نوشین آغاز یادآور شد: در حال حاضر نیز ۱۳ هزار قطعه تصویرگری در آرشیو موزه نگهداری می کنیم و برای نگهداری آثاری که طی این سال‌ها گردآوری شده نیاز به فضای بزرگتری داریم و توسعه فیزیکی موزه در دستور کار ماست.

نگهداری ۱۳هزار قطعه تصویرگری در «موزه ملی هنر و ادبیات کودک»/ توسعه فضای موزه و برپایی نمایشگاه؛ از برنامه‌های پیش رو

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، موزه کودک کانون ۲۰ مهر سال ۱۳۷۹ در مساحتی به وسعت ۵۰۰ مترمربع تأسیس شد و سال گذشته در نوزدهمین سال فعالیت بر اساس بازدیدها و نظارت‌های کارشناسی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با عنوان «موزه ملی هنر و ادبیات کودک» ثبت میراث فرهنگی کشور شد.

«موزه ملی هنر و ادبیات کودک» کانون در ۲۰ سال گذشته صیانت از آثار و منابع کانون را برعهده داشته و این تلاش‌ها منجر به گردآوری گنجینه‌ای ارزشمند در حوزه هایی همچون تصویرگری، منابع صوتی و تصویری، پوستر، کتاب، ماکت، عروسک، نشان و تندیس، تجهیزات کاربردی، اسناد و مدارک سازمانی و ... شده است. در حال حاضر در موزه کانون علاوه بر آثار دیگر، بیش از ۱۲هزار اثر تصویرگری ارزشمند نگه‌داری می‌شود که هر سال در چند مرحله بخشی از این آثار در قالب نمایشگاه‌های مختلف در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

بر همین اساس قرار است موزه ملی کودک با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردش‌گری و صنایع دستی و با توسعه فضای فیزیکی و فعالیت‌ها و افزایش تعداد آثارش طی ماه‌های آینده گسترش یابد و خود را برای آینده پس از دوران شیوع ویروس کرونا و حضور دوباره  کودکان و نوجوانان و علاقه‌مندان به هنر و ادبیات کودک و نوجوان آماده کند.

در همین رابطه، نوشین آغاز، مسئول موزه ملی هنر و ادبیات کانون با اشاره به پیشنیه این موزه می گوید: پیش از این که موزه ثبت ملی شود بیست سال از عمرش می گذرد و در واقع سال ۱۳۷۹ افتتاح شده است و سال گذشته توسط میراث فرهنگی ثبت ملی یک ساله شد که تمدید این ثبت را منوط به ارائه گزارش یک ساله (از سال گذشته تاکنون) کردند که بعد از بررسی این گزارش در صورت تایید، مجوز ثبت ملی سه ