رئیس اداره بهبود تولیدات دامی  جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت: پرورش شترمرغ از جنبه‌های مختلف پرسودترین فعالیت حوزه دامی در خراسان رضوی است.

 پرورش شترمرغ پرسودترین فعالیت حوزه دامی خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، حجت ایمانی‌مقدم اظهار داشت: پرورش شترمرغ در حال حاضر پرسودترین فعالیت بخش کشاورزی و دامی در کشور به شمار می‌رود و پرورش شترمرغ به عنوان یکی از طرح‌های درآمدزا می‌تواند از طرح‌های موفق برای ایجاد اشتغالزایی در روستاها معرفی شود.

رئیس اداره بهبود تولیدات دامی  جهاد کشاورزی شهرستان مشهد افزود: شهرستان مشهد مقدس به دلیل شرایط اقلیمی مناسب و تنوع آب و هوایی، استعداد و توان بسیار بالایی در تولید و پرورش  شترمرغ دارد.

ایمانی مقدم با اشاره به اینکه پرورش شترمرغ می‌تواند به عنوان صنعتی پر رونق و درآمد زا در شهرستان نقش بسزایی در افزایش اشتغال‌زایی داشته باشد افزود: این صنعت غیربومی با سوددهی فراوان می‌تواند ضمن جلوگیری از خروج ارز، توان صادراتی را با توجه به سیاست اقتصاد بدون نفت، افزایش دهد و با مطالعه، کار عملی و کارشناسی می‌توان این صنعت را به عنوان الگویی مناسب در شهرستان مطرح کرد.

وی در مورد پایین بودن هزینه‌های پرورش شتر مرغ افزود:  تولید و پرورش شتر مرغ در شهرستان مشهد مقدس صنعت نوپایی است که در روستاهای مجاور این منطقه در حال افزایش است و این در حالی است که  در راستای اقتصاد مقاومتی، ترویج این صنعت می‌تواند به افزایش درآمدزایی و اشتغال کمک بسزایی کند.

ایمانی مقدم با بیان این که پرورش شترمرغ با کم ترین هزینه قابل انجام است افزود: مراکز نگهداری شتر مرغ بر خلاف دیگر مراکز تولید دام و طیور نیازمند مصرف انرژی از جمله گازوئیل و برق برای سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی نیست، زیرا شترمرغ از گونه‌های بسیار مقاوم به شرایط بد آب و هوایی است.

وی با اشاره به مقاومت بالای شترمرغ در برابر امراض و بیماری‌ها افزود:  شترمرغ در میان دیگر طیور بیشترین مقاومت را در برابر بیماری و شرایط محیطی دارد به همین دلیل پرورش این پرنده می‌تواند هم بصورت سنتی و هم به شکل صنعتی در محیط روستا فعالیت کنند.

ایمانی مقدم تصریح کرد: پرورش شترمرغ، تولید گوشت آن و استفاده از این پرنده در صنایع جانبی اشتغال زایی خوب و مناسبی را به همراه دارد به‌طوری که بسیاری از مردم شهرستان میتوانند این پرنده را در روستاها به روش سنتی پرورش دهند چرا که هزینه‌های نگهداری و پرورش آن پایین است و منفعت زیادی برای مردم روستانشین به همراه دارد.

رئیس بهبود تولیدات دامی شهرستان مشهد مقدس گفت: شترمرغ تولیدات مختلفی دارد که از جمله آن می‌توان به تولید گوشت، تخم شترمرغ، چربی، پوست و پر اشاره کرد.

ایمانی مقدم گفت: آب و هوای خشک و نیمه خشک مشهد مقدس دوره پرواربندی کوتاه این حیوان را از منظر اقتصادی جهت پرورش تولید گوشت به صرفه می‌کند.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.