برنامه ترور دانشمندان هسته‌ای ایران از زمان ریاست مئیر داگان بر موساد در سال ۲۰۰۲ کلید خورد، این برنامه یکی از برنامه‌های ۵ مرحله‌ای رژیم صهیونیستی برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران به منظور متوقف کردن برنامه هسته‌ای بود.

روایتی اسرائیلی از ترورهای مخفی دانشمندان هسته‌ای ایران/ ترور شهید فخری‌زاده میراث شوم داگان

قدس آنلاین

رنامه ترور دانشمندان هسته ای ایران از زمان ریاست مئیر داگان بر موساد در سال ۲۰۰۲ کلید خورد، این برنامه یکی از ۵ جزء برنامه رژیم صهیونیستی برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران به منظور متوقف کردن برنامه هسته ای بود.

رونن برگمن روزنامه نگار اسرائیلی در کتاب " برخیز و اول تو بکش" که تاریخ پنهان ترورهای سازمان یافته رژیم صهیونیستی را روایت کرده به این برنامه اشاره می کند. او می نویسد:  داگان در سپتامبر ۲۰۰۲ ریاست موساد را به دست گرفتند.‌اندکی بعد شارون او را مسئول تلاش مخفیانه برای ممانعت از برنامه هسته‌ای ایران کرد. ایران از اواخر دهه ۹۰ میلادی منابع زیادی را برای طرح خود در جهت دستیابی هرچه سریعتر قابلیت هسته‌ای صرف کرده بود و تجهیزات و مهارت لازم را از هر جایی که می‌توانست خریداری می‌کرد این دو نفر برنامه هسته‌ای ایران را خطری حیاتی برای اسرائیل می دیدند. به داگان گفته شد هر آنچه که لازم باشد مانند پول، کارکنان و منابع بی پایان در اختیار او قرار می‌گیرد تا مانع دستیابی ایران به تسلیحات اتمی شود و منابع را در اختیار گرفت و کار خود را آغاز کرد.(برگمن: ۱۳۹۷: ۷۶۱)

در این کتاب که روایتی از ترورهای هدفمند رژیم صهیونیستی است در ادامه به برنامه ای شامل ۵ مرحله برای برخورد با برنامه هسته ای ایران اشاره کرده و می نویسد: داگان هم چنین طرحی را توسعه داده بود تا جاه‌طلبی هسته‌ای ایران را متوقف کند که تا آن زمان ثابت شده بود تا حد قابل ملاحظه‌ای نیز موفق بوده است. این طرح رویکردی ۵ شاخه‌ای بود: شامل فشار شدید دیپلماتیک، تحریم‌های اقتصادی، حمایت از اقلیت‌ها و گروه‌های مخالف و کمک به آنها برای براندازی، مختل کردن انتقال تجهیزات و مواد خام برای برنامه هسته‌ای و نهایتا عملیات مخفی شامل خرابکاری در تاسیسات و قتل های هدفمند چهره‌های مهم بر این برنامه.(برگمن، همان :۸۰۰)

او در ادامه می نویسد: « آخرین جز طرح داگان قتل های هدفمند دانشمندان را خود موساد انجام داد چرا که داگان می‌دانست ایالات متحده با شرکت در این امر موافقت نمی‌کند. موساد  لیستی از ۱۵ محقق مهم را به عنوان اهداف ترور تهیه کرد که بیشتر آنها عضو "گروه تسلیحات" و مسئول توسعه چاشنی‌های انفجاری برای تسلیحات بودند.(۸۰۱)

داگان در موساد باقی ماند. کمپین چند شاخه ، به هم پیوسته و پیچیده علیه ایران همچنان در حال اجرا بود . در واقع پس از ترور مسعود علی‌محمدی در ماه ژانویه از نتانیاهو درخواست کرد مجوز تشدید این کمپین را صادر کند تا ترور ۱۳ دانشمند باقیمانده گروه تسلیحات ادامه یابد. نتانیاهو که نگران  مسئله غامض دیگری بود اساسا عجله ای نداشت این وضعیت ادامه داشت تا اینکه در ماه اکتبر برای ضربه ای دیگر چراغ سبز نشان داد ۲۹ نوامبر ۲۰۱۰ در دو موتورسوار با چسباندن مین‌ها چسبنده به ماشین‌های دوچهره ارشد پژوه پروژه هسته‌ای ایران ماشین‌های آنها را منفجر و به سرعت فرار کردند.(برگمن، همان :819)

این کتاب در ادامه به تداوم این روند از سوی تامیر پاردو که جانشین داگان در موساد شده بود اشاره می کند. روایتی از به شهادت رساندن شهیدان داریوش رضایی نژاد، حسن طهرانی‌مقدم و مصطفی احمدی روشن.

در ادامه روایت این روزنامه‌نگار صهیونیست از طرح ترور شهید محسن فخری زاده پرده برداشته می‌شود و می‌خوانیم:  ایرانی ها متوجه شدند گروهی در حال ترور دانشمندان هسته‌ای آنها هستند و محافظت از آنها به ویژه محسن فخری زاده رئیس «گروه تسلیحات» که از او به عنوان مغز متفکر این پروژه یاد می‌شد را بیشتر کردند.

« برخیز و اول او را بکش: تاریخ مخفی ترورهای سازمان یافته اسراییل» عنوان کتابی است که در سال ۲۰۱۸ میلادی به قلم رونن برگمن نوشته و در سال 1397 در ایران از سوی هادی عبادی ترجمه شد و به چاپ رسید. کتاب تاریخچه ترورهای مخفی موساد است و نویسنده کتاب می‌گوید که از زمان جنگ جهانی دوم، اسرائیل بیش از هر کشور غربی مردم را ترور کرده‌است. کتاب نمونه‌هایی از ترور مقامات انگلیسی و سوری، رهبران حماس، حزب‌الله لبنان، سازمان آزادی‌بخش فلسطین و دانشمندان هسته‌ای ایران را به تصویر می‌کشد. برگمن یک خبرنگار اسرائیلی در روزنامه «یدیعوت آحارانوت» و از نویسندگان ارشد سابق بخش نظامی روزنامه «هاآرتص» است،که برای نوشتن کتاب، حدود یک هزار مصاحبه با چهره‌های سیاسی و مأموران مخفی انجام داده و از هزاران سند نیز استفاده کرده‌است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.