قزوین- تاکستان با لقب شهر انگور ایران با ۳۵ هزار هکتار باغ انگور دومین تولیدکننده این میوه در ایران به‌حساب می‌آید که حالا کشاورزانش پس از ماه ها صبر چشم‌انتظار دولت هستند تا با خرید تضمینی از غوره برای آن‌ها حلوا بسازد اما ظاهرا رویای آن ها با واقعیت فاصله دارد!

کشمکش بر سر «کشمش»؛ تولید کنندگان در انتظار خرید تضمینی هستند

قدس آنلاین-گروه استان ها:  ۷۵ درصد انگور تولیدی این شهرستان به کشمش تبدیل می‌شود ولی با این‌وجود بسیاری از کشاورزان به دلیل اینکه کشمش‌های تولیدی بر روی دستشان مانده و از خرید تضمینی نیز خبری نیست ابراز نگرانی می‌کنند.

بی‌دانه‌های سفید و قرمز، عسگری، فخری، شصت عروس، چفته، کندری و میش‌پستان ازجمله ارقامی هستند که در باغ‌های تاکستان کشت و انگورچینی در باغ‌ها دستی و سنتی انجام می‌شود و حال برای صادرات به کشورهای جهان چشم‌انتظار همت مسئولان هستند.

دل گفته‌های کشاورزان

ناصر محمدی یکی از همین تاک‌داران به خبرنگار قدس می‌گوید: ۷۰ درصد از انگور این شهرستان به‌صورت کشمش به روش‌های آفتابی و تیزابی تولید می‌شود که علاوه بر مصرف داخلی به کشورهای عراق، روسیه، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و دیگر کشورهای آسیای میانه و اروپا صادر می‌شود.

وی بیان می‌کند: بااین‌وجود هنوز یک پایانه صادراتی  یا مرکزی برای این محصول ایجاد نشده است که کشاورز بداند محصول خود را به چه قیمتی و به چه شخصی و چه زمانی به فروش برساند.

این تولیدکننده بابیان اینکه دولت افزون بر سه ماه است که اعلام کرده محصول کشمش کشاورزان را خریداری می‌کند می‌افزاید: متأسفانه هنوز خبری از این اقدام نیست و کشاورزان هم چنان برای تأمین مخارج خود مجبور به فروش محصول به دلالان و آن‌هم باقیمت پائین هستند.

وی با اشاره به افزایش نهاده‌های تولید ادامه می‌دهد: در صورت عدم ورود دولت و یا صندوق کشمش برای خرید محصول لذا کشاورزان امسال ضرر سنگینی را تحمل خواهند کرد.

محمدی با اشاره به مصوبه وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید: قرار شد حداقل قیمت توافقی خرید کشمش از کشاورزان به ازای هر کیلوگرم ۲۰ هزار تومان برای کشمش تیزابی و ۱۸ هزار تومان برای کشمش آفتابی باشد و اگر کارخانه‌داران به هر علت قادر یا مایل به خرید محصول به این قیمت نباشند، در این صورت سازمان تعاون روستایی به بازار ورود کرده و نسبت به خرید محصول کشاورزان به‌صورت توافقی بر پایه قیمت مذکور اقدام کند.

وی اظهار می‌کند: در این رابطه نه‌تنها سازمان تعاون روستایی بلکه صندوق کشمش هم به این موضوع ورود پیدا نکرده است و کشاورزان هم چنان بلاتکلیف هستند!

صندوق کشمش

درحالی‌که بسیاری تاک‌داران این روزها به امید ورود دولت برای خرید کشمش هستند اما مسعود جانی پور، مدیرعامل صندوق کشمش از همین حالا آب پاکی را روی دست کشاورزان ریخته و می‌گوید: صندوق کشمش به‌تنهایی توان خرید تمام محصول تاک‌داران را ندارد.

جانی پور اذعان می کند: ظرفیت خرید ما در فاز اول، یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ تن است و احتمالاً ادامه‌دار باشد اما سال گذشته به دلیل ارزان بودن قیمت کشمش تا رقم دو هزار و ۲۰۰ تن این محصول را خریداری کردیم.

وی بابیان این‌که صندوق کشمش وظیفه نظارت بر دلالان را ندارد عنوان می کند: در مقطعی به دلیل افزایش تقاضا قیمت‌ها بالا می‌رود و در برخی موارد هم ممکن است به دلیل نبود تقاضا قیمت پایین‌تر باشد.

مدیرعامل صندوق کشمش ادامه می دهد: بعد از جمع‌آوری و خرید امیدواریم قیمت کشمش بیشتر شود تا کشاورزان بتوانند باقیمت بهتر محصول خود را به فروش برسانند.

بی‌برنامگی در خرید محصول راهبردی

در همین راستا بی‌تفاوتی دولت به خرید تضمینی و گلایه‌های باغداران و تولیدکنندگان کشمش صدای نمایندگان مجلس را هم بلند کرده است.

در همین رابطه نماینده تاکستان در مجلس شورای اسلامی با توجه به اینکه قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی شامل محصول راهبردی‌ کشمش هم می‌شود اظهار کرد: متأسفانه دولت برنامه‌ای برای خرید تضمینی این محصول نداشته است.

رحمانی با یادآوری اینکه قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی یک‌بار در مجلس چهارم اصلاح‌شده بود گفت: دولت بر اساس این قانون موظف است محصولات کشاورزی و راهبردی را  بر اساس هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت قیمت‌گذاری کند و اگر روزی خریداری برای این محصولات نبود، آن‌ها را باقیمت حداکثر ۲۰ درصد پایین‌تر از نرخ روز بازار از کشاورز بخرد.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به ارزش صادراتی بالای کشمش تاکستان و پسته استان قزوین افزود: وزارت جهاد کشاورزی باید با ایجاد آزمایشگاه‌های پیشرفته برای پسته و کشمش استاندارد آن ها را  راهی بازارهای صادراتی کند.

وی بابیان اینکه نرخ خرید تضمینی و منصفانه کشمش در ابتدای مهرماه امسال ۲۰ هزار تومان تعیین‌شده است اضافه کرد: البته بسیاری از باغداران و تولیدکنندگان کشمش از تعیین این قیمت ناراضی هستند بااین‌حال برای تنظیم و تعدیل قیمت کشمش در بازار داخلی راهی به‌جز تعیین چنین قیمت وجود نداشت.

وی تأکید کرد: بر اساس مصوبه وزارت جهاد کشاورزی، قیمت خرید کشمش از کشاورز ۲۰هزار تومان تعیین‌شده و بناشده که اگر کشمش پایین‌تر از قیمت مذکور نرخ‌گذاری شود سازمان جهاد کشاورزی ورود پیداکرده و سازمان تعاون روستایی برای خرید کشمش اقدام کند.

محصولی که ارز می‌آورد

بنا بر آمار منتشر در حال حاضر افزون بر ۵۰ هزار تن محصول کشمش کشاورزان تاکستان در انتظار ورود دولت برای خرید تضمینی است و ازآنجاکه دولت در خریدهای تضمینی محصولات کشاورزی را ۲۰ درصد پائین تر خریداری می‌کند لذا فرصت مناسبی برای صادرات و ارزآوری در اختیار دارد که تنها باهمت مسئولان می‌توان از این محصول برای تولید ثروت ملی و کمک به بقای تولیدکنندگان قزوینی بهره برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.