کرمان- ریل‌گذاری در مسیر اقتصادی که همه‌ساله با تأکیدات مقام معظم رهبری و نام‌گذاری ایشان در این حوزه همراه است خود گویای این موضوع است که ظرفیت‌های نهفته‌ای در اقصی نقاط میهن اسلامی برای رشد و توسعه مهیا است و به قول ایشان مشکل راهکار نداریم بلکه همتی برای حل مشکلات لازم است.

کرمان برای شکوفایی همت می‌خواهد

قدس آنلاین-گروه استان ها: استان کرمان در نگاه نخست و آن‌گونه که رسانه‌ها بازتاب می‌دهند استانی خشک و با محرومیت‌های بسیار به‌ویژه در مناطق جنوبی آن جلوه می‌کند اما واقعیت این است که تمامی راهکارهای لازم مانند ایجاد صنایع پتروشیمی؛ فولاد، صنایع مس و هم‌چنین ظرفیت‌هایی مانند کشاورزی و گلخانه‌های مدرن  و صدها  فرصت تولید در این استان مهیا است که بنا بر تأکید مقام معظم رهبری برای بهره‌برداری از این راهکارهای فعلی کمی همت بیشتر لازم است.

بلاتکلیفی ثروت‌های بالقوه

حسین وکیلی یکی از کارشناسان مسائل اقتصادی در این رابطه به قدس می‌گوید: کشاورزی یکی از پایه‌های اقتصادی استان کرمان در تولید و اشتغال است و مشاهده می‌کنید که در حال حاضر به دلیل افزایش بی‌رویه قیمت کود شیمایی بسیاری از کشاورزان با دغدغه‌ای از این دست روبرو هستند.

وی ابرازمی کند این در حالی است که مجتمع پتروشیمی کرمان افزون بر پنج سال است که به دلیل کوتاهی بانک پاسارگاد در احداث آن بلاتکلیف است.

وکیلی بابیان اینکه جنوب این استان یکی از قطب‌های پرورش محصولات گلخانه‌ای است و نقش بسزایی در تولید و تأمین مایحتاج داخلی و هم‌چنین تأمین بازارهای خارجی دارد اما در حال حاضر به دلیل گرانی بیش‌ازحد نهاده‌های گرانی بسیاری از تولیدکنندگان ترجیح دادند تا از کشت در گلخانه صرف‌نظر کنند.

این فعال اقتصادی  بیان می‌کند: بنا بر تعبیر مقام معظم رهبری راهکار لازم در این استان برای تولید، اشتغال و صادرات وجود دارد اما همت برای حمایت از کشاورز برای اینکه از فروش محصول خود مطمئن باشد وجود ندارد.

 وی بابیان اینکه ما نباید صرفاً به وضعیت صنایع سنگین در استان اکتفا کنیم، اظهار کرد: استان کرمان خوشبختانه از ظرفیت بالای مس نه‌تنها در کشور بلکه در خاورمیانه برخوردار است و با توجه به وجود هفت کارخانه و شرکت خودروسازی می‌توانیم مثلاً به سمت تولید خودرو برقی برویم.

وکیلی عنوان می‌کند:  برای تولید خودرو سواری برقی به مس، فولاد، منابع انسانی و معدنی نیاز داریم که همه این موارد در استان وجود دارد.

وی اذعان می‌کند: وقتی می‌شنویم که تعداد ۹۰۰ معدن راکد و بلاتکلیف در این استان داریم در این میان همتی بلند لازم است تا با فعال‌سازی این ثروت بالقوه که خود راهکاری در راستای ایجاد اشتغال، ارزآوری و رهایی از وابستگی خارجی است اقدام شود.

وی بابیان اینکه هنوز بسیاری از تولیدکنندگان و بهره‌برداران به‌ویژه در حوزه صنعت و معدن با پیچ‌وتاب‌های اداری و قوانین سخت‌گیرانه دست‌وپنجه نرم می‌کنند می‌افزاید: برای تحقق فرمایشان رهبر معظم انقلاب و رسیدن به جهش تولید در این راستا نیازمند پشتکار بیشتری هستیم.

وی در این راستا ابراز می‌کند: قوانین دست و پاگیر بسیاری وجود دارد و لذا به نظر می‌رسد مدیران ما انگیزه ندارند وادارات به‌جای آنکه مسئولیت‌پذیر باشند، مسئولیت گریز هستند.

همت برای رفع مشکلات

در همین راستا رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کرمان در توضیح به این سؤال که صنایع و معادن استان با چه مشکلاتی درگیر بوده و برای تسهیل و رفع موانع واحدهای تولیدی چه اقداماتی انجام‌شده توضیح داد: ۶۳ درصد از واحدهای استان دارای مشکلات مربوط به تأمین منابع مالی و سیستم بانکی هستند و مشکلات مربوط به بیمه، مالیات و بازار فروش از دیگر مشکلات تولیدکنندگان است که در کارگروه‌های تسهیل رفع موانع تولید در حال پیگیری هستند.

مهدی حسینی نژاد بابیان اینکه به دنبال تأکیدات مقام معظم رهبری، پیگیری‌های خوبی که در سطح ملی اتفاق افتاده است و همه دستگاه‌ها و قوا برای رفع موانع و تسهیل روند تولید وارد شدند افزود: یکی از اتفاقات خوبی که در این راستا از سوی قوه قضاییه انجام شد تشکیل کارگروه حمایت قضایی به‌موازات کارگروه تسهیل رفع موانع تولید بود.

۶۳ درصد از واحدهای استان کرمان با مشکلاتی نظیر تأمین منابع مالی و سیستم بانکی، بیمه، مالیات و بازار فروش دست و پنجه نرم می کنند

وی تشکیل کارگروه حمایت قضایی در کنار کارگروه تسهیل رفع موانع را یک اتفاق خوب در این راستا عنوان کرد و ادامه داد: البته برای رفع این موانع و کمک به حل مشکلات واحدهای مذکور نیاز به قوانین بیشتری داریم که فراتر از دستورالعمل‌های بانک مرکزی اعمال شوند.

تبدیل به قطب فولادی کشور

وی بیان کرد: طبق آمار منتشرشده از سوی مرکز آمار ما با ایجاد صنایعی که در استان ایجاد کردیم توانستیم در تکمیل زنجیره ارزش‌افزوده اقدامات خوبی را انجام دهیم و به‌زودی به‌عنوان یک استان صنعتی و قطب فولادی کشور شناخته خواهیم شد.

وی سهم استان کرمان در تولید فولاد برای افق ۱۴۰۴ را ده میلیون تُن از ۵۵ میلیون تُن برنامه‌ریزی‌شده عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۲۸ کارخانه یا ابَر کارخانه باارزش سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۱۸۰ هزار میلیارد تومان در استان ایجادشده است و امسال نیز واحدهایی با سرمایه‌گذاری ۴۰ هزار میلیارد تومانی به این زنجیره اضافه خواهند شد.

حسینی نژاد سیاست‌های سازمان را در راستای تبدیل ظرفیت معادن و ذخایر خدادادی به فرصت‌های جدید به‌عنوان موتورهای محرکه قطعه‌سازی و تولید عنوان کرد و افزود: تلاش می‌کنیم تا با یک نگاه دانش‌بنیان این برنامه‌ریزی و سیاست را دنبال کنیم و خوشبختانه امروز بیش از ۸۰ درصد از واحدهای موردنظر افتتاح شدند و مابقی دارای پیشرفت بالای ۹۰ درصد هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.