رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: براساس اقدامات و برنامه ریزی هایی که در سطح استان انجام شده است قیمت گوشت مرغ حداکثر طی یک هفته آینده متعادل خواهد شد.

 قیمت مرغ در خراسان رضوی کاهش می یابد/مردم اسیر جو روانی دلالان نشوند

محمد رضا اورانی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: مردم در خرید گوشت مرغ دست نگه دارند.

وی تصریح کرد: براساس اقدامات و برنامه ریزی هایی که در سطح استان خراسان رضوی انجام شده است قیمت گوشت مرغ حداکثر طی یک هفته آینده متعادل خواهد شد.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی به طور میانگین روزانه به ۴۲۰ تن گوشت مرغ نیاز دارد که به طور متوسط ۴۰۲تن آن  در داخل استان تولید می شود ، افزود: کمبود گوشت مرغ در تهران باعث شد این محصول از خراسان رضوی خارج و به سمت تهران سرازیر شود که این موضوع باعث افزایش قیمت گوشت مرغ در استان شد که با تدابیر انجام شده در سطح استان این نوسان ایجاد شده مدیریت و قیمت گوشت مرغ طی یک هفته آینده به قیمت قبلی تعیین شده یعنی ۲۰۴۰۰تومان بازخواهد گشت.

اورانی ادامه داد:همچنین بر اساس تدابیر انجام شده ،  اولا خروج مرغ  زنده و گوشت مرغ به هر شکلی گرم، قطعه شده  و منجمد از خراسان رضوی ممنوع و با متخلفان از سوی دستگاه های نظارتی برخورد شدید صورت خواهد گرفت،  همچنین ذخائر مرغ منجمد در استان به اندازه کافی و لازم وجود دارد و از سوی ستاد تنظیم بازار استان در مکان های تعیین شده نظیر فروشگاه های زنجیره ای و کاسبان امین توزیع می شود به طوری که روزانه بین ۱۰۰تا ۱۵۰تن گوشت مرغ منجمد که خرید خود استان است و تا ۶ماه تاریخ نگهداری دارد با قیمت ۱۵هزار تومان  در سطح استان توزیع می شود و مردم هیچ نگرانی از این بابت نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۱۶۵۰مرغداری گوشتی در استان وجود دارد که از این تعداد ۱۴۴۰واحد فعال هستند و مابقی به دلایل مختلف تعطیل و راکد می باشند، بیان داشت: همچنین با همکاری زنجیره های تامین گوشت مرغ در استان که حدود ۶زنجیره می باشند متناسب با حجم نهاده هایی که در اختیار آنها قرار داده می شود گوشت مرغ را در بازارهایی که سازمان صمت  اعلام می کند با قیمت مصوب تنظیم بازار به فروش خواهند رساند.

اورانی افزود: در صورتی که ۱۰۰درصد نهاده های مورد نیاز برای تولید یک کیلو گوشت مرغ  با ارز دولتی تامین شود قیمت ان برای عرضه در کشتارگاه ها ۱۴۴۰۰تومان و در صورتی که همانند شرایط فعلی که ۴۰درصد نهاده آن با ارز دولتی تامین می شود ۱۷۶۰۰تومان می باشد که با احتساب هزینه های نظیر کشتارگاه، توزیع کننده و سود فروشنده  در حالت اول باید با قیمت ۲۰۴۰۰تومان و در حالت دوم با قیمت ۲۳۶۰۰تومان به دست مصرف کننده واقعی برسد.

وی با بیان اینکه قیمت مرغ زنده امروز در مقایسه با روز گذشته ۹هزار تومان کاهش داشته و از ۳۰هزار تومان به ۲۱هزار تومان کاهش پیدا کرده است ،  ادامه داد: آخرین قیمت گوشت مرغ در مشهد و خراسان رضوی بین ۳۶تا ۳۸هزار تومان بوده و قیمت هایی نظیر ۴۶هزار تومان که از سوی برخی افراد نظیر دلالان  برای ایجاد جو روانی در سطح جامعه مطرح می شود  به هیچ وجه صحت ندارد .

وی با بیان اینکه برخی مسائل در اختیار استان نیست و از پایتخت نشات می گیرد، ادامه داد: متاسفانه حدود ۱۰روز هیچ گونه جوجه ریزی در سطح کشور صورت نگرفته است که به طور منطقی باعث کمبود و افزایش قیمت  در یک بازه زمانی خواهد شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: از اول فروردین تا ۳۰ آبان ماه سال گذشته، ۵۹ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۶۶۹ قطعه جوجه ریزی در استان انجام شد که با احتساب هر قطعه به میزان ۱.۹ کیلوگرم، در  این مدت  ۱۱۲ هزار و ۳۶۱ تن جوجه ریزی طی هشت ماه انجام گرفت که به طور متوسط روزانه ۴۵۶ تن جوجه ریزی محسوب می‌شود.

وی  ادامه داد: این در حالی است که در هشت ماهه نخست امسال ۵۲ میلیون و ۱۲۹ هزار و ۳۷۲ قطعه جوجه ریزی به میزان ۹۹ هزار و ۴۵ تن در خراسان رضوی انجام شد که به طور متوسط روزانه ۴۰۲ تن جوجه ریزی انجام گرفته است.

