سرور ‌هادیان: بیش از 9 ماه است که کادر بهداشت و درمان در صف مقدم مبارزه با ویروس کرونا و مراقبت از بیماران کرونایی حضور مداوم دارند.

«ساحل نجات» برای کادر درمان

آنچه در این مدت از مجاهدت و ایثارگری‌های پزشکان و پرستاران در بحث درمان روایت می‌شود، بیانگر مرارت‌ها و سختی کار آن‌ها و از سوی دیگر نشان‌دهنده باور و استقامت آن‌ها در خدمت‌رسانی به بیماران است.

اگر روایت جهاد را چه در عرصه سلامت و چه غیر آن یکی از کارکردهای هنر متعهد بدانیم مدت‌هاست جمعی از هنرمندان هنرهای تجسمی با هدف ارج نهادن به تلاش جهادگران عرصه سلامت، در حوزه هنری مشهد گرد هم آمدند و کارگاه یکروزه «ساحل نجات» را با خلق آثار هنری با محورهایی همچون همدلی و مشارکت مردم در شکست کرونا؛ کادر درمان، امید مردم؛ جهاد دیروز، جهاد امروز؛ حماسه پهلوانان سلامت علیه دیو کرونا؛ مشارکت اصناف مختلف در خط مقدم مبارزه با کرونا و کادر درمان در پناه امام رضا (ع) برگزار کردند و این آثار به صورت دوره‌ای در بیمارستان‌های پذیرای بیماران کرونایی در استان در معرض دید قرار گرفت.

ساحل نجات از کجا آمد؟

مسئول واحد هنرهای تجسمی حوزه هنری خراسان در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: جمله معروف رهبری که اشاره‌ای داشتند به این نکته که با همدلی ملت و کادر درمان کشور به ساحل نجات خواهیم رسید، این جمله سرلوحه کارمان قرار گرفت و نام «ساحل نجات» را برای برگزاری نمایشگاه‌هایی با این مضمون انتخاب کردیم.

محسن اسدی می‌افزاید: حدود ۲۰ هنرمند در رشته‌های مختلفی چون نقاشی، نقاشی‌خط، نگارگری، کاریکاتور و... در این همدلی حضور پیدا کردند و با تولید آثاری فاخر در راستای همدلی با کادر درمان حس خوبشان را تقدیم کردند.

وی خاطرنشان می‌سازد: پس از تولید این آثار هنری با همکاری انجمن نظام پزشکی بیش از هشت نمایشگاه در بیمارستان‌های مختلف شهرمان برگزار شد تا این همدلی در معرض دید کادر درمان و مردم مراجعه‌کننده به مراکز درمانی قرار بگیرد.

از این رو به سراغ تعدادی از هنرمندان که در همدلی ساحل نجات با خلق آثار هنری، حس خوبشان را به کادر درمان اعلام کردند، می‌روم.

بهانه‌ای برای ارادت و همدلی

استاد «حسین رزاقی»، دانش‌آموخته نقاشی ایرانی (نگارگری) متولد ۳۸ در مشهد می‌گوید: به اعتقاد من زبان هنر برای اشاعه فرهنگ در هر مقطع زمانی بسیار تأثیرگذار بوده است. وی توضیح می‌دهد: ورک‌شاپ ساحل نجات بهانه‌ای برای ارادت و همدلی تعدادی از

هنرمندان به کادر درمان بود. من پیش از این ورک‌شاپ، دچار بیماری کرونا شده بودم و زحماتی که کادر درمان برای بیماران متحمل شده بودند را از نزدیک دیده و آن را لمس کرده بودم. وی درباره اثرش می‌گوید: اثر من با تکنیک آکریلیک و نقاشی ایرانی بود که خانم پرستاری را نشان می‌داد که از لباس سپیدش گل‌ها که نماد طراوت، سلامتی، نشاط و شادابی است از وجودش برای همه جاری می‌شد.

وی تصریح می‌کند: امیدوارم با تکرار ورک‌شاپ‌هایی در همین راستا هنرمندان سایر رشته‌ها به خلق آثاری در باب قدردانی از کادر درمان و همچنین ترغیب مردم به رعایت اصول و قوانین شهروندی در بحث کرونا بپردازند که زبان هنر بهترین راه برای تبلیغ و اشاعه این هدف است.

فرشتگان عرصه سلامت

استاد «سعید خالقی» متولد ۴۷ در مشهد، نقاش و مجسمه‌ساز در این باره می‌گوید: به عنوان یک هنرمند این حداقل کاری بود که در برابر بزرگی کار گروه درمان باید انجام می‌دادیم. وی می‌افزاید: امیدوارم باز هم فضایی مهیا شود تا در قدردانی از این عزیزان حسمان را به تصویر بکشیم. وی درباره خلق اثرش توضیح می‌دهد: من تصویر دو پزشکی که از خستگی کار خوابشان برده است را نقاشی کردم و برای آن‌ها دو بال فرشته گذاشتم که روح والای آن‌ها را بیان کنم.

