معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بنابر سلیقه‌ای ناهمخوان و مغایر با وضعیت شیوع ویروس کرونا در کشور، در حالی برخی در پی جشن عقد و ازدواج یا تولد در تاریخ ۱۳۹۹/۰۹/۰۹ هستند که نمی‌بایست بخاطر ثبت یک عدد تقویمی شرایطی را ایجاد کرد که چنین تاریخی به زمان مرگ عزیزانمان مبدل شود.

 تاریخ ۱۳۹۹/۰۹/۰۹ را به زمان مرگ عزیزانمان تبدل نکنیم

به گزارش قدس آنلاین،  دانشگاه علوم پزشکی مشهد امروز  به نقل از دکتر مهدی قلیان گزارش داد: ظرف شش ماه اخیر ۲۴ هزار مورد شکایت در ارتباط با چنین امور بی‌اساسی از طریق سامانه ۱۹۰ ثبت و توسط کارشناسان بهداشتی و امور محیطی و یا در قالب بازرسی مشترک نهادهای ذیربط به آنها پرداخته شده است.  

وی به وضعیت قرمز و نارنجی شیوع ویروس همه‌گیر کرونا در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: این ویروس هم‌اینک با ما زندگی می‌کند و برایش تفاوتی میان جنسیت، سن و شرایط اجتماعی شهروندان وجود ندارد لذا همگان می‌بایست با دقت اصول بهداشتی پیشگیرانه را رعایت کنند.  

دکتر قلیان افزود: برخی هنوز آنطور که باید نسبت به خطر ویروس کرنا درک درستی پیدا نکرده‌اند بطوری که اخیرا با بارش اندکی برف سراغ تفریح و سرگرمی رفته و ازدحامی را ایجاد کردند که محلی مناسب برای شیوع و انتقال این ویروس همه‌گیر است.

وی ادامه داد: هم‌اینک در حالی شیوع ویروس کرونا به شکل خانوادگی درآمده که مهار آن و پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در جمع خانواده، با رعایت دستورات بهداشتی به سهولت امکانپذیر است.  
معاون دانشگاه علوم پزشکی مشهد هشدار داد: جمع دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی به آسانی شرایط را برای انتقال ویروس همه‌گیر کرونا فراهم می‌کند لذا عموم مردم می‌بایست بطور جدی و موکد از تشکیل و حضور در چنین اجتماعاتی پرهیز کنند.

وی گفت: از زمان آغاز اجرای طرح تشدید محدودیتهای پیشگیرانه از شیوع ویروس کرونا اقدامات و فعالیتهای نظارت بهداشتی به شکلی ویژه‌تر از پیش در حال انجام است و تا پایان زمان اعمال این محدودیتها اقدامات نظارتی نیز تداوم یافته و با متخلفان بطور جدی در قالب قانون برخورد صورت می‌گیرد.
دکتر قلیان همچنین به تعطیل اجباری مشاغل تعریف شده در زمره گروههای دو، سه و چهار در شهرهای مبتلا به وضعیت قرمز و نارنجی شیوع ویروس تعطیل اشاره و بیان کرد: بر همین اساس همه نهادها و ارگانها از نظر اجرای محدودیتها در قالب اقدامات ویژه هم‌افزایانه زیر نظر تشکیلات مرکزی همان ارگان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. به عنوان مثال همه مدارس و دانشگاهها از طرف کارشناسان وزارتخانه‌های علوم و آموزش پرورش مورد بررسی و نظارت هستند.
وی افزود: پیرو تشدید محدودیتها فعالیت مدارس، دانشگاهها و همه برنامه‌های آموزشی بطور غیرحضوری انجام می‌شود و در تمامی مراکز آموزشی فقط بخشهای پیشتیبانی نرم‌افزارهای آموزشی مجاز به فعالیت هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: برخی مدارس غیرانتفاعی معلمان را به حضور در مدرسه مکلف کرده‌اند که اقدامی خلاف پروتکلهای بهداشتی مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا است. همه مدارس غیرانتفاعی همانند مدارس دولتی تابع قوانین جاری بوده لذا از تجمع افراد در این مدارس جلوگیری می‌شود.
وی گفت: شهرداریها نیز در مناطق حاشیه شهر با استفاده از خودروهای آتش‌نشانی و بلندگو چگونگی اعمال محدودیتهای کرونایی را برای عموم مردم اعلام تشریح کرده‌اند بنابراین هرگونه بی‌توجهی نسبت به محدودیتهای ابلاغی تخلف محسوب می‌شود.  

