۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
کد خبر: 729304

اعظم طیرانی: همه‌گیری کرونا چالشی جدی برای جهان است و هر یک از کشورها با توجه به امکانات و ظرفیت‌های خود و وسعت درگیری به نوعی سعی کرده‌اند این بحران را مدیریت کنند.

تجربه دنیا درمهار کرونا

در این میان برخی از کشورها در مدیریت و کنترل این بیماری و ویروس موفق‌تر بوده‌اند، گزارش حاضر که برگرفته از برخی مقالات منتشر شده در مجمع جهانی اقتصاد، اندیشکده استرالیایی لووی، صندوق بین‌المللی پول و انتشارات آنلاین داده‌های دنیای ما و... است می‌کوشد به بررسی تجربه کشورهای موفق در این مبارزه بپردازد.

آلمان

نرخ مرگ و میر ناشی از کرونا در آلمان، تا کنون کمترین میزان در اروپا بوده است.

به نظر می‌رسد عملکرد مناسب آلمان در برخورد با کووید 19، چند دلیل دارد؛ نخست اینکه پس از فراگیر شدن بیماری، بیمارستان‌ها تنها برای درمان موارد شدید و حاد بیماری مورد استفاده قرار می‌گرفتند. علاوه بر این، تعداد تخت‌های ICU در مدت زمانی کوتاه از 12 هزار به

 40 هزار تخت افزایش یافت و بسیاری از جراحی‌های غیراورژانسی به تأخیر افتاد.علاوه بر این، تست سریع کووید 19 گسترش یافت به‌گونه‌ای که در این کشور با جمعیتی حدود 83 میلیون نفر، روزانه بیش از یک میلیون تست تشخیصی صورت گرفته است.مسئولان آلمان برای مقابله با این ویروس قوانین سخت‌گیرانه‌ای را در پیش گرفتند به‌طوری که در صورت عدم رعایت این قوانین، شهروندان این کشور ملزم به پرداخت جریمه‌های سنگین از سوی دولت می‌شوند. کارشناسان علاوه بر این معتقدند آلمان به دلیل توزیع امکانات و همکاری احزاب سیاسی قادر به مدیریت کرونا شد.

استرالیا

براساس گزارش نخست‌وزیر استرالیا، این کشور توانسته فراتر از انتظارها نرخ رشد بیماری کووید 19

و مبتلایان آن را به کمتر از 5 درصد برساند. سیستم بهداشت و درمان استرالیا ترکیبی از بخش خدمات پزشکی دولتی و سیستم خصوصی بسیار پرطرفداری است که این کشور را برای رویارویی با بدترین شرایط آماده می‌کند.

در دوران شیوع کرونا دولت و مقامات استرالیا دستور دادند تمامی جراحی‌های غیرضروری به تعویق بیفتند. دولت نیز حمایت از بیمارستان‌های خصوصی را افزایش داده و در مجموع ظرفیت پذیرش بیماران را در استرالیا دو برابر کرده است.

استرالیا مرزهای خود را برای مهار ویروس کرونا بست. علاوه بر آن همه کسانی که از خارج از کشور به استرالیا سفر می‌کنند باید برای مدت ۱۴ روز به قرنطینه دولتی بروند. با انجام تست کرونا در ابعاد وسیع و همچنین با رصد کردن تماس افراد، دولت استرالیا موفق به کنترل شیوع کرونا شد.

نیوزیلند

نیوزیلند همچون استرالیا در اقیانوسیه از جمله کشورهای موفق در مهار کروناست. در این کشور از همان ابتدای شیوع بیماری، استفاده از ماسک و محدودیت‌ها آغاز و همراهی خوب مردم سبب کاهش شیوع بیماری شد به‌گونه‌ای که حالا دیگر نیازی به استفاده از ماسک هم در این کشور وجود ندارد. البته همچنان مرزهای این کشور به شدت کنترل می‌شود و مسافرانی که به نیوزیلند می‌آیند باید به قرنطینه دولتی بروند.در مدت شیوع بیماری، دولت این کشور همچنین اطلاعیه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی مختلفی را صادر کرد تا همه ساکنان این جزیره 5 میلیون نفری با نقش و وظیفه خود در مقابله با بیماری آشنا باشند.

