علی رغم زمزمه هایی مبنی بر دریافت مالیات از واحد های مسکونی خالی اما هنوز آمار دقیقی از این واحد ها در خراسان رضوی وجود ندارد.

آمار خالی  خانه های  خالی در خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، قانون مالیات بر خانه های خالی اگرچه از مجلس نهم  به تصویب رسیده است اما تاکنون در اجرا به دلایلی نظیر رانت های صاحبان قدرت که بدون تردید از اجرای این قانون متضرر خواهند شد ، عملا رهاشده است. در ابتدای سال جاری و با افزایش سرسام آور قیمت مسکن یکی از مواردی که برای سامان بخشی به این بازار مطرح شد دریافت مالیات از خانه های مسکونی خالی  بود که امید به اجرای آن را دوباره زنده کرد. اما با گذشت هشت ماه از سال جاری هنوز نه تنها خبری از اجرای این قانون نیست بلکه آن طور که از شواهد  بر می آید دولت فعلی اراده ای بر اجرای این قانون ندارد و مدام از نبود داده و اطلاعات لازم برای اجرای این قانون سخن می گوید این در حالی است که کارشناسان اعتقاد دارند بدست آوردن این داده ها کار چندان سختی نیست.

*دریافت مالیات از خانه های خالی موجب رونق در ساخت و ساز می شود

نماینده گناباد و بجستان درمجلس شورای اسلامی در این باره به قدس آنلاین می گوید: شناسایی و اعمال قانون برای مسکن های خالی از طریق موارد مختلف به راحتی قابل انجام است.

محمدصفایی در ادامه می افزاید: اما دولت از اجرای قانون  مالیات بر خانه های خالی که در مجلس های قبلی به تصویب رسیده است به دلایل نامشخص سر باز می زند و منافع محتکران مسکن را بر منافع اقشار آسیب پذیر که حتی یک واحد مسکونی برای سکونت ندارند و باید اجاره های سنگین پرداخت کنند را ترجیح می دهد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مجلس برخی ایرادات این قانون را نیز برطرف کرده است ، افزود:  دریافت مالیات از خانه های خالی موجب تحریک سرمایه گذاران نسبت به فروش واحدهای مسکونی خود و رونق  بازار ساخت و ساز خواهد شد.

* هیچ گونه آماری در مورد خانه های خالی در خراسان رضوی وجود ندارد

در ادامه برای اینکه از وضعیت آمار خانه های مسکونی خالی در خراسان رضوی اطلاع پیدا کنیم به سراغ قدرت الله ابک، مدیرکل راه و شهرسازی استان رفتیم.

وی ضمن بی اطلاعی از این موضوع و اینکه این آمار باید از سوی وزارت راه و شهرسازی شناسایی و به استان ها اعلام شود، پاسخگویی بیشتر در این باره را به معاون مسکن راه و شهرسازی استان محول کرد.

رضا ناصری نیز  در این باره به قدس آنلاین گفت: هیچ گونه آماری در مورد خانه های خالی در خراسان رضوی وجود ندارد.  

وی ادامه داد: این موضوع را از وزارت مسکن و شهرسازی نیز پیگیری کرده ایم و آنها نیز آماری به صورت تفکیک شده برای استان در اختیار نداشتند، از طرفی علی رغم مکاتبات متعدد با دستگاه های مختلف در این باره  اما تاکنون سرانجام و نتیجه ای در بر نداشته است.  

*باید سامانه جامعی در این زمینه تهیه شود

برای پیگیری بیشتر ماجرا موضوع را از مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی نیز جویا شدیم.

حسین امیر رحیمی در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: برای اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی نیاز به آیین نامه اجرایی آن از سوی مجلس شورای اسلامی است.

وی با بیان اینکه  برای اجرای صحیح و درست این قانون نیاز به همراهی کامل دستگاه های نظارتی  و مالی در کشور است، افزود:  هنوز آمار دقیقی از خانه های مسکونی خالی در کلان شهرهایی نظیر تهران و مشهد وجود ندارد از این روباید سامانه جامع و کاملی در این زمینه طراحی و داده ها و اطلاعات لازم به طور صحیح در این سامانه ثبت شود  زیرا  کوچکترین خطا در این سامانه باعث بروز مشکلات بزرگی در اجرا می شود.

وی با اشاره به اینکه با کمک نهادهایی نظیر شهرداری، اداره ثبت، مسکن و شهرسازی و شرکت های خدماتی آمار این واحدهای مسکونی قابل  استخراج و تجمیع است، تصریح کرد: امکان اجرای  قانون مالیات برخانه های خالی برای دولت فراهم است ولی منتظر یک زمان مناسب برای اجرا آن است و اگر امسال دولت موفق به اجرای این قانون نشود سال آینده به طور قطع آن را اجرا خواهد کرد.

*فرمانداری در جریان آمار  واحدهای مسکونی خالی نیست

 در انتها فرمانداری مشهد که به زعم بسیاری از کارشناسان بعد از تهران بیشترین خانه های خالی در این کلانشهر وجود دارد ، نیز از این موضوع اظهار بی اطلاعی کرده و برامکی ، معاون عمرانی فرمانداری مشهد در این رابطه به قدس آنلاین گفت: در حال حاضر آماری از تعداد واحدهای مسکونی خالی در شهر مقدس مشهد در اختیاری فرمانداری این شهرستان نیست.

مهدی برامکی  با بیان اینکه  شناسایی این واحدها به اداره امورمالیاتی تکلیف شده و در حال انجام است، تصریح کرد: از طریق شرکت های خدمات رسان نظیر آب، برق و گاز آمار این واحد ها به راحتی قابل احصا و شناسایی است، اما عملا تاکنون به دلیل برخی مسائل و ضعف هایی که وجود دارد آمار دقیقی از این موضوع وجود ندارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.