چابهار- نیمی از جمعیت ۱۱۲ هزارنفری شهر چابهار حاشیه‌نشین‌اند و در سکونتگاهی غیررسمی حاشیه شهر شامل کمب، هوت‌آباد، نوک‌آباد، جنگلوک، مرادآباد، عثمان‌آباد، رمین و محله پشت پمپ‌بنزین زندگی می‌کنند که این سکونتگاه‌های غیررسمی تاکنون صدر بسیاری از اخبار بوده است.

حاشیه‌چابهار رنگ زندگی می‌گیرد

قدس آنلاین-گروه استان ها: شهر چابهار به‌عنوان یک شهر بندری متوسط اندام، همچون اغلب شهرهای کشور، در دهه‌های اخیر رشد جمعیتی و کالبدی قابل‌ملاحظه‌ای داشته است که بیشتر معلول مهاجرت‌های روستاییان به شهر بوده و به شکل‌گیری سکونتگاه‌های غیررسمی و مناطق حاشیه‌نشینی منجر شده است

چابهار بالاترین نرخ حاشیه‌نشینی نسبت به جمعیت یک شهر را در کشور دارد و بنا بر اعلام کارشناسان ملی الگوی زیست حاشیه‌نشینی و سرعت رشد حاشیه‌نشین چابهار در ایران بی‌سابقه و حتی در جهان کم‌سابقه است.

«جنگلوک» و«مراد آباد» مشتی نمونه خروار از وضعیت حاشیه‌نشینی در چابهار هستند که ساکنانش با استفاده از تیرهای چوبی و کمی حصیر و تخته  برای خود سرپناهی تهیه کرده  و بیش از ۲۵ سال  است که بدون هیچ امکاناتی حتی انشعاب آب و برق زندگی می‌کنند.

بسیاری از اهالی مرادآباد ازآنجاکه تملک آن‌ها زیر سؤال است لذا برای دریافت انشعابات آب و برق همیشه مشکل داشتند و لذا به‌گونه‌ای غیرقانونی و نامتعارف برای خود از ستون‌های برق کابلی به درون خانه بردند که همواره این شکل استفاده از برق برای آن‌ها تهدیدآمیز بوده است!

سرپناه این شهروندان  اغلب چادرهای پوسیده و با سقفی از جنس کیسه گونی وصله شده با تیرهای چوبی علم شده  است که در این سرپناه‌های کاغذی تعدادی آجر و کمی چوب«گز» حکم اجاق‌گاز را برای زنان دارد.

وضعیت زندگی این افراد و تملک غیرقانونی آن‌ها در حاشیه شهر چابهار تاکنون سوژه بسیاری از رسانه‌های غربی بوده است به‌گونه‌ای که معاندان نظام سعی داشتند تا ساماندهی این مناطق را به خصومت حکومت ربط داده و از همین رو بر طبل تفرقه بین شیعه و سنی بکوبند اما حالا باخبر احداث یک هزار واحد مسکونی در این منطقه و برای ساکنان بلوچ لذا بر روی تمامی این توهمات تفرقه‌انگیز  خط بطلان کشیده  خواهد شد.

بسیج وارد میدان می‌شود

فرماندار شهرستان ویژه چابهار بابیان اینکه عملیات اجرایی آماده‌سازی و ساخت یک هزار واحد مسکونی در مناطق حاشیه‌نشین مرادآباد چابهار با امضای تفاهم‌نامه توسط وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان بسیج مستضعفین، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) و استاندار سیستان و بلوچستان آغازشده است اظهار کرد: احداث یک هزار واحد مسکونی در محله‌های حاشیه‌نشین این شهرستان نقش مهمی در ساماندهی و حل بخشی از مشکل حاشیه‌نشینی دارد.

رحم‌دل بامری بابیان اینکه در سال‌های اخیر توجه زیادی به توسعه این استان و افزایش اعتبارات چابهار شده است افزود: ساماندهی حاشیه‌نشینی در چابهار و کنارک را از آرزوهای دیرینه مردم محروم این شهرستان‌ها بوده و لذا این مناطق باهمت دولت و تخصیص اعتبارات به‌زودی مکان مناسبی برای سکونت مردم تبدیل خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.