۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳
کد خبر: 729396

سازمان هواشناسی با صدور هشداری از بارش شدید باران و بارش برف در بیشتر مناطق کشور طی چهار روز آینده خبر داده و توصیه‌هایی به کشاورزان، باغداران، عشایر و... کرده است.

سازمان هواشناسی هشدار نارنجی داد

قدس آنلاین: در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی آمده است که بارش شدید باران و بارش برف فردا (۶ آذر) در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، ایلام، لرستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، قزوین، البرز و تهران پیش‌بینی می‌شود و طی روز جمعه (۷ آذر) در استان‌های کردستان، زنجان، خراسان شمالی، شمال استان‌های قزوین، البرز، تهران، سمنان و خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، ایلام، بوشهر، اصفهان و لرستان دور از انتظار نیست.

بر اساس این هشدار طی روز شنبه (۸ آذر) در استان‌های خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، همدان، مرکزی، ایلام، کرمانشاه، فارس، قزوین، تهران، البرز و زنجان بارش شدید باران همراه با بارش برف در مناطق سردسیر پیش‌بینی می‌شود.

بارش‌ها در کشور طی روز یکشنبه (۹ آذر) در استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، اصفهان، ایلام، کرمانشاه، همدان، مرکزی، قم، قزوین، تهران، زنجان، سمنان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و اردبیل ادامه خواهد داشت.

سازمان هواشناسی هشدار داده است که احتمال وارد شدن خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی وجود دارد. از این‌رو توصیه کرده است که زهکشی و پاکسازی مسیر آب در باغ‌ها و مزارع انجام شود.

عدم انجام آبیاری در باغ‌ها و مزارع، محلول‌پاشی و سم‌پاشی با توجه به وقوع بارش‌ها، عدم کشت محصولات پاییزه و انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف برای جلوگیری از خسارت برف و باران شدید، استحکام سازه‌های باغی در برابر وزش باد شدید و تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف ازجمله دیگر توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

در این هشدار همچنین آمده است که در سالن‌های پرورش قارچ، گلخانه و انبارها تهویه و تنظیم دما انجام و سوخت سالن‌ها با توجه به کاهش دما و وقوع برف تامین شود همچنین مستحکم کردن سقف گلخانه‌ها در برابر باد و پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌ها با توجه به کاهش دما انجام شود. کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی نیز توصیه می‌شود.

تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن‌ها با توجه به کاهش دما، خودداری از استفاده از آب باران برای دام‌ها، تهیه خوراک پر انرژی برای دام با توجه به کاهش دما، جلوگیری از نفوذ هوای سرد و روان‌آب به داخل سالن‌ها از توصیه‌های سازمان هواشناسی برای سالن‌های مرغداری و دامداری است.

در ادامه هشدار سازمان هواشناسی آمده است که در استخرهای پرورش ماهی پاکسازی، تنظیم و کنترل دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها انجام و از ورود آب گل آلود به استخرها جلوگیری شود. عدم کوددهی به استخرهای پرورش ماهی گرم آبی و کاهش غذادهی به میزان نصف نرمال به دلیل ابرناکی و کاهش دما از دیگر توصیه‌ها است.

سازمان هواشناسی همچنین به عشایر و زنبورداران تاکید کرده است که از عبور در ارتفاعات و توقف در حاشیه رودخانه‌ها‏ و مسیل‌ها‏ باتوجه به وقوع بارش‌ها خودداری کنند.

عدم چرای دام در مراتع و انتقال دام‌ها به مکان سرپوشیده هنگام وقوع بارش، عایق‌بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش و کاهش دما و تغذیه کمکی کلونی‌ها جهت زمستان گذرانی از توصیه‌های دیگر هواشناسی در این هشدار است.

سازمان هواشناسی برای مراقبت از ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی نیز توصیه کرده است که لوله‌ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار جمع‌آوری و از ضد یخ در رادیاتور ماشین‌آلات کشاورزی استفاده شود. محافظت از ادوات کشاورزی با توجه به روند کاهشی دما و آغاز بارش‌ها‏ و عدم استقرار ماشین‌آلات کشاورزی روی زمین هنگام وقوع بارش‌ها از توصیه‌های دیگر برای حفظ ماشین‌آلات است.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.