مهدی کاهانی مقدم: تردد و توقف خودروهای سنگین در محلات و کوچه ‌پس‌کوچه‌های کلانشهر مشهد، داستان تکراری و دنباله‌داری است که با وجود خطرات، حوادث و تبعات فراوانش طی سال‌های گذشته تاکنون، هنوز راهکاری برای پایان دادن به این ماجرا پیدا نشده است.

در نتیجه همچنان شاهد خواب شبانه صدها خودرو سنگین در معابر و کوچه‌ پس‌کوچه‌های مشهد هستیم که علاوه بر آلودگی‌های شدید زیست‌محیطی و کاهش ایمنی تردد شهروندان، خواب شبانه آن‌ها نیز بر اثر سروصدای مهیب اگزوز این غول‌های آهنی آشفته و سیما و منظر محل سکونتشان زشت و نازیبا شده است.

این در حالی است که دست‌کم در این حوزه با کمبود و یا نقص قوانین مواجه نیستیم و قانون‌گذار به صراحت توقف خودروهای سنگین در شهر را ممنوع و تردد این خودروها در داخل شهر را به‌شدت محدود کرده است.

بر همین اساس، پلیس پیش از همه مکلف به جلوگیری از تردد غیرمجاز و توقف و خواب شبانه وسایل نقلیه سنگین در معابر شهر و اعمال قانون برای متخلفان است؛ همچنین مدیریت شهری از سال‌ها پیش ملزم به ساخت و راه‌اندازی توقفگاه‌های مورد نیاز در مبادی ورودی شهر و پیش‌بینی تسهیلات و مشوق‌های لازم برای جذب خودروهای سنگین و جلوگیری از ورود و خواب آن‌ها در معابر شهر بوده است.

بر اساس آمارهای قابل ‌اعتنا هم ‌اکنون بیش از 10 هزار وسیله نقلیه سنگین در مشهد وجود دارد که باید طی این سال‌ها برای تعداد قابل ‌توجهی از آن‌ها توقفگاه‌هایی در اطراف شهر ساخته می‌شد؛ ولی این اتفاق نیفتاده و اندک ظرفیت موجود معدود پارکینگ‌ها تنها درصد ناچیزی از مجموع این تعداد خودرو را توانسته در خود جای دهد.

از سوی دیگر وعده‌های فرماندهان پلیس راهور استان و مشهد مبنی بر نظارت و کنترل دوربینی، گشت نامحسوس و جریمه و امثال آن با جدیت و قاطعیت مورد انتظار مردم، به اجرا گذاشته نشده و در عمل خروجی مناسب و تأثیر ملموسی از اقدام‌های پلیس را شاهد نبوده‌ایم.

در نتیجه معابر و کوچه ‌پس‌کوچه‌های مشهد شب‌ها به خوابگاه اتوبوس، کامیون و تریلی‌ها تبدیل شده است و تاوان نقض قوانین از سوی رانندگان این خودروها و کم‌کاری دستگاه‌های متولی در مقابله با تخلفات و نیز ناتوانی آن‌ها در ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز از قبیل توقفگاه‌های ویژه را باید مردم بپردازند؛ آن‌ هم تنها برای راحت‌طلبی افرادی که می‌خواهند خودرو سنگین خود را در نزدیک‌ترین نقطه محل سکونت خود پارک کنند.

هزینه این نقض قانون و اهمال‌کاری، در خیلی از موارد جبران‌ناپذیر بوده و مرگ یا نقص عضو و مجروحیت برای شهروندان به ارمغان آورده است؛ بیشتر حادثه‌دیدگان‌ هم کودکان مشغول بازی در کوچه بوده‌اند که چون پارک خودرو سنگین، جلو دید دیگر رانندگان را گرفته، دچار حادثه شده‌اند.

علاوه بر این، آلودگی محیطی به سبب ریختن روغن و گازوئیل و آلودگی صوتی و هوا به هنگام روشن کردن این خودروها از دیگر مشکلات توقف غول‌های آهنی در محلات است که به خصوص در ماه‌های سرد سال بسیار طولانی و آزاردهنده‌تر می‌شود.

خطرآفرینی و تخلفات بسیار برخی از رانندگان خودروهای سنگین در راه رسیدن به منزل و خواب شبانه نیز مشکلی است که تبعات آن دامن دیگر شهروندان را می‌گیرد. به این مشکلات همچنین باید کاهش ظرفیت معابر به ‌ویژه در بزرگراه‌ها، ترافیک سنگین، بروز تصادفات و افزایش آلودگی‌های صوتی و زیست‌ محیطی ناشی از ورود وسایل نقلیه سنگین به داخل شهر و نیز آسیب‌های جدی که تردد این خودروها به زیرساخت‌ها، ابنیه و مبلمان شهری وارد می‌کند را اضافه کرد.

در حالی که رانندگان خودروهای سنگین مدعی هستند اگر محل مناسبی برای پارک خودرو آن‌ها وجود داشته باشد، هرگز راضی نمی‌شوند تا خود و دیگران را به زحمت بیندازند. امید است وعده مدیران شهری و دستگاه‌های مسئول حمل ‌و نقل و ترافیک برای ساماندهی این مشکل هر چه سریع‌تر جامه عمل پوشیده و ضمن ایجاد زیرساخت‌های لازم، پارکینگ‌ و توقفگاه‌هایی متناسب و مناسب در ورودی‌های شهر راه‌اندازی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.