دست‌کم ۲۵ خلبان نظامی ترکیه در دادگاهی برای صدور حکم برای ۵۰۰ مظنون مرتبط با کودتای ۲۰۱۶، حکم حبس ابد با اعمال شاقه دریافت کردند و چهار نفر دیگر به ۷۹ سال حبس محکوم شدند.

محاکمه 500 مظنون دیگر کودتای ترکیه| 25 خلبان به حبس ابد محکوم شدند

قدس آنلاین: امروز (پنجشنبه) به منظور صدور حکم برای ۵۰۰ مظنون مرتبط به تلاش برای کودتا در ترکیه در سال ۲۰۱۶ دادگاهی در این کشور تشکیل شد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه در این خصوص گزارش کرد، دادگاهی در ترکیه امروز، برخی از ۵۰۰ مظنون مرتبط با کودتای ۲۰۱۶ برای سرنگونی دولت «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه را به حبس ابد محکوم کرد.

طبق این گزارش، احکام صادرشده در حقیقت جدیدترین سری از حکم‌ها برای مجموعه‌ای از پرونده‌هایی است که در سال ۲۰۱۷ برای محاکمه متهمان به تلاش برای سرنگونی دولت اردوغان تشکیل شده است.

در کودتای سال ۲۰۱۶ علیه دولت اردوغان آنطور که رسانه‌های غربی گزارش کردند، دست‌کم ۲۵۰ نفر جان خود را از دست دادند و بیش از دو هزار نفر دیگر نیز زخمی شدند.

طبق گزارش خبرگزاری آناتولی، در دادگاه امروز، ۲۵ خلبان «اف-۱۶» به «حبس ابد با اعمال شاقه» محکوم شدند و چهار غیرنظامی نیز هرکدام به تحمل ۷۹ سال حبس محکوم شدند.

دادستان‌های ترکیه تأکید دارند که «آکین اوزتورک» فرمانده سابق نیروی هوایی ترکیه و دیگر افراد نظامی در پایگاه هوایی «اکینچی»، کودتا علیه دولت اردوغان را رهبری و هدایت کرده‌اند و ساختمان‌های دولتی را بمباران کرده و به دنبال ترور اردوغان بوده‌اند.

طبق این گزارش، مجموع ۴۷۵ نفر تحت محاکمه قرار گرفته بودند که ۳۶۵ نفر از آنها در بازداشت هستند.

«حبس ابد با اعمال شاقه» با حبس ابد معمولی فرق می‌کند و در حقیقت جایگزین حکم اعدام شده است که ترکیه در سال ۲۰۰۴ بعنوان بخشی از اقدامات خود برای پیوستن به اتحادیه اروپا، آن را لغو کرد.

ترکیه معتقد است که جنبش وابسته به «فتح‌الله گولن» چهره‌های مخالف اردوغان که در تبعید در ایالات متحده به سر می‌برد، پشت پرده کودتای ۲۰۱۶ بودند و از آمریکا درخواست کرده است که گولن را به ترکیه استرداد کند اما واشنگتن تاکنون با این درخواست ترکیه موافقت نکرده است با اینحال، گولن هرگونه مشارکت در کودتای ترکیه را رد کرده است.

در تاریخ ۲۵ تیر ماه بود که «سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه در مراسم چهارمین سالگرد شکست کودتاچیان، با ارائه آمار جدیدی از روند پاکسازی این کشور از عوامل گولن، گفت تا کنون ۲۸۲،۷۹۰ نفر به بهانه ارتباط با کودتا بازداشت شدند که ۹۴،۹۷۵ نفر از آنها با حکم دادگاه به زندان رفتند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.