این‌ روزها زمزمه‌هایی برای حضور افراد تکراری در انتخابات ریاست جمهوری مطرح می‌شود.

چرا برخی نام‌ها در همه دوره‌های انتخابات‌ ریاست جمهوری حضور دارند؟

قدس آنلاین: حال و هوای انتخابات ریاست جمهوری و تکیه بر صندلی ۴ ساله پاستور، این‌روزها به دغدغه و البته آرزویی تبدیل شده که گویا قصه آن تمامی ندارد، قصه‌ای که بازیگران آن حتی اگر به سرانجام مشخصی هم نرسند، باز هم علاقه مند هستند که شانس خود را امتحان کنند و خودشان را در معرض قضاوت مردم قرار دهند.

صحبت ما از نامزدهای تکراری است، نامزدهایی که می‌آیند، برنامه‌های خود را اعلام می‌کنند، شعارهایی سر می‌دهند، تبلیغات گسترده و البته پرهزینه‌ای را انجام می‌دهند؛ اما در آخر باز هم مورد تایید و رضایت مردم قرار نمی‌گیرند و می روند پی کار خودشان. این موضوع چندین سال است که به یک طلسم تبدیل شده و معلوم نیست که گره انتخاباتی چه سالی قرار است با نام این افراد باز شود، تعدادشان هم کم نیست اگر تنها یکبار به مناظره‌ها، خبرها و مستندها نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم که رشته حضور گزینه‌های انتخاباتی تکراری سر دراز دارد.

جولان افرادی نام‌آشنا و تکراری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

در این راستا محمدرضا خباز عضو حزب اعتماد ملی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان معتقد است که وقتی مردم ما را نمی‌خواهند, چرا باید اصرار بیش از حد کنیم؟ حضور افراد تکراری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ کار پسندیده‌ای نیست و اینجا دیگر بحث خدمت مطرح نخواهد بود و جنبه هوای نفسانی دارد.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت که اگر فردی چندین بار در انتخابات خودش را عرضه کرد و مردم از آن استقبال نکردند، دیگر نباید وارد این عرصه شود؛ زیرا جنبه سبکی دارد و شان و جایگاه آن زیر سوال می‌رود و خوب نیست، همچنین ممکن است مردم فکر کنند که این افراد دنبال قدرت و قدرت طلبی هستند.

نامزدهای تکراری/ در حال تکمیل

افراد نام آشنا اما تکراری با تفکراتی جدید یا قدیمی؟

حضور برخی مسئولان در انتخابات سال‌های قبل برای همگان یادآور بیان شعارهایی خوش رنگ و لعاب در قالب رفع برخی مشکلات کشور است، اما در حال حاضر که چندین سال از آن روزها می‌گذرد و وضعیت کشور، معیشت و اقتصاد جامعه دستخوش تغییراتی شده؛ حالا این سوال ایجاد می‌شود که آیا حضور چنین افراد تکراری با همان طرز تفکرهای قدیمی و از همه مهم‌تر برنامه‌های تکراری‌تر می‌توانند گزینه مناسبی برای ۱۴۰۰ باشند یا خیر؟ این افراد با چه قصد و هدفی قرار است خودشان را دوباره به همگان عرضه کنند؟

حسین ابراهیمی عضو جامعه روحانیت مبارز در ارتباط با خدمت نامزدهای تکراری به مردم و حضور چندین باره آنها در انتخابات ریاست جمهوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد که ریاست جاذبه دارد و بنده معتقدم که حضور افراد تکراری در انتخابات می تواند جنبه خدمت و ریاست داشته باشد. همچنین او بر این باور است این افراد تکراری باید توجه کنند که اگر نامزدهای لایق‌تر و جوان‌تر از آن‌ها وجود دارند آن‌ها را بر خودشان ترجیح دهند؛ همچنین باید اولویت را به کسی بدهیم که کارایی ببشتری برای ملت و کشور دارد.

نامزدهای تکراری/ در حال تکمیل

نامزدهای قدیمی حالا برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ چه نقشه راهی دارند؟

به هر دلیلی آمدند و خودشان را در میان مردم محک زدند، اما شاید به علت‌هایی مهم و البته اصولی مورد اقبال مردم قرار نگرفتند، حالا تنها هفت ماه به رقابتی وسیع در قالب انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده و باز هم خبرهایی شنیده می‌شود، خبرهایی که محتوای آن تنها مربوط به اعلام آمادگی دوباره آن‌ها برای ورود به نهاد ریاست جمهوری است، معلوم نیست پاستور و صندلی‌هایش چه جاذبه‌ای دارند که افراد را این طور به خودش جذب می‌کند!

به نظر می‌رسد که این افراد در مرحله نخست لازم است که برنامه‌های خود را با توجه به شرایط کنونی کشور تطبیق دهند و در مرحله دوم هم باید منافع ملی و دغدغه مردمی را مدنظر خود قرار دهند؛ زیرا انتخابات امسال از اهمیت بسیار بالایی برای سیاسیون برخوردار است و حتی اگر سیب سیاست این بار به نفع نام‌های تکراری بچرخد و آنها وارد نهادی به نام ریاست جمهوری شوند و تنها به دغدغه‌های خودشان بپردازند بی اعتمادی در سطح کلان جامعه ایجاد می‌شود که شاید جبران کردن آن فایده‌ای نداشته باشد و عواقب بسیار بدی هم در پی داشته باشد.

جولان افرادی نام‌آشنا و تکراری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

کاظم انبارلویی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد  که انتخابات امسال به نوعی سرآغاز گام‌ ۴۰ ساله دوم انقلاب به سمت پیشرفت و توسعه همه جانبه خواهد بود. او اعلام کرد که اگر یک دولت انقلابی، حزب‌اللهی و جوان روی کار بیاید، بسیاری از مسائل و مشکلات کشور قطعا رفع می‌شود و کسانی که در انتخابات‌های گذشته خود را محک زدند و رای کسب نکردند، دیگر نباید مجددا برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اعلام آمادگی کنند؛ زیرا فایده‌ای ندارد.

مشکلات مردم، تکراری و غیر تکراری ندارد

اما در ادامه بسیاری از کارشناسان معتقدند که امروزه مردم دیگر به این موضوع توجه نمی‌کنند که فرد تکراری روی کار بیاید یا فردی جوان و تازه کار، یکی از این افراد حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز و فعال سیاسی اصولگرا است که به تازگی گفت که مردم دیگر شخص محور نیستند و به دنبال تیم آن گزینه انتخاباتی هستند تا کارآمد باشد. او بر این باور است که در حال حاضر ملاک ما حضور افراد تکراری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نیست؛ مردم به این موضوع توجه می‌کنند که کابینه دولت کارآمد، دغدغه‌مند و جوان باشد, نه اینکه خودشان مشکلی برای نظام باشند.

حال با توجه به این اظهار نظرات، لازم است که افراد تکراری یا غیر تکراری در مقوله اول تدبیری برای رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم در نظر بگیرند و آن را به مردم ارائه دهند تا حداقل یک آرامشی نسبی در میان جامعه انجام گیرد، زیرا در حال حاضر این مردم هستند که از مشکلات و دغدغه‌هایی که برایشان وجود دارد نگران‌اند و این موضوع برای آن‌ها به یک کابوسی بی انتها تبدیل شده است که هر روز هم بدتر می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.