بیژن عبدی گفت: سازمان برنامه و بودجه باید نوع عملکرد خود را درباره بودجه‌ریزی کشور تغیییر دهد و از تنگ نظری در بستن برخی بودجه‌ها یا از گشاده دستی برای برخی ردیف بودجه‌هایی که هیچ گونه شفافیتی در آن نیست، دست بکشد.

سازمان برنامه و بودجه عملاً به همه کاره کشور تبدیل شده است

بیژن عبدی اقتصاددان واستاد دانشگاه در گفت و گو با قدس آنلاین در خصوص تحمیل هزینه‌های مختلف به بودجه کشور از طریق سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی گفت: متأسفانه بودجه‌هایی که در سالهای مختلف بسته شده براساس یک رویه از قبل هزینه محور است. به این معنا که هر دستگاهی که بیشتر هزینه کند سال آینده توقع دارد که بودجه بیشتری بگیرد، در حالی که عواید اقتصادی که آن دستگاه به کشور رسانده اصلاً مشخص نیست .

وی دراین باره افزود: در تمام دنیا براساس توانمندی‌های اقتصادی و کارکردی که از آن دستگاه انتظار می‌رود، بودجه به دستگاه و نهاد اختصاص می‌یابد. یعنی هر دستگاهی که کارکردهای قابل قبولی نداشته باشند چون در یک سال گذشته توانمند عمل نکرده‌اند بودجه آنها افزایش نمی‌یابد ضمن اینکه باید پاسخگوی روش مصرف بودجه خود باشند.

استاد اقتصاد درباره عملکرد سازمان برنامه و بودجه خاطر نشان کرد: سازمان برنامه و بودجه سالیان سال است که بودجه ریزی جزیره‌ای دارد. درست است که بودجه در کمیسیون تلفیق و هیأت دولت تصویب می‌شود اما معمولاً همه کاره بودجه کشور رییس سازمان برنامه و بودجه است. یعنی هر کاری دلش بخواهد انجام می‌دهد؛ بودجه بخواهد می‌دهد، نخواهد نمی‌دهد!

عبدی در این باره تصریح کرد: عملاً سازمان برنامه و بودجه تبدیل به همه کاره کشور شده است. در حالی که سازمان برنامه باید منطبق بر قانون برنامه ششم بودجه‌ها را تخصیص دهد از بالا باید به دستگاه‌ها ابلاغ شود و براساس آن بودجه ریزی کند اما عملاً این کار را نمی‌کند.

استاد اقتصاد با اشاره به حذف سازمان برنامه و بودجه در دولت قبلی به دلیل ساختارهای پر از ایراد این نهاد، گفت: دولت قبلی که به خاطر فشل بودن این سازمان، برنامه و بودجه را حذف کرد اما در این دولت دوباره احیا شد به هر حال این سازمان به خاطر جزیره‌ای عمل کردن خود حتماً باید به صورت جدی تعیین تکلیف شود، یعنی به سازمان برنامه وبودجه اجازه داده نشود تا براساس اغراض سیاسی خود نوع بودجه و خدماتی را که به نهادهای مختلف می‌دهند، تعیین کنند.

بیژن عبدی در پایان خاطر نشان کرد: قطعاً سازمان برنامه و بودجه باید نوع عملکرد خود را درباره بودجه ریزی کشور تغیییر دهد و از تنگ نظری در بستن برخی بودجه ها دست بکشد یا از گشاده دستی برای برخی ردیف بودجه هایی که هیچ گونه شفافیتی در آن نیست دست بکشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.