کره جنوبی

کره جنوبی در مقابله با کرونا از این امتیاز برخوردار بود که با مردمی سروکار داشت که به توصیه‌های پزشکی به طور جدی عمل کردند. علاوه بر آن، این کشور کنترل شدیدی بر رفت و آمد به کشور را در پیش گرفت. هر کس به کره جنوبی سفر کند، باید دو هفته به قرنطینه خانگی برود. این کشور بلافاصله پس از مشاهده تعداد زیاد بیماران، از ورود توریست‌ها به کشور جلوگیری کرد و سیستم تست مربوط به خود را به‌سرعت توسعه داد.کره جنوبی پس از تجربه مقابله با بیماری سندرم تنفسی حاد خاورمیانه مرس در سال 2015، ثابت کرد می‌تواند در طول یک روز بیش از 450 هزار تست کرونا انجام دهد. این تعداد حدود یک درصد از جمعیت 51 میلیونی این کشور است. در این کشور همه مردم زیر پوشش بیمه خدمات درمانی هستند. «برندون بی سو» مدیر عامل شرکت «لونیت» در سئول پایتخت کره جنوبی می‌گوید: به دلیل ارزان بودن هزینه‌های پزشکی که مدیون پوشش بیمه سراسری با قیمت‌های دولتی در کره جنوبی است، همه مردم قدرت استفاده از خدمات مرسوم پزشکی را در طول سال دارند. از طرفی آزمایش، چک‌آپ و سی‌تی‌اسکن در این کشور به وفور، ارزان و آسان انجام می‌شود.

ژاپن

ژاپن را با فرهنگ بالای مردمانش می‌شناسند. در هنگام شیوع کرونا این فرهنگ باز هم به داد آن‌ها رسید. بسیاری از ژاپنی‌ها در زمستان و بهار از ماسک استفاده کردند.پوشش چهره در ژاپن موضوع تازه‌ای نیست. در فصول آنفلوانزا و تب یونجه، قطارها پر از مسافرانی بود که در پشت ماسک‌های سفیدجراحی پنهان شده‌اند.

همچنین تجربه ژاپن در استفاده از ماسک‌ها به صدها سال پیش برمی‌گردد. کارگران معدن برای جلوگیری از استنشاق گرد و غبار بین قرن ۱۷ و ۱۹ از ماسک استفاده می‌کردند. در آن زمان ماسک‌ها اغلب از خمیر آلو ساخته می‌شدند. در اوایل قرن بیستم، ژاپنی‌ها ماسک‌ها را غیرقابل تحمل می‌دانستند، اما متقاعد شدند در طول همه گیری آنفلوانزای ۱۹۱۸ آن را بپوشند. به‌تازگی، مردم ژاپن در حین شیوع سارس و مرس از ماسک استفاده کرده‌اند.علاوه بر این بیش از 60 درصد از ژاپنی‌ها سالانه چک‌آپ پزشکی انجام می‌دهند تا شرایط جسمانی خود را در وضعیت مناسب نگه‌ دارند. در ژاپن افرادی که موفق به انجام تست کرونا نشوند به کلینیک مراجعه کرده و بیماری خود را با سی‌تی‌اسکن تشخیص می‌دهند.

چین

نظام اقتدارگرای چین برای کنترل شیوع ویروس کرونا قواعد سختی را در پیش گرفت. برای مثال ورود و خروج به شهرهای بزرگ در چین با میلیون‌ها نفر جمعیت برای هفته‌ها منع شد، علاوه بر این، انجام آزمایش کرونا در ابعاد وسیع و رصد کردن دیجیتال تماس‌های مردم بدون در نظر گرفتن حتی حریم شخصی از جمله مواردی بود که توانست در مهار کرونا در چین مؤثر افتد.

حامد وفایی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران می‌گوید: اعتقاد راسخ چینیان به ظرفیت‌های طب سنتی‌شان در کنار طب مدرن غربی در کنترل بحران کرونا راهگشا بوده است. بنا بر آمار منتشر شده از سوی منابع چینی، روش‌های درمان ترکیبی طب سنتی و مدرن در این کشور در بهبود بیش از 90 درصد بیماران کووید 19 مؤثر و کارآمد بوده است.

تایوان

تایوان در سال ۲۰۰۳ با شیوع بیماری سارس دست‌وپنجه نرم کرده بود. همین موضوع سبب افزایش آمادگی این کشور برای مقابله با ویروس کرونا شد. دولت تایوان پس از انتشار خبر نخستین مورد مشاهده کرونا در چین در دسامبر ۲۰۱۹، به سرعت مرزهای جزیره را در چند مرحله بر رفت و آمد مسافران بست. از سوی دیگر، این کشور به اندازه کافی ماسک و دستگاه‌های تنفسی در اختیار داشت. همین موضوع موجب شد نیاز به پیش‌بینی محدودیت‌های شدید موضوعیت نیابد.

ویتنام

ویتنام نیز همچون تایوان تجربه مقابله با بیماری سارس را در کارنامه خود دارد. سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۳ ویتنام را نخستین کشور موفق در مهار سارس اعلام کرده بود. تجربه مقابله با سارس اکنون به کار مهار شیوع کرونا آمده است. ویتنام از اول آوریل، محدودیت‌های سه هفته‌ای در کشور اجرا کرد. آزمایش گسترده کرونا و همچنین مقررات شدید قرنطینه و رصد فراگیر تماس افراد از دیگر اقداماتی بود که دولت ویتنام برای مهار کرونا در پیش گرفت. به عنوان نمونه، این کشور برای کسی که ماسک نزند و موجب ابتلای فرد دیگری به ویروس کرونا شود، مجازات زندان ۱۲ ساله پیش‌بینی کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.