یک کارشناس دینی گفت: زمینه سازی برای بهره مندی امت اسلامی از فیض وجود امام عصر(عج) در دوران غیبت از اواخر دوران امامت امام جواد(ع) آغاز شد و در دوران امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) به اوج خود رسید.

اوج زمینه سازی برای شروع غیبت در دوران امام عسکری(ع)

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی در ویژه برنامه ولادت امام حسن عسکری(ع) که به صورت زنده و مستقیم از بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد، گفت: در دوران امامت امام حسن عسکری(ع) خلافت عباسی اختناق شدیدی به وجود آورده بود و امام را در یک منطقه نظامی تحت مراقبت قرار داشت. در این شرایط مهمترین اقدام آن حضرت آماده کردن امت اسلامی برای دوره غیبت امام زمان(عج) بود.

وی تصریح کرد: زمینه سازی برای بهره مندی امت اسلامی از فیض وجود امام عصر(عج) در دوران غیبت از اواخر دوران امامت امام جواد(ع) آغاز شد و در دوران امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) به اوج خود رسید.

این کارشناس دینی افزود: در دوران امامت امام حسن عسکری(ع) شیعیان بیشتر از طریق نواب و نمایندگان با آن حضرت در ارتباط بودند و ارتباط های فیزیکی شیعیان با امام عسکری(ع) به دلیل تحت مراقبت بودن آنها در یک منطقه نظامی حفاظت شده، بسیار محدود بود.

وی ابراز کرد: بعد از شهادت زود هنگام امام عسکری(ع) دوران غیبت صغری امام زمان(عج) شروع شد و در این دوران که هفتاد و چهار سال طول کشید شیعیان دیگر از همان ارتباط کم و محدود با امام معصوم نیز محروم شدند و تنها از طریق نواب خاص با امام زمان(عج) در ارتباط بودند.

رضایی تهرانی بیان کرد: از آن زمان که جریان غدیر کنار زده شد و جریان سقیفه مدیریت سیاسی جهان اسلام را بر عهده گرفت جریان امامت و ولایت به فراموشی سپرده نشد و ائمه معصومین(ع) فضای نوینی را برای مدیریت جهان اسلام به وجود آوردند.

وی با بیان اینکه امام حسن عسکری(ع) از همه فرصت ها برای انتقال مفاهیم و تعالیم دینی به مسلمانان بهره می بردند، اظهار کرد: آن حضرت در آموزش تعالیم و معارف دینی بیشتر از همه روی مساله امامت و ولایت تاکید داشتند.

استاد حوزه و دانشگاه صلوات بر حجج طاهره(ع) را از جمله آثار امام حسن عسکری(ع) دانست و بیان کرد: در این صلوات این امام بزرگوار صلوات فرستادن بر معصومین(ع) را به شیعیان آموزش داده اند.

وی افزود: صلوات بر حجج طاهره(ع) که متن آن در مفاتیح الجنان نیز آمده است دارای چهارده فراز است که هر یک از فرازهای آن در واقع معرفی اجمالی هر یک از معصومین(ع) و سبک و سیره زندگی آن بزرگوران است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.