ارومیه- داروی «مایفورتیک» که برای جلوگیری از پس زدن پیوند بیماران کلیوی کاربرد دارد، مدتی است نایاب شده و بیماران مصرف‌کننده این دارو برای تأمین آن دچار مشکل شده‌اند.

بیماران کلیوی با کمبود دارو مواجه هستند

قدس آنلاین- گروه استان ها: داروی مایفورتیک در کنار داروی«سلسپت» دو داروی اصلی است که بیماران کلیوی بعد از پیوند کلیه باید برای جلوگیری از پس زدن پیوند تا آخر عمر مصرف کنند هر یک از بیماران پیوند کلیه باید با دستور پزشک روزانه این داروها را مصرف کنند.

گفتنی است در شرایط کرونایی که پیوند کلیه بسیار کم انجام می‌شود لذا بسیاری از بیماران پیوندی به علت کمبود این دارو، نگران پس زدن کلیه هستند و این موضوع خانواده‌های آن‌ها را نگران کرده است.

کمبود دارو

کمبود دارو به دلیل عواقب خطرناکی که برای بیماران کلیوی به همراه دارد در حال حاضر به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های جدی برای این بیماران تبدیل‌شده است.

اعظم اسمی یکی از بیماران کلیوی که بنا بر گفته خودش از  ترس درگیری با کرونا توان خروج از منزل را ندارد به ما می‌گوید: همسرم بسیاری از داروخانه‌های شهر را زیر پا گذاشته است اما متأسفانه موفقیت چندانی برای تهیه این دارو کسب نکرده است.

وی بابیان اینکه تاکنون به‌دفعات مکرر با انجمن حمایت بیماران کلیوی حتی در تهران تماس داشتیم می‌افزاید: به ما گفته می‌شود که به دلیل تأمین نشدن ارز و معطل ماندن دارو در گمرک با کمبود مواجه هستیم.

وی بابیان اینکه بیماران پیوند شده اگر این دارو را مصرف نکنند لذا ممکن است پیوند کلیه در آن‌ها پس‌زده شود و دوباره به  کابوس دوران دیالیز بازگردند ادامه می‌دهد: تهیه و تأمین دارو برای بیمارانی هم چون من حکم مرگ وزندگی را دارد و لذا نمی‌توان در خصوص آن تعلل کرد.

وی بابیان اینکه متأسفانه در شهرهای اطراف و حتی استان آذربایجان شرقی نیز این دارو کمیاب است بیان می‌کند: به‌ناچار برای تأمین دارو همسرم مجبور شده تا به تهران عزیمت کند.

وی عنوان می‌کند: من پیش‌ازاین داروی سلسپت مصرف می‌کردم اما این دارو به دلیل اینکه نایاب شد لذا  مجبور شدم تا به دستور پزشک دارویم را عوض کنم و از مایفورتیک استفاده کنم ولی حالا متأسفانه داروی مایفورتیک نایاب شده است!

وی بابیان اینکه شرایط کرونا برای ما بسیار خطرساز شده است و لذا اگر هر یک از م به این بیماری مبتلا شویم به دلیل بیماری زمینه‌ای کلیه امکان مرگ ما حتمی نیست لذا امکان حضور در اجتماع را نداشته و نمی‌توانیم از صبح تا شب داروخانه‌های شهر و یا استان‌های دیگر را برای تأمین دارو سر بزنیم.

وعده مسئولان

در همین رابطه معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی ب بیان اینکه متأسفانه کمبود داروهای بیماران کلیوی تنها به این استان اختصاص نداشته و تمام کشور با کمبود مواجه است بیان کرد: علت اصلی کاهش و کمبود این دو دارو که نیاز اصلی بیماران  پیوند کلیه‌ای است در ترخیص این دو  دارو از گمرکات است.

غفار زاده با تائید کمبود داروی های خاص برای پیوند کلیه ابراز کرد: طبق تلاش‌ها و پیگیری‌های  که از طرف سازمان غذا و دارو  در حال انجام است انشا الله  مشکل ترخیص نیز حل خواهد شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد:  در صورت حل مشکل ترخیص،  داروهای خاص  بیماران پیوند کلیه ازجمله سلسپت و مایفورتیک ظرف یک هفته تا ۱۰روز در داروخانه‌های کشور و در استان نیز توزیع می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.