شهرکرد- دسترسی به شبکه تلفن همراه و هم چنین اینترنت بنا بر گفته تمامی کارشناسان این روز ها یکی از ملزومات زندگی است چنانچه که بدون آن واژه هایی مانند دولت الکترونیک نامفهوم بوده و در شرایطی که بدون اینترنت حتی شرایط تحصیل در زمان کرونا نیز غیر ممکن است اما هم چنان بسیاری از روستائیان به ویژه در استان چهار محال و بختیای از آن محروم هستند.

روستائیان چهار محال وبختیاری در دسترس نیستند

قدس آنلاین-گروه استان ها: لازم نیست خیلی هم از شهرکرد برای به تصویر کشیدن محرومیت ها فاصله بگیریم لذا کافی است در ۷۰ کیلومتری این شهر راهمان را به به سمت شهرستان اردل  و در میانه آن به سمت باغاستان های «دیناران» کج کنیم.

روستاهای لاخشک، چشمه سلیمان، قرآب، گردپینه، عباس آباد، مرادآباد، لشتر و چویلان از جمله روستا هایی هستند که با سال هاست با مشکل آنتن دهی و محرومیت از اینترنت روبرو هستند و لذا هر چه از سمت مرکز استان فاصله می گیریم این محرومیت ها نیز بیشتر می شود و سیگنال های دولت الکترونیکی ضعیف تر می شود.

۷۰ درصد روستاهای لردگان مشکل اینترنت دارند

فرماندار شهرستان لردگان، در گفت‌و گو با خبرنگار قدس آنلاین، با بیان اینکه شهرستان لردگان ۳۰۰ روستا دارد که که ۵۰ روستای آن فاقد سکنه است در این رابطه به ما می گوید:  در دولت اخیر ۳۵۰ کیلومتر فیبر نوری توسط شرکت مخابرات و ۱۵۰ فیبر نوری دیگر توسط شرکت ارتباطات و زیرساخت‌ها در شهرستان مهیا شد که حدود ۵۰۰ کیلومتر فیبر نوری در این شهرستان بر روی کار هستند که با این ظرفیت حرف اول را در استان می‌زنیم و این قضیه سبب شد تا ارتباطی نیز بین این استان و استان لرستان و کهگیلویه و بویراحمد ایجاد شود.

ملک‌محمد قربانپور، ادامه می دهد:  تمامی مراکز مخابرات روستایی به فیبر نوری و به شهرستان متصل شدند اما حداقل ۱۵۰ کیلومتر فیبر نوری دیگر لازم است تا آنتن دهی در شهرستان لردگان تکمیل شود.

فرماندار شهرستان لردگان با اشاره به اینکه در حال حاضر دهستان اوره و باز،  منطقه پشت‌کوهی میلاس، منطقه پشتکوهی سردشت، اودرا، و منطقه گچساران تا امامزاده حسن در حوزه آنتن‌دهی اینترنت مشکل دارند، بیان  می کند:  آنتن دهی تلفن همراه در این مناطق خوب است اما ۷۰ درصد روستاهای شهرستان مشکل اینترنت دارند لذا  در مناطق عشایری کلاس‌های زیر ۱۰ نفر به صورت حضوری برگزار می‌شوند.

قربان‌پور با بیان مناطق پشت کوه میلاس وفلارد از طریق شرکت‌های ‌وب پوشش دهی می‌شوند، عنوان کرد: اما باز هم ۳۰ درصد از روستاها در این منطقه مشکل آنتن دهی دارند.

محرومیت ۳۰ درصدی روستاهای  کوهرنگ از اینترنت

فرماندار شهرستان کوهرنگ نیز در گفت‌وگو با خبرنگار قدس‎آنلاین با اشاره به اینکه ۳۰ کیلومتر گردنه «تاراز» که مرز بین استان چهارمحال و بختیاری و استان خوزستان می‌باشد آنتن دهی خوبی ندارد اذعان می کند: این منطقه هنوز برق رسانی نشده است که مقرر شده به محض برق‌دار شدن منطقه مشکل اینترنت و آنتن دهی تلفن همراه نیز حل خواهد شد.

مرتضی زمان پور با اشاره به اینکه برخی از روستاهای این منطقه زیر ۲۰ خانوار می باشند و هنوز از برق و جاده بهره‌مند نشده اند می افزاید: لذا اولویت خدمات‌رسانی اینترنتی و یا آنتن دهی تلفن همراه با روستاهای بالای ۲۰ خانوار جمعیت است که در این شهرستان  ۳۰ درصد روستاها در این شهرستان فاقد برق و جاده مناسب هستند که دارای مشکل اینترنت و آنتن دهی موبایل می‏باشند.

فرماندار شهرستان کوهرنگ با اشاره به فعالیت‌های اداره کل ارتباطات فناوری اطلاعات استان در راستای تولید زیرساخت‌های ارتباطی و فیبرهای نوری به منظور راهیابی دانش آموزان به شبکه شاد در شهرستان کوهرنگ نیز توضیح می دهد: تعداد ۳۹ مدرسه روستایی از طریق اپراتور های وب به اینترنت پرسرعت، ۴۶ مدرسه روستایی به اینترنت ثابت و ۴۵ مدرسه به اپراتورها متصل شده‌اند.

وی خاطرنشان می کند:  در این شهرستان در بخش‌هایی که اپراتورها آنتن دهی مناسبی نداشتند به اپراتورهای‌ وب متصل شده و در حال حاضر اپراتور های وب، ۲۶۰ روستای این شهرستان را پوشش دهی می‌کند.

کمبود اعتبارات

مرتضی بلالی، مدیر کل اداره ارتباطات فناوری اطلاعات استان در ادامه این گزارش در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین، با بیان اینکه به واسطه افزایش باند اپراتورها تاکنون ۱۵۵ کیلومتر فیبر نوری ویژه روستاها در حال اجرا می باشد، گفت: به واسطه پوشش تلفن همراه و اینترنت پرسرعت در روستاها ۸۱ سایت جهت ارتقاء تکنولوژی یا سایت  جدید در ۲۱۳ روستا پیش‌بینی شده است که به شرکت ارتباطات سیار یا همراه اول نیز ابلاغ شده که لازم است اپراتورهای مربوط سایت‌ها را بهG۳ و۴G  ارتقاء دهند.

مدیر کل اداره ارتباطات فناوری اطلاعات استان، تصریح کرد: اگر دستگاه‌های متولی از جمله شرکت گاز، منابع طبیعی و راهداری برای دریافت مجوز همکاری کنند بالای ۲۰۰ کیلومتر فیبر نوری روستایی تا قبل از بارندگی در استان اجرا خواهد شد.

بلالی، با بیان اینکه در ۴۳ شهر استان تکنولوژی ۴G  وجود دارد افزود: بخش‌هایی از جمله دهستان مشایخ در شهرستان کیار، میانکوه در شهرستان اردل و حاشیه زاینده‌رود و در مجموع ۳۳ روستا را تشکیل می‌دهند هنوز از فیبر نوری برخوردار نیستند.

این مقام مسئول با بیان اینکه به ازای هر کیلومتر اجرای فیبر نوری ۱۳۰ میلیون تومان هزینه می‌شود که از محل اعتبارات ملی وزارت ارتباطات تامین می‎گردد، گفت: استان ما اولین استانی است که در کشور طرح فیبر نوری روستایی را اجرا کرده که وزیر شورای فنی این طرح را تایید کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.