محمدعلی قربانپور گفت: اگر کمک‌های مردمی و فعالیت گروه‌های جهادی نباشد ،طبیعتاً هیچ کاری در روند محرومیت زدایی پیش نخواهد رفت و کمک‌های دولتی به هیچ وجه پاسخگوی نیازها نیست.

اگر کمک‌های مردمی نباشد هیچ کاری پیش نمی‌رود/ در زلزله کرمانشاه شاهد بودیم که در زمان خیلی کوتاه ورزشگاه قصر شیرین مملو از کمک‌های مردمی شد

محمدعلی قربانپور مسئول گروه جهادی امام هادی(ع) در استان خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین به تشریح فعالیت و اقدامات این گروه جهادی در راستای محرومیت زدایی و کمک به نیازمندان پرداخت و گفت: تمرکز گروه جهادی امام هادی(ع) درسال گذشته و امسال روی منطقه سیستان وبلوچستان به ویژه منطقه سیل زده کنارک بوده که اکنون در حال ساخت یک مدرسه در یک روستای دور افتاده و محروم هستیم.

محمدعلی قربانپور افزود: سال گذشته نیز اردوی جهادی استان گلستان را داشتیم که در منطقه سیل زده آق قلا و گمیشان کار امداد رسانی و توزیع اقلام میان سیل زدگان را انجام دادیم. بیشتر فعالیت ما در همین دو محور بوده و با توجه به اینکه به خاطر محدودیت‌های کرونایی مجوز جدیدی برای گروه های جهادی صادر نشده فعلا به همین دو محور بسنده کرده‌ایم.

مسئول گروه جهادی امام هادی(ع) در پاسخ به این سوال که اینگونه اقدامات توسط گروه های کوچک تا چه حدی می تواند در محرومیت زدایی از کشور و کمک به نیازمندان مؤثر باشد تصریح کرد: به نظر ما کار دولتی در این زمینه به هیچ عنوان پاسخگو نیست؛ به گونه‌ای که ما در سیل استان گلستان که گروه جهادی ما فعالیت داشت شاهد بودیم که کمک های مردمی جمع آوری شده از مناطق حتی محروم خیلی بالاتر از میزان کمک هایی بوده که از طرف دولت و مقامات دولتی ارسال شده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در بحث زلزله استان کرمانشاه ما شاهد بودیم که در یک بازه زمانی خیلی کوتاه ورزشگاه قصر شیرین مملو از کمک‌های مردمی شد. بنابراین اگر کمک‌های مردمی نباشد طبیعتا هیچ کاری پیش نخواهد رفت و کمک های دولتی به هیچ وجه پاسخگوی نیازها نیست.

محمدعلی قربانپور مهمترین مشکل پیش روی گروه های جهادی را موازی کاری عنوان کرد و گفت: معمولا در حوادث غیر مترقبه و بلایای طبیعی مهمترین معضلی که با آن مواجه هستیم بحث موازی کاری بین نهادها، ارگان‌ها و بعضاً خیرین است؛ به عنوان مثال در سیل استان گلستان دیدیم که کمک های مردمی در یک منطقه دوبار توزیع شده بود اما در منطقه ای دیگر هیچ نوع کمک دولتی یا مردمی توزیع نشده است.

مسئول گروه جهادی امام هادی افزود: اینکه در مواقع حوادث و بلایایی طبیعی یک مدیریت واحد و قابل اتکا وجود داشته باشد خیلی مهم است؛ درست است که در ظاهر بعضی نهاد مدیریت بحران را در دست دارند، اما عملا ما در سیل استان گلستان و سیستان و زلزله کرمانشاه که حضور داشتیم، مشاهده شد که مدیریت واحدی وجود ندارد و موازی کاری زیادی صورت گرفته است؛ به گونه‌ای که یک محله و منطقه دو بار اقلام مورد نیاز را دریافت کرده و یکه محله و منطقه چیزی دریافت نکرده است.

وی در ارتباط ما مسئولیت سازماندهی و مدیریت امدادرسانی و ایجاد هماهنگی میان گروه‌های جهادی نیز تصریح کرد: گروه‌های جهادی که در عمل نشان داده‌اند اگر مدیریت واحدی وجود داشته باشد کار را انجام داده و به بهترین شکل ممکن هم انجام داده‌اند، اما طبیعتا مسئولیت این سازماندهی‌ها و مدیریت واحد بحران برعهده نهادها و ارگان های دولتی است و آنها باید به گونه ای تصمیم گیری کنند که در زمان بحران تداخل کاری، منطقه ای و امدادرسانی بوجود نیایید. به عنوان مثال در یک شهر این مشکل وجود دارد که حوزه استحفاظی شهرداری با کمیته امداد یا برخی ادارات امدادی دیگر تفاوت دارد.

قربانپور در پایان گفت: بنابراین هنگامی که بحران رخ می دهد، افراد مشخص نیست که کجا قرار دارند و گروه‌های جهادی باید با دو ناحیه شهرداری یا یهزیستی یا کمیته امداد یا .... در ارتباط باشند که این باعث می‌شود تا گروه های جهادی با مشکل و اختلال در فعالیت مواجه شوند، اما اگر یک سیستم یکپارچه منطقه بندی شده وجود داشته باشد طبیعتا این مشکلات به وجود نخواهد آمد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.