رییس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه و محصولات گلخانه‌ای خراسان‌ رضوی گفت: بسیاری از همکاران در صنف گل‌فروشان، در ایام تعطیلی کرونایی مجبور به فروش خودرو، زمین، خودروهای حمل‌ و نقل گل‌های گلخانه‌ای و... و. شده‌اند.

گل‌فروشان برای حفظ آبرو مجبور به فروش اموال‌شان شده‌اند

به گزارش قدس آنلاین،  علیرضا شریفیان در خصوص زنجیره تولید گل و گیاه گلخانه‌ای اظهار ‌کرد: دولت پیش از این اعلام کرده‌ بود که به ‌جهت حمایت از چرخه تولید، نباید تولید گل و گیاه متوقف شود، سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در این خصوص انجام شده، نیاز به نگهداری دارد و نمی‌توان جلوی تولید آن را گرفت.

وی افزود: زمانی که این محصول تولید می‌شود، هزینه‌ تمام شده‌ای برای تولید آن در نظر گرفته شده و در واحدهای تولیدی تعدادی اشتغال به واسطه این محصول ایجاد می‌شود، بنابراین زنجیره این تولید باید تا مصرف‌کننده حفظ شود.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه و محصولات گلخانه‌ای خراسان رضوی عنوان ‌کرد: به تولیدکننده گفته می‌شود که باید تولید کند اما زنجیره آن به نوعی با ایجاد محدودیت‌ها و بسته ‌شدن واحدهای گل‌فروشی قطع شده، بنابراین تولیدکننده مجبور می‌شود که در چنین شرایطی، حجم زیادی از گل را معدوم کند و پس از مدتی به دلیل زیان‌های وارده واحد تولیدی رها می‌شود.

شریفیان در خصوص لزوم رسیدگی به این گیاهان تصریح‌ کرد: اگر گیاهان وارداتی در گذشته به طور مثال به قیمت ۴۰ هزار تومان خریداری می‌شد، اکنون باید برای خرید مجدد آن ۱۰۰ هزارتومان هزینه کرد و به دلیل تحریم نمی‌توان بسیاری از این گونه‌ها را مجددا وارد کرد، بنابراین اگر این سرمایه‌ها از بین برود، احیای آن دیگر ممکن نیست و سرمایه و اشتغال بسیار زیادی از بین می‌رود، زیرا در حال حاضر در واحدهای تولید و فروش گل‌ و گیاه، ۲۵۰ هزار نفر به ‌طور مستقیم فعالیت دارند.

وی ادامه‌داد: از منظر اجتماعی نیز به ‌دلیل محدودیت‌های ایجاد شده اخیر و خانه‌نشین ‌شدن مردم، لازم است تا از گل و گیاه برای جلوگیری از آسیب روحی استفاده شود.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه و محصولات گلخانه‌ای خراسان رضوی خاطرنشان‌ کرد: با از بین رفتن این گیاهان گلخانه‌ای و زینتی، ما ۵۰ سال به عقب باز می‌گردیم، زیرا در حال حاضر دنیا در حال سرمایه‌گذاری روی این موضوع است و استفاده از ظرفیت‌های گلخانه‌ای سیاست جهان و همچنین دولت ما در ۱۰ ساله اخیر بوده ‌است.

شریفیان با اشاره به عدم امکان صادرات در شرایط فعلی بیان کرد: اگر محصولات ما خوب است و قابلیت استفاده دارد، چرا در وهله اول هموطنان خودمان از آن استفاده نکنند؟ قابلیت صادرات محصولات زینتی و گلخانه‌ای وجود دارد اما باید آن را به ظرفیت و پتانسیلی برسانیم که بتوانیم این کار را انجام بدهیم. در حال حاضر با وجود تعطیلی‌های مکرر و تلاش برای ضعیف کردن واحدهای این صنف و همچنین ۱۰ برابر شدن قیمت نهاده‌ها، نمی‌توان تنها به بازار خارجی فکر و محصولات صادراتی تولید کرد، باید به بازار داخلی نیز توجه شود، زیرا بخشی از درآمد ما است.

