گرگان- مردم مسلمان گرگان در پنجم آذرماه سال ۱۳۵۷ حماسه‌ای را در شهر گرگان رقم زدند که این روز در نزد اذهان عمومی به‌روز دفاع از حریم امامت و ولایت نام‌گرفته است.

۵ آذر روز ملی قیام مردم گرگان در برابر هتاکان حرم مطهر رضوی

قدس آنلاین-گروه استان ها:قیام پنج آذر گرگان ۷۷ روز قبل از پیروزی انقلاب اتفاق افتاد که در آن اهالی گرگان، بندرگز، کردکوی، علی‌آباد و تعدادی از ترکمن‌های منطقه در اعتراض به جنایت ۲۹ آبان حکومت شاهنشاهی در یورش به صحن‌ حرم رضوی و به شهادت رساندن زائران به خیابان‌های گرگان آمده و علیه رژیم تظاهرات کردند.

مأموران رژیم شاه در تاریخ  ۲۹ آبان ماه  سال ۱۳۵۷ با  حمله به حرم مطهر امام رضا(ع) در مشهد  عده‌ای از مردم انقلابی  آنجا را  شهید و مجروح کردند که ازجمله شهادت یک دانشجوی سرخنکلایی به نام محمد مقصودلوراد بود . به دنبال این جنایت حضرت امام خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی طی پیامی که در تاریخ دوم آذرماه آن سال صادر فرمود، روز یک‌شنبه پنجم آذر سال ۱۳۵۷ را- که مصادف با هفتمین روز واقعه مشهد بود عزای عمومی اعلام کرده و از مردم خواست تا با هر وسیله ممکن برای سقوط حکومت جبار شاهنشاهی پهلوی قیام کنند.


 مردم مسلمان گرگان که از حمله مأموران رژیم به حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) بسیار متأسف  بودند با شنیدن پیام امام ، برای اعتراض به این جنایت بزرگ طاغوت مهیا شدند. باوجود جوّ خفقان و پلیسی حاکم بر جامعه، این پیام ظرف کمتر از ۴۸ ساعت از پاریس به گرگان رسید و دریای بیکران انسان‌های آگاه و عاشق اسلام را به تلاطم درآورد.

روحانیان و انقلابیون مبارز در مساجد اعلام کردند که امام خمینی در روز یکشنبه پنجم آذر را به مناسبت واقعه دل‌خراش مشهد عزای عمومی اعلام  کرده است این خبر دهان‌به‌دهان به گوش امت مسلمان در شهرها و روستاهای اطراف  رسید که صبح روز پنجم آذر از محل امام‌زاده عبدالله گرگان راهپیمایی اعتراض‌آمیزی انجام می‌شود .

 حمام خون

صبح روز پنجم آذر سال ۱۳۵۷ حدود ۳۰ هزار نفر از مردم استرآباد ساکن محدوده‌ای به وسعت بندرگز تا علی‌آباد در فلکه امامزاده عبدالله گرگان جمع شدند تا ضمن علنی کردن اطاعت خود از فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر برگزاری عزای عمومی واقعه ۲۹ آبان، خشم و ناراحتی خود را از اتفاق رخ‌داده در حرم مطهر امام رضا (ع) نشان دهند.

تجمع مردم برای یک راهپیمایی آرام بود اما مأموران رژیم پهلوی در همان آغاز تظاهرات با تیراندازی مستقیم مانع بلند شدن صدای اعتراض مردم شدند و خیابان مول‌اندروژ (پنج آذر فعلی) را به دریایی از خون و اشک و فریاد تبدیل کردند.

متأسفانه واکنش مأموران ژاندارمری به معترضان تیراندازی مستقیم بود که به استناد مدارک کتب تاریخی و اسناد ۱۴ نفر به شهادت رسیده و بیش از صد تن مجروح شدند.

ثبت در تقویم رسمی کشور

گفتنی است این واقعه در جلسه ۹۹/۶/۲به‌عنوان مهم‌ترین روز تاریخی گرگان در شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور رئیس‌جمهوری به تصویب رسید و در تقویم رسمی کشور ثبت شد.

سید اسماعیل حسینی، احمد سبطی، سید نظام‌الدین نبوی، حسین مقصود لو، سید جعفر علاءالدین، چنگیز امیر لطیفی، عباس خالداران، ابوالحسن هادی، حجت‌الله عباسی، فرامرز ویزواری، حسینعلی نصیری، حسین محبی راد و خواهران شهیده صدیقه پروانه و نرگس قصابان شهدای قیام پنجم آذر مردم گرگان هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.