اورانی افزود: طی ۴۰سال گذشته بدون توجه به محدودیت های اقلیمی کشور پرورش گاوداری و مرغداری توسعه یافته است و از  پرورش دام سبک در کشور غفلت صورت گرفته است که این موضوع باعث شده است  که در شرایط فعلی به ۹میلیون تن ذرت در کشور نیاز داشته باشیم اما فقط یک میلیون تن آن در کشور تامین می شود از این رو در این زمینه ۹۶درصد وابستگی در کشور وجود دارد. این موضوع در زمینه کنجاله سویا نیز وجود دارد   به طوری که   در کشور ۳۵هکتار در استان های گلستان و اردبیل سطح زیر کشت این محصول قرار دارد و ۸۰هزار تن دانه سویا و ۵۰هزار تن کنجاله از این مزارع برداشت می شود .

وی با بیان اینکه حدود ۷۰درصد هزینه یک مرغداری را تامین نهاده و دان مرغ  تشکیل می دهد ، افزود: متاسفانه در ۴۰سال گذشته در این زمینه برنامه ریزی مناسبی برای تولید داخلی صورت نگرفته و از محل در آمد  فروش نفت واردات این محصولات صورت می گرفت اما در شرایط فعلی که فروش نفت با مشکلاتی مواجه شده است و نرخ ارز نیز با نوساناتی روبرو شده است تامین این نهاده ها با مسائلی نظیر افزایش قیمت روبرو شده است این در حالی است که امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب همواره در طول ۴۲سال گذشته بر کاهش وابستگی به نفت تاکید داشتند اما متاسفانه توجهی به این موضوع از سوی سیاست گذاران و مدیران در سطح کشور نشد که باعث بروز اینگونه مسائل در کشور شد.

اورانی ادامه داد: در سال ۵۷که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید کشور در زمینه واردات گندم تحریم شد که امام خمینی (ره) برای مقابله با این موضوع اعلام کردند گندم بکارید استقلال درو کنید. اگر در طول این ۴ دهه اینگونه موارد سرلوحه کار مدیران قرار داده می شد اتفاقاتی نظیر افزایش قیمت کالاهای اساسی نظیر گوشت مرغ رخ نمی داد.

وی تصریح کرد: سال گذشته ۱میلیون و ۳۰۹هزار تن ذرت، کنجاله سویا و جو از طریق بخش خصوصی و شرکت پشتیبانی امور دام بین مرغداران، گاوداران و دامداران توزیع شد اما امسال به دلایلی نظیر عدم تامین منابع این موضوع تکرار نشد به طوری که در توزیع ذرت طی ۸ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴درصد کاهش ، کنجاله سویا حدود ۵۲.۷درصد و  جو ۶۲درصد نیز کاهش داشته است.

اورانی با اشاره به اینکه  حدود ۴۰درصد نهاده مورد نیاز مرغدار و دامدار را تامین و مابقی را نیز افراد با ارزآزاد  تامین می کنند، تصریح کرد:  چرخه تولید در حال حاضر معیوب و نیاز به اصلاح دارد به طوری که تامین و تخصیص نهاده  در حال حاضر دارای اشکال است به طوری که مثلا باید  واردات نهاده با ارز آزاد انجام شود و ما به تفاوت قیمت ارز ۴۲۰۰با ارز آزاد در قالب کارت الکترونیک مواد پروتئینی در اختیار دهک های پایین جامعه قرار بگیرد.

وی افزود: باید به طور واقعی پذیرفت که هزینه های تولید در کشور افزایش پیدا کرده است و دولت در این زمینه باید سیاست های حمایتی از این قشر جامعه داشته باشد. مثلا قیمت حمل و نقل هر تن نهاده،  مصوب ستاد تنظیم بازار از بندرامام تا خراسان رضوی  ۲۴۰هزار تومان است ولی متاسفانه در حال حاضر کمتر از ۴۵۰هزار تومان این حمل و نقل صورت نمی گیرد. از این رو تولیدکننده به تنهایی مقصر نیست و مطالبه تنها از سوی تولیدکننده که در میدان است وبرای چند خانواده اشتغال زایی می کند کافی نیست بلکه باید از حوزه هایی که برای تولید هزینه مضاعف نیز ایجاد می کنند مطالبه صورت بگیرد.

اورانی  با بیان اینکه از مردم نیز انتظار می رود اسیر جو روانی ایجاد شده نشوند و در خرید خود دست نگه دارند ، افزود: گوشت مرغ، تخم مرغ ،  شیر و به طور کلی کالاهای اساسی حدود ۸درصد از هزینه های روزانه یک خانوار را تشکیل می دهند اما به دلیل فراوانی مصرف بیشتر به چشم می خورندو با یک افزایش قیمت جو روانی زیادی در جامعه ایجاد می شود.

وی بابیان اینکه جوجه ریزی در آبان ماه سال جاری نسبت به مهرماه ۱۱درصد افزایش داشته است ،  افزود: تمام سعی خود را برای جوجه ریزی همه واحدهای فعال مرغداری استان انجام داده ایم و نهاده دولتی مورد نیاز با ارز دولتی نیز در سامانه بازارگاه قرار داده شده  و به همه واحدهای مرغداری استان نیز در این باره اطلاع رسانی کرده ایم  که تامین کامل نهاده یک ماه مرغداری ها با ارز دولتی از طریق این سامانه صورت خواهد گرفت.

اورانی افزود:  امشب در تعزیرات حکومتی استان جلسه ای مخصوص نظارت بر قیمت گوشت مرغ در خراسان رضوی برگزار می شود و امیدواریم  با تصمیماتی که در این جلسه به تصویب خواهد رسید با متخلفان برخوردهای سنگینی صورت بگیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.