ربانیت کادر پزشکیهنرمند دیگر شهرمان «حسین واحد»

متولد ۵۱ مشهد، کارشناس ارشد نقاشی نیز درباره همدلی هنرمندان خراسان با کادر درمان می‌گوید: با خلق یک اثر هنری درباره تلاش‌های بی‌وقفه کادر درمان، حداقل کاری بود که می‌توانستم از این طریق حسم را با آن بیان کنم. این هنرمند نقاش بیان می‌دارد: اثر من نماز و نیایش کادر درمان است که در زمینه‌ای آبی رنگ با رنگ آکرولیک آن آرامش و ربانیت را می‌خواستم نشان دهم.

همدلی جهانی

دکتر «مسعود رستگار» متولد ۵۵ در مشهد، کارشناس نقاشی، ارشد تصویرسازی و دکترای فلسفه هنر نیز اظهار می‌دارد: با حوزه هنری مرتبط هستم و پس از آنکه برای همدلی ورک‌شاپ ساحل نجات دعوت شدم، حس بسیار خوبی داشتم. وی می‌افزاید: این موضوع نوعی مبحث جهانی است و برایم جذاب بود، بحثی که همه اقشار در جهان با آن مواجه‌اند. از این رو همه اقشار جامعه را که شامل زنان و مردان بودند، انتخاب کردم و به عنوان نماینده از جامعه بشریت یک پزشک را به عنوان جلودار ترسیم کردم، او را که از مرز عبور می‌کند و بقیه پشت آن خط قرمز قرار گرفته‌اند و نشانه‌ای از ویروس کرونا که پزشک از آن عبور می‌کند تا دیگران در سلامت بمانند. این هنرمند نقاش شهرمان تصریح می‌کند: اثر من روی بوم اجرا شد و هدفم روایت همدلی بین مردم و کادر درمان است که از تکنیک مولتی‌مدیا استفاده کردم.

پهلوانان امروز

«مریم صدر»، کارشناس نقاشی، متولد ۶۳ مشهد نیز می‌گوید: من سال‌هاست با کودکان و نوجوانان کارم را روی نقاشی شاهنامه‌ای معطوف کرده‌ام و خلق اثر برای ادای احترام به کادر درمان حس زیبایی بود. وی بیان می‌دارد: من در نقاشی‌ام پهلوانان سلامت را مانند دیو سفید داستان‌های شاهنامه علیه دیو سبز کرونا با تکنیک آکرولیک و با سبک مدرن نشان دادم. کادر درمانی رستم بود که این بار اسلحه او اسپری مواد ضدعفونی کننده است و دیو را با شمایل کرونا به تصویر کشیدم. وی تأکید می‌کند: حس خوبی بود و هدف ابراز همدلی با کادر درمان بود.

روح و حس یک اثر

هنرمند دیگر شهرمان «یاسمن سامانی»، دانش‌آموخته نقاشی، متولد ۶۴ در مشهد نیز در این خصوص می‌گوید: با خلق اثر رنگ روغن در این همدلی حضور پیدا کردم. یک ماسک در دست و یک گل در آن نقاشی من بود. وی می‌افزاید: گل نشان سلامتی و طراوتی است که به عنوان هدیه به جهادگران سلامت است. به طور قطع اجرای این اثر حس و حال خوبی برایم به همراه داشت. زیرا هنرمند هنگام کار روح و روانش را پای اثر می‌گذارد.

ادای دین با همراهی هنرمند دیگر در این همدلی «حمید قربان‌پور»، دانش‌آموخته گرافیک و متولد ۶۵

در مشهد نیز می‌گوید: من با اجرای یک اثر تایپوگرافی،  حس خوشایندم نسبت به کمک‌رسانی کادر درمان را بیان کردم. وی می‌افزاید: این اثر نقاشی‌خط روایت حس خوب من به کادر درمان در این برهه زمانی بود. هنگام کار، تیم پرستاری از کارمان دیدن کردند و آن‌ها هم به کارمان حس خوبی داشتند و من این نوع تجربه را با جانبازان عزیز نیز داشته‌ام.

شایان ذکر است حوزه هنری خراسان رضوی در راستای اشاعه فرهنگ رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دوران کرونا و همچنین قدردانی از کادر درمان؛ اجرای نمایش خیابانی در مورد همه‌گیری ویروس و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، طراحی و انتشار پوستر با مضمون رعایت نکات بهداشتی در زمان همه‌گیری، بسته معیشتی ویژه هنرمندان با همکاری آستان قدس رضوی و کمک هزینه نقدی به هنرمندان را نیز در دستور کار خویش قرار داده است.

همچنین از دیگر فعالیت‌های حوزه هنری خراسان رضوی انتشار نمایشگاه مجازی کارتون آثار حسین نقیب با مضمون تلاش کادر درمان و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بود که مورد استقبال قرار گرفت. کارگاه یکروزه ساحل نجات با همکاری علوم پزشکی نیز پس از خلق آثار بسیار، نمایشگاه آثار هنرمندان حاضر در ساحل نجات در بیمارستان‌های درگیر با ویروس برگزار شد. همچنین تولید دو قسمت از مجموعه «از ما مردم‌» درباره جهادگران سلامت و فعالیت مردمی در این رابطه از دیگر فعالیت‌های همدلی هنرمندان خراسانی با مردم و کادر درمان و سلامت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.