نخستین مزرعه مرغ مادر در کشور با عایق‌ بندی یونولیت و ساندویچ پنل افتتاح شد.

مزرعه مرغ مادر با عایق ‌بندی یونولیت در قم افتتاح شد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین از قم، نخستین مزرعه مرغ مادر کشور با عایق ‌بندی یونولیت و ساندویچ‌ پنل شامگاه شنبه در قم با حضور مدیران استانی و مدیرکل پرورش طیور وزارت جهاد کشاورزی افتتاح شد.
مدیر کل طیور و امور دام وزارت جهاد کشاورزی، با اشاره به توسعه صنعت پرورش مرغ در ایران اظهار داشت: در ابتدای انقلاب در کشور 195 هزار تن گوشت مرغ با مصرف سرانه 5 تا 6 کیلوگرم تولید می شد ولی این آمار هم اکنون به یک میلیون و هفتصد هزار تن با مصرف سرانه 23 کیلوگرم رسیده است .
ترکاشوند با اشاره به حجم تولید مرغ گوشتی در کشور نابسامانی و ناپایداری بازار خرید و فروش جوجه و نهاده ها را مهمترین دغذغه و نگرانی تولید کنندگان عنوان کرد و افزود: وقتی میزان عرضه بالاتر از تقاضا است تولید کنندگان نمی دانند که وضعیت فروش کالای تولیدی ا به چه صورت است یعنی در واقع اعتماد کافی برای تولید کنندگان بعد از مرحله تولید وجود ندارد.
وی با بیان اینکه حمایت از صادرات تولیدات و صنعت مرغداری در دستور کار دولت قرار گرفته است، اظهار داشت: افزایش توان و رقابت پذیری در بازار، بدون کاهش هزینه های تولید ممکن نیست.
ترکاشوند گفت: اتوماسیون سیستم تهویه و هوادهی اتوماتیک و همچنین تکمیل عایق سازی مرغداری ها را از راهکارها و اقدامات انجام شده برای کاهش هزینه های تولید ذکر کرد.
وی یادآورشد: از سال 89 قانون بهینه سازی مصرف سوخت در همه مرغداری های کشور اجرایی شد و طبق آن مقرر شد همه مرغداری ها سیستم های مصرف سوخت خود را ظرف مدت پنج سال بهینه کنند.
ترکاشوند اظهار داشت: هم اکنون 19 هزار واحد پرورش مرغ در کشور اعم از نیمچه گوشتی، مرغ گوشتی، جوجه کشی و کشتارگاه وجود دارد و هر یک از آنها به شکل مستقل کار می کند اما گاه تولیدات این واحدها با یکدیگر دست به دست شده و شرایط نا مطلوبی را برای بازار تولید به وجود می آورند.
وی ایجاد ساختارهای مناسب برای تولید را یک ضرورت عنوان کرد، و افزود: باید از راهکارهای رسیدن به این ساختارها حمایت کرد.
ریس سازمان جهاد کشاورزی استان قم نیز در این مراسم با بیان اینکه در حال حاضر قم به قطب تولید مرغ و تخم مرغ کشور تبدیل شده است، بیان کرد: نیاز به مزرعه مرغ مادر به شدت احساس می‌شد که تاسیس دومین مزرعه مرغ مادر در قم و نخستین مزرعه مرغ مادر با عایق‌بندی یونولیت در کشور می‌تواند این نیاز را رفع کند.
وی با بیان اینکه این مزرعه در زمینی با زیربنای 5 هکتار و با اخذ برق از روستای مجاور با فاصله 2.5 کیلومتر و با سرمایه 26 میلیارد رالا آغاز به‌کار کرده است، اظهار کرد: این واحد توانایی تولید
6 میلیون جوجه یک روزه در یک دوره 64 هفته‌ای را دارد و موجب پیشرفت در عرصه مرغداری استان می‌شود.
رضا سیار ضمن اشاره به خدمات مسئولان برای راه‌اندازی این واحد، تامین جوجه مورد نیاز واحدهای مرغ گوشتی و خودکفایی استان در این مورد و بهینه‌سازی مصرف سوخت با استفاده از عایق‌بندی‌های خاص را از نتایج فعالیت این واحد پرورش مرغ مادر دانست.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با بیان اینکه این واحد مرغداری برای 40 نفر به‌طور مستقیم اشتغال‌زایی کرده است، گفت: استان قم با داشتن 339 واحد تولیدی و شش میلیون و 317 هزار قطعه مرغ گوشتی در سال 35 هزار تن مرغ تولید می‌کند و این در حالی است که 34 درصد این محصولات به استان‌های همجوار ارسال می‌شود.
وی در ادامه با اشاره به وجود 140 واحد تولیدی مرغ تخم‌گذار در استان قم بیان کرد: سالانه 5 میلیون و 658 هزار قطعه مرغ تخم‌گذار با وزن 56 هزار تن در استان تولید می‌شود که هفت درصد تخم‌مرغ کشور را تامین می‌کند.
سیار با بیان اینکه واحدهای مرغداری استان تاکنون توانسته‌اند برای 2 هزار و 112 نفر اشتغال‌زایی کنند، خاطرنشان کرد: ظرفیت واحد‌های تخم‌گذار استان سالانه بیش از 70 هزار تن است و این در حالی است که اکنون سالانه تنها 56 هزار تن میزان تولید این واحدها است.
وی همچنین ظرفیت تولید در بخش مرغ گوشتی را سالانه 50 هزار تن دانست و اظهار کرد: میزان تولید فعلی قطعا از این میزان کمتر است و وجود مشکلات و ریسک بالای فعالیت دراین زمینه از جمله دلایل این کاهش است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به معدوم کردن 15 میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار و یک میلیون قطعه مرغ مادر در سال 89 به‌دلیل بروز بیماری، تصریح کرد: از جمله موارد ریسک می‌تواند بیماری باشد که بسیاری از خسارت‌ها ناشی از همین امر است.
وی همچنین با بیان اینکه در قم 9 برابر میانگین کشوری تراکم مرغداری وجود دارد، گفت: در قم شرایط برای مرغداران بسیار نامناسب است و خواست مرغداران با شرایط اکنون سازگار نیست. 
 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.