مرکزی- تالاب میقان اراک یکی از زیستگاه‌های مهم پرندگان بین‌المللی است که هرسال در فصل برگ‌ریزان درختان، پذیرای شمار زیادی از گونه‌های مختلف پرندگان به‌ویژه درناهای خاکستری است که متاسفانه این رو زها حال‌و روز خوبی ندارد.

«تالاب میقان» آنفولانزا گرفت؛ورود به تالاب تا اطلاع ثانوی ممنوع

قدس آنلاین-گروه استان ها: هرسال ۲۵ تا ۳۰ هزار پرنده مهاجر از گونه‌های مختلف ازجمله «درناهای خاکستری» برای زمستان گذرانی به تالاب میقان اراک سفر می‌کنند و صحنه‌های زیبایی از پروازهای دسته‌جمعی را به رخ می‌کشند اما این روزها به دلیل شیوع آنفولانزای فوق حاد پرندگان با صحنه‌هایی از تلف شدن میهمانان مهاجر همراه شده است.

گرچه تعداد پرندگان تلف‌شده از ۵۰ قطعه فراتر نرفته است اما دغدغه دوستداران محیط‌زیست برای میهمانان مهاجر و از همه مهتر احتمال آلودگی مرغداری‌های صنعتی در منطقه و سرایت به برندگان بومی بسیار بالاگرفته است.

در همین حال مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: از شهریورماه سال جاری بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان درکشورهای روسیه و قزاقستان بروز پیداکرده و این کانون‌ها با فصل مهاجرت پرندگان نیز مصادف شده است.

محسن شانقی در این رابطه بیان کرد: متأسفانه پرندگان مهاجر آبزی به‌عنوان مخازن ویروس‌های آنفلوانزا هستند و در مسیرهای مهاجرت می‌توانند ویروس را در تماس با طیور اهلی و یا صنعتی، منتقل و باعث انتشار آن شوند.

دغدغه‌های مردمی

در همین رابطه بسیاری از دوستداران محیط‌زیست در استان مرکزی خواستار اندیشیدن تمهیدات ویژه برای مقابله با این بیماری هستند.

بسیاری از دوستداران محیط‌زیست از بیم اینکه شاید شکارچی به طمع شکار پرنده‌ای وارد این تالاب شده و یا در صورت ناآگاهی شکار خود را روانه بازار کند از مسئولان می‌خواهند تا محدودیت‌های ویژه و سخت‌گیرانه‌ای را برای ورود به تالاب ایجاد کنند.

بنا بر گفته این فعالان زیست‌محیطی  با توجه به اینکه این تالاب در طی سال‌های گذشته نیز تجربه درگیری با این بیماری را داشته است ضرورت دارد تا مانند شیوع دوره قبل قرنطینه‌ای با شعاع ۵ تا ۱۰ کیلومتر در حوزه تالاب میقان باید شکل بگیرد تا بتوان در این شرایط، زنجیره انتقال را کوتاه کرد و به بخش‌های اقتصادی این حوزه آسیب وارد نشود.

ورود به تالاب ممنوع است

مدیرکل محیط‌زیست استان مرکزی بابیان اینکه متأسفانه بر اساس پایش انجام‌شده از سطح تالاب میقان ابتلا به بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان تائید شده است اظهار کرد: تاکنون تعداد ۴۵ لاشه از پرندگان مهاجر تلف‌شده توسط تیم‌های این اداره کل از سطح تالاب جمع‌آوری و دفن شده است.

رضا میرزایی با اشاره به اینکه در سال ۹۵ هم تالاب میقان درگیر این آنفولانزای فوق حاد شد و تلفات سنگینی را داشت افزود:هفته گذشته با مشاهده بی‌حالی پرندگان از نوع غاز خاکستری و کشف نخستین لاشه پس از آزمایش‌های به‌عمل‌آمده توسط اداره دامپزشکی مشخص شد که این بیماری وارد تالاب میقان اراک شده است.

وی بابیان اینکه تاکنون ۵۰۰ هکتار از تالاب میقان مورد پایش قرارگرفته و نسبت به جمع‌آوری لاشه پرندگان تلف‌شده اقدام شده است ادامه داد: خوشبختانه تیم‌های ما به نحوه عملکرد و مواجهه با لاشه و حرکات پرندگان مبتلا کاملاً آشنایی دارند.

میرزایی در رابطه با اقدامات انجام‌شده در راستای کنترل بیماری نیز گفت: ضمن جمع آوری و دفن لاشه پرندگان به واحدهای مرغداری هم‌جوار تالاب هم هشدار داده شد که باید ایمنی زیستی را رعایت کنند وممنوعیت تردد به تالاب نیز اطلاع رسانی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.