کرمانشاه- نهم آذرماه ۹۹ شاهد مناسبت خاصی نیستم اما وقتی آن را به‌صورت عددی یعنی۹/۹/۹۹ بر روی کاغذ می‌آوریم آن‌وقت برای خیلی از افراد که دارای همسر باردار هستند این تاریخ رند و یا به‌اصطلاح جامعه غرب‌زده تاریخ تولد«لاکچری» محسوب می‌شود که خیلی‌ها حتی به‌قصد آسیب به فرزندشان حاضر به سزارین پیش از موعد هستند!

محدودیت زایمان‌های رند در کرمانشاه؛ پزشکان متخلف توبیخ می‌شوند

قدس آنلاین-گروه استان ها: انتخاب تاریخ رند برای انجام عمل سزارین اغلب به این دلیل اتفاق می‌افتد که پدر و مادر به خاطر هماهنگی با تاریخ تولد پدر، مادر، پدربزرگ، مادربزرگ، سالگرد عقد و عروسی و یا هر مناسبت دیگری نوزادشان را در تاریخ‌های ویژه‌ای به دنیا می‌آورند و تاریخ سزارین را بر اساس آن انتخاب می‌کنند.

موضوعی که از آن به‌عنوان دست‌کاری یا جابه‌جایی تاریخ تولد نام‌برده می‌شود و به گفته مدیران وزارت بهداشت، هرگونه دست‌کاری در تاریخ تولد نوزادان نه‌فقط میزان بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان را افزایش می‌دهد بلکه منجر به اختلالات تنفسی، نارسایی قلبی، ریوی و آسیب‌های مغزی به نوزاد نیز می‌شود.

 خبر تاریخ تولدهای لاکچری نخستین بار ۸۸/۸/۸ مطرح شد، بعدازآن تاریخ معروف «لاکچری» هر وقت تقویم روزهای خاصی را نشان می‌دهد صف‌های طولانی زایمان نیز در بیمارستان‌ها ایجاد می‌شود.

زایمان زود از موعد ممنوع

در همین رابطه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بابیان اینکه احتمال درخواست برای عمل سزارین در تاریخ ۹/۹/۹۹ بیش از هر زمان دیگر باشد لذا با  توجه به سن بارداری در زمان ختم حاملگی کمتر از ۳۹ هفته ممنوع  است.

دکتر بهمن روشنی بابیان اینکه بدون دلیل قانونی و پذیرفته‌شده سزارین انجام نخواهد شد اظهار کرد: در این راستا با  از انجام مداخلات غیرضروری در فرآیند زایمان باید به‌طورجدی برخورد شود.

وی در این رابطه اذعان کرد: با نزدیک شدن نهم آذرماه سال جاری برخی زوجین با اصرار خواستار زایمان و تولد نوزادشان در این تاریخ هستند لذا از تمامی همکاران شاغل در بخش‌های مرتبط با سلامت مادران و نوزادان ازجمله متخصصین محترم زنان ، اطفال ، بیهوشی، ماماها و پرستاران محترم حوزه بهداشت و درمان انتظار می‌رود با روشنگری و آموزش والدین در خصوص خطرات این اقدام و مدیریت زایمان‌های طبیعی که در تاریخ مذکور به‌صورت خودبه‌خودی و بدون مداخله انجام می‌شوند ، به ارتقاء سلامت مادران و نوزادان استان کمک کنند.

وی افزود: با توجه به تجربیات سال‌های گذشته این قبیل اقدامات و دست‌کاری تاریخ تولد نوزاد، آمار بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان را افزایش می‌دهد و در مواردی به قیمت جان نوزاد تمام می‌شود.

وی گفت: از طرفی انجام مداخلات غیرضروری و تعجیل در ختم بارداری به لحاظ تاریخ مذکور، مادر را نیز در معرض خطرات بعضاً کشنده و یا با ریسک عوارض بسیار شدید قرار می‌دهد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به اینکه بر اساس مستندات موجود جهانی ، زنان باردار در صورت ابتلا به کووید ۱۹ در معرض خطر بیشتری در مقایسه با زنان غیر باردار در سنین باروری هستند و از طرفی در شرایط حاضر احتمال وجود موارد ابتلا بدون علامت بیماری کووید ۱۹ در جامعه وجود دارد، عوارض مداخلات غیرضروری مانند سزارین‌های غیرضروری نیز نگرانی جدی نظام سلامت درباره تأمین سلامتی مادران و نوزادان است.

روشنی گفت: بر همین اساس بازرسان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه  فردا به‌طور مستمر در تمامی بخش‌های زایمانی استان به‌منظور رعایت ضوابط  حضور خواهند داشت و با پزشکان متخلف برخورد خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.