وی اضافه ‌کرد: در حال حاضر حتی برای آوردن گوجه‌فرنگی که نیاز مردم است، از واحدهای گلخانه‌ای چناران به مشهد محدودیت تردد وجود دارد و در چنین شرایطی که حمل‌ و نقل و بازار مصرف دچار مشکل است، نمی‌توان به صادرات فکر کرد.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه و محصولات گلخانه‌ای خراسان رضوی در خصوص آمار گلخانه‌های موجود در استان عنوان ‌کرد: حداقل ۵۰۰ واحد گلخانه‌ای بزرگ داریم که فضای تولید آن‌ها ۳۰۰۰ متر تا یک هکتار بوده که برای هر متر مربع یک میلیون تومان سرمایه‌گذاری شده و اشتغال این واحدهای گلخانه‌ای بالغ بر ۲۵۰ هزار نفر است، بنابراین اگر به سمت تعطیلی و ناامیدی برویم، معضل بزرگی در این صنف ایجاد می‌شود.

شریفیان اضافه کرد: خوشبختانه هنوز واحدهای این صنف به طور کامل تعطیل نشده‌اند، بلکه به دلیل مشکلات به صورت فاز به فاز تعطیل شده و نیروهای خود را کاهش می‌دهند. بسیاری از همکاران در این صنف، در ایام تعطیلی کرونایی مجبور به فروش خودرو، زمین، خودروهای حمل‌ و نقل گل‌های گلخانه‌ای و... و. شده‌اند.

وی در خصوص ایجاد مشکلات فراوان در صنف گل‌فروشان با توجه به تعطیلی‌های اخیر این صنف گفت: در زمان نوسانات دلار و طلا که تمامی مردم به دنبال سرمایه‌گذاری در این بازار بوده‌اند، ما طلا و اموال خود را فروخته و کود خریدیم تا بتوانیم تولید کنیم اما در حال حاضر به جایی رسیده‌ایم که به ‌دلیل اینکه نمی‌گذارند تا این گل به دست مصرف‌کننده برسد، کودهای خریداری‌شده را می‌فروشیم تا آبروی خود را حفظ کنیم و بتوانیم اقساط معوق بانک و پول گاز و کارگر واحد خود را بپردازیم، مشخص نیست که چند روز دیگر برای این حفظ آبرو چه باید بکنیم؟

رییس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه و محصولات گلخانه‌ای خراسان رضوی با اشاره به لزوم بازگشایی مجدد واحدهای این صنف به ‌جای تلاش برای ارائه تسهیلات ویژه تصریح کرد: اولویت ما باز شدن گل‌فروشی‌ها در ساعات محدود و نه ارائه تسهیلات است. مشتری حضوری گل‌فروشی‌ها آنچنان زیاد نیست و روزانه نهایتا با ۴ تا ۵ نفر در ارتباط بوده و غالب سفارشات این واحد صنفی به‌ صورت تلفنی است.

شریفیان افزود: درست است که در حال حاضر اکثر گل‌فروشی‌های سطح شهر به ‌صورت اینترنتی فعالیت می‌کنند اما به هر حال باید ساعتی در روز به این موجودات زنده در واحد صنفی رسیدگی شود و نمی‌توان این گل‌ها را به‌ درون خانه آورد. لازم است که ۲ تا ۵ ساعت گل‌فروشی‌ها باز شوند تا هم این صنف و گیاهان آسیب نبینند و هم به جامعه آسیبی وارد نشود. گل‌فروشی‌ها مانند اصناف دیگر اعم از سبزی‌فروشی‌ها و گوشت‌فروشی‌ها نیستند که مردم برای خرید صف بکشند و در صورت بازگشایی در ساعات محدود، مشکلی ایجاد نخواهد شد.

وی در خصوص لزوم توجه به اقتصاد و سرمایه مردم در تصمیم‌گیری‌ها خاطرنشان کرد: زمانی که تصمیمی در سطح کلان گرفته ‌می‌شود، باید حرف‌های اتحادیه‌های صنفی و گروه‌های مختلف مردم نیز شنیده شود تا تنها به صرف کنترل، بخشی از جامعه از بین نرود.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه و محصولات گلخانه‌ای خراسان رضوی بیان ‌کرد: مشکل اینجا است که به صنف گل‌فروشان همواره به چشم یک شغل لوکس نگاه می‌شود، در صورتی که وجود گل و گیاه، خصوصا در شرایط محدودیت‌های اخیر، الزام و غذایی برای روح انسان‌ها است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.