حجت الاسلام سیدی نسب گفت: مهمترین ویژگی‌های شخصیتی حضرت معصومه(س) ویژگی امام شناسی و تقید نسبت به امام و نیز مقام شفاعتی است که از زبان امام معصوم برای ایشان نقل شده است.

مهمترین فضیلت حضرت معصومه(س) امام شناسی و مقام شفاعت ایشان است/ قم حرم آل محمد(ص) و مأوای شیعیان آنهاست

حجت الاسلام سید محمد سیدی نسب کارشناس امور دینی به مناسبت سالروز وفات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین به شرح دلایل جایگاه والای این بانوی مکرمه پرداخت و تصریح کرد: اولین نکته.ای که در رابطه با وجود مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) مهم است اینکه ایشان دختر و خواهر امام هستند و جایگاه علمی بالایی داشته‌اند، به گونه‌ای که وقتی برخی از شیعیان برای دریافت پاسخ سؤالات خود به خانه امام موسی کاظم علیه السلام مراجعه کردند و ایشان حضور نداشتند، حضرت معصومه(س)پاسخ سؤالات ایشان را دادند . هنگامی که در مسیر بازگشت به امام کاظم(ع) برخورد کردند پاسخ‌ها را به ایشان عرضه داشتند، امام وقتی دیدند پاسخ همه سوالات به درستی و دقیق داده شده در تمجید از دختر مکرمه خود فرمودند: "فداها ابوها" که این توصیف و جمله نشانگر جایگاه والای علمی حضرت معصومه است.

حجت الاسلام سیدی نسب افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های شخصیتی حضرت معصومه(س) که بسیار بارز و حائز اهمیت است، ویژگی امام شناسی و تقید نسبت به امام و حجت خداست که این مهم ایشان را به سفر از مدینه به ایران واداشت. برخی می گویند خود حضرت به اشتیاق دیدار امام و حجت خدا امام علی بن موسی الرضا راهی ایران و سرزمین خراسان شدند. برخی نیز می گویند که امام رضا(ع) از ایشان خواستند و دعوت کردند تا به ایران بیایند، به هر صورت هر دو روایت چه به شوق دیدار امام و چه در تبعیت از سخن امام راهی ایران شده باشند و سختی و مشقات سفر را به جان خریده باشند نشان از امام شناسی و فضیلت بالای ایشان دارد که همین سفر هم در نهایت باعث رحلت و یا شهادت حضرت شد.

کارشناس امور دینی در ارتباط با موضوع عصمت حضرت معصومه(س) توضیح داد: نقل قول ها و روایاتی که در مورد عصمت حضرت معصومه(س) نقل شده از این باب است که ایشان پاک و منزه و عاری از هرگونه گناه بودند و همین لقب معصومه هم برای ایشان بر همین مبناست. عصمت درجات متفاوتی دارد که بالاترین درجه آن به ائمه چهارده معصوم اختصاص دارد، اما درجاتی از عصمت نیز وجود دارد که به خاطر برائت از گناهان  و رفتارهای صالح حاصل می‌شود که عصمت حضرت معصومه(س) از این دست است.

وی در ارتباط با ثواب زیارت حضرت معصومه و مقام شفاعت ایشان نیز گفت: در ارتباط با ثواب زیارت حضرت معصومه(س) تأکید فراوانی شده و زیارتنامه ایشان زیارتنامه مأثور یعنی زیارت نامه‌ای ای است که از امام معصوم(ع) برایشان نقل شده است. ما در بین همه امامزاده‌ها فقط دو نفر را داریم که برای آنها زیارتنامه مأثور نقل شده است که یکی از ایشان حضرت ابوالفضل العباس(ع) و دیگری حضرت معصومه(س) است. نکته مهمی که در زیارتنامه ایشان مطرح شده مقام شفاعت است؛ در این زیارتنامه می خوانیم: "یافاطمة اشفعی لی فی الجنة، فان لک عندالله شأن من الشأن" این از زبان امام معصوم نقل شده است که وقتی کسی شما را زیارت کند، شما او را در بهشت شفاعت می‌کنید. بنابراین این مقام بسیار بالایی است.

حجت الاسلام سیدی نسب ادامه داد: روایت دیگری که در باب فضیلت زیارت حضرت معصومه(س) نقل شده این است که امام صادق(ع) فرموده است: "من زارها وجبت له الجنة" کسی که او را زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌شود. امام صادق(ع) همچنین می فرماید: برای خدا حرمی است و آن مکه است، برای پیامبر(ص) حرمی است و آن مدینه است، برای امیرالمؤمنین(ع) حرمی است و آن کوفه است و برای ما اهل بیت(ع) حرمی است و آن قم است. یعنی وقتی کسی وارد شهر قم می شود وارد حرم اهل بیت علیهم السلام می‌شود.

کارشناس امور دینی در ارتباط با قدمت قداست و اهمیت تاریخی شهر قم اضافه کرد: از امام موسی کاظم(ع) روایت داریم که فرموده اند: "قُم عُشُّ آلِ محمّد(ص) ومأوی شیعتهم" قم پناهگاه آل محمد(ص) و مأوای شیعیان آنهاست. شهر قم پیش از حضور و وجود حضرت معصومه(س) در آن نیز شرافت داشته و یک دلیل آنکه به این شهر قم می گویند، این است که وقتی پیامبر اکرم(ص) به معراج رفتند، دیدند که ابلیس در این سرزمین نشسته و سر به زانو نهاده است، خطاب به او فرمونده‌اند که: "قم، یا ملعون". حضرت به ابلیس فرموده است که از این مکان برخیز اینجا مکان پاکیزه‌ای است و جایگاه تو نیست.

وی در پایان گفت: یکی دیگر از دلایل اهمیت شهر قم این است که از دیرباز مرکز شیعیان و محل حضور بزرگان و علمای شیعه بوده است. نقل است که کسی از اهل قم به محضر امام صادق(ع) شرفیاب شد و اجازه ورود خواست که امام(ع) وقتی صدای او را شنیدند اجازه ورود دادند و فرمودند: "انّه من اهل بیت المختار، او نجیبٌ من قوم نجباء او من اهل بیت النّجباء سلام الله علی اهل قم، هم اهل رکوع و سجود و قیام و قعود، هم العلماء الفقهاء الفهما". او از اهل بیت برگزیده و قومی نجیب است. او اهل قم است، سلام خدا بر اهل قم، آنها اهل عبادت و علمای فقیه و فهیم هستند. این نشان می‌دهد که شهر قم و اهالی آن پیش از حضور حضرت معصومه(س) نیز با فضیلت بوده است اما پس از حضورحضرت، آن کرامت و فضیلت فزونی یافته و محل رفت و آمد ملائکة الله شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.