرار بود این اقدامات صورت بگیرد اما متأسفانه هنوز اقدامی در این رابطه رخ نداده است. بنده خطاب به مردم عزیز عرض می‌کنم که مشکلاتی که امروز مشاهده می‌کنند مربوط به مالکین جایگاه ها نیست.

قول دادم تا انتهای مهرماه این مسئله برطرف خواهد شد در حال حاضر این مسئله رخ داده است!

«مسعود رضایی» مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌وگو با قدس آنلاین در رابطه با آخرین وضعیت تأمین قطعات و تعمیر قطعات مورد نیاز جایگاه های سوخت کشور گفت: در خصوص پشتیبانی مجاری عرضه در سامانه هوشمند سوخت واقعیت این است که در شهریور ماه که ما به دلیل برخی مشکلاتی در زمینه تأمین قطعه مقداری دچار چالش شدیم و یک سری مجوزهای خاص دادیم و بنده قول دادم تا انتهای مهرماه این مسئله برطرف خواهد شد و ما به شرایط عادی برخواهیم گشت در حال حاضر این مسئله رخ داده است و الان قطعات پشتیبانی تجهیزات به اندازه کافی در خط تعمیرات ما وجود دارد و در حوزه تعمیرکاران سیستم‌های تعمیراتی همه چیز به روزرسانی شده و آماده است و ظرفیت تعمیراتی ما به اندازه دوبرابر نیاز تعمیرات روزانه جایگاه ها است.

مشکلات گزارش شده به تعمیرات معوق مانده از دوره شهریور و مهرماه مربوط است

وی افزود: مشکلی که الان احتمالاً گزارش می‌شود به تعمیراتی برمی‌گردد که از دوره شهریور و مهرماه معوق مانده است. بدیهی است که طبق اطلاعیه‌ای که در این رابطه صادر کردیم مناطق بر اساس شرایط اولویت بندی کرده‌اند و جایگاه‌های کم فروش‌تر اگر تعدادی از دیسپنسرهایشان را بابت کمبود قطعه از دور خارج می‌کردند اتفاق خاصی در امر سوخت گیری رخ نمی‌داد و این یک روال معمولی در سیستم پخش است که اگر فروش یک جایگاه کم باشد در برخی مقاطع برخی از سکوهایش را به دلیل صرفه جویی در هزینه و انرژی می‌بندد.

امروز خط تعمیرات ما بیش از نیاز روزانه قطعه خروجی می‌دهد

به گفته رضایی با مناطق تعاملات خوبی شد برخی مجوزهای خاص اعطا شد و برخی از تعمیرات را خارج از روال هایی که داشتیم انجام دادیم و فاز کمبود قطعه‌ای که در شهریور ماه با آن مواجه شده بودیم را مدیریت کنیم. در حال حاضر خط تعمیرات ما بیش از نیاز روزانه قطعه خروجی می‌دهد و ایرادات باقی مانده از دو ماهی که طی آن با کمبود مواجه بودیم بازهم بر اساس اولویت بندی های مناطق به مرور مرتفع می‌کنیم.

مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تاکید کرد: الان می‌توانیم ادعا بکنیم که تعداد نازل‌های فعال شرکت ملی پخش نسبت به شهریورماه که با ما مشکل مواجه بودیم در واقع تا حدود ۲-۳ هزار نازل فعال به چرخه وارد شده است اگر فرض را بر این بگیریم که در آن مقطع ما ۵ تا ۶ هزار نازل غیرفعال داشتیم الان به نهایتا ۲-۳ هزار نازل غیرفعال رسیده است از مجموع حدود ۵۰ هزار نازل . با توجه به کاهش فروش و اولیت بندی مناطق ما مشکل خاصی گزارش نداشتیم و بر این اساس مشکلات قطعاتی که مربوط به آن مقطع زمانی بوده به صورت تدریجی و با توجه به اویت زمانی تأمین می‌کنیم.

نمی‌شود سیستم گسترده ملی تعمیرات را یکباره ۱۰ برابر کرد

رضایی ادامه داد: مسئله ای که باید به آن توجه شود این است که فرآیند خط تعمیرات یک سیستم تعمیرات یک سیستم گسترده ملی که قرار است قطعاتش از دورافتاده ترین مناطق کشور جمع آوری بشود و یک قطعه خاص با یدکی خاص و با ملاخظات امنیت خاص و نرم افزاران و تعمیرکاران خاص که پشتیبانی می‌شود نمی‌شود این سیستم را یکباره ۱۰ برابر کرد؛ طبیعی است که ما هنوز تعدادی درخواست معوق داریم اما این درخواست ها از شهریور ماه و مهرماه کمتر است و در حال حاضر به جرات می‌توان گفت که ما روند تعمیرات ما کاملا روندی طبیعی است یعنی نیاز روزانه را کاملاً پاسخگو هستیم ولی خرابی‌هایی که مربوط به آن بازه زمانی است که ما با مشکل مواجه شدیم طبیعی است که باید با برنامه‌ریزی امروز به سمت روزآمدکردن پیش ببریم.

ظرف یکی دو ماه آینده فرآیند تعمیرات به وضعیت ایده‌آل خواهد رسید

وی افزود: اگر اتفاق خاصی رخ ندهد چون نیروی انسانی در سطح جایگاه و تعمیرگاه و کنترل کیفیت دارید این اقدامات را انجام می‌دهد و بدهی است که این نیروی انسانی همچنان درگیر این بیماری مهلک و فراگیر است و ما مجبوریم این روند را به گونه ای مدیریت کنیم که فرایند تعمیرات به تدریج به سمت ۱۰۰ درصد و ایده‌آل برسیم که ظرف یکی دو ماه آینده ان شاالله به آن سطح خواهیم رسید؛ روند بهبود کاملا مشاهده شده است و نمایندگان و عزیزان صنف جایگاه دار این روند را تائید می کنند؛ رسالت و چشمنداز شرکت ملی پخش این است که سوخت رسانی به صورت مطلوب صورت بگیرد و بدون معطلی و با کیفیت خوب و خدمات جانبی خوب مردم بتوانند خدمت سوخت رسانی را دریافت کنند. همچنان با رعایت این اصل با مناطق در تعامل هستیم که صمن حرکت به سمت نقطه ایده ال کیفیت سوخت رسانی را بتوانیم روز به روز بهتر از قبل بتوانیم انجام دهیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۴
    0 0
    به چند هزار شرکت های دانش بنیان افتخار میکنید این نخبگان قادر نیستند نازل پمپ بنزینهارا حتی تعمیر کنند چگو مردم شما را باورکنند
  • ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۵
    0 0
    اغلب کسانی که از خودرو استفاده میکنند، نمیدانند که چه انسانهای شریف و بزرگواری جوانی خود را صرف گسترش علم و رفاه بشریت کرده و صنایع متعددی در فعالیت مستمر زمینه رونق زندگی صنعتی را فراهم میکنند. جوانی سوار بر خودرو دیدم که با سرعت گرفتن و کشیدن ترمز دستی علاوه بر چرخش خودرو، دود لاستیکها را بلند کرده بود. بدون تردید چنین افرادی لایق استفاده از چنین ابزارهایی نیستند که از مکانیسم ان چیزی نمیدانند و نقشی در علم و ساخت ان ندارند. محدودیت مصرف سوخت حداقل مانع چنین حرکات زیانبار و ازاردهنده و خودروهایی که بدون پلاک با سرعت جنون امیز در جاده ها تردد میکنند و دیگر استفاده های نابجاست.