دکتر قلیان در ادامه همچنین نظارت بر وضعیت و امور بهداشتی حاشیه شهرها را از موضوعات پراهمیت برای حوزه بهداشت و درمان توصیف و بیان کرد: از همین رو توسعه مراکز جامع خدمات سلامت در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی با محوریت حاشیه شهر انجام شده ‌است.  
وی افزود: همچنین عموم شهروندان باید تهیه و خرید مایحتاج اولیه خود را تا پیش از ساعت ۲۱ انجام بدهند زیرا پس از ساعت ۹ شب رفت و آمدها صرفا برای امور اورژانسی و پزشکی مجاز است.
دکتر قلیان در ادامه همچنین اظهارداشت: واکسن کرونا در کشورهای اروپایی تا ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی تولید نخواهد شد زیرا فعلا در مرحله آزمایشهای انسانی قرار دارد و تایید سازمان جهانی بهداشت را کسب نکرده است.

وی ادامه داد: واکسن کرونا در ایران نیز از سال ۱۴۰۰ به بعد وارد مرحله تولید داخلی خواهد شد. با توجه به تحمیل تحریم دارویی ظالمانه بر علیه ملت ایران امکان ورود واکسن ویروس کرونا به کشور کم می‌باشد بنابراین هم‌اینک تنها واکسن مناسب برای مهار این ویروس همه‌گیر "ماسک بهداشتی صورت و رعایت دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی است.  
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: مردم باید هرگونه علائم سرماخوردگی را به عنوان ابتلا به بیماری کووید ۱۹ تلقی کنند و خود قرنطینگی و مصرف داروهای اساسی را سرلوحه اقدامات درمانی قرار دهند.

وی تاکید کرد: با رعایت دقیق دستورات بهداشتی، زنجیره انتقال ویروس کرونا قطع شده و در این صورت می‌توان امید داشت کمتر خانواده‌ای درگیر بیماری کووید ۱۹ شود.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۸۹۴ هزار و۳۸۵ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. بیماری کووید ۱۹ تاکنون جان ۴۶ هزار و ۲۰۷ نفر را در کشورمان گرفته است.  همچنین تاکنون ۶۲۵ هزار و ۶۰۶ نفر از مبتلایان به ویروس کرونا در ایران بهبود یافته‌اند.  

"پاندمی کرونا" تاکنون در سطح جهان ۶۰ میلیون و ۲۱۵ هزار و ۲۳۷ نفر را بیمار کرده و جان یک میلیون و ۴۱۷ هزار و ۵۴۳ نفر را در ۲۳۰ کشور گرفته است.  ۴۱ میلیون و ۶۶۶ هزار و ۸۵۹ نفر از افراد مبتلا به ویروس کرونا در سطح جهان، تاکنون درمان شده‌اند.

در این میان آمریکا با ۱۲ میلیون و ۹۵۶ هزار و ۷۸۳ بیمار کووید ۱۹ و ۲۶۵ هزار و ۹۷۲ قربانی ویروس کرونا، بیشترین آمار ابتلا و تلفات ناشی از پاندمی کرونا را در جهان به خود اختصاص داده است.  پس از آمریکا کشورهای هند، برزیل و فرانسه بیشترین شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا را دارند.  

بر اساس آخرین آمارهای رسمی، ایران در جدول مبتلایان و جانباختگان پاندمی کرونا جایگاه چهاردهم را در میان کشورهای جهان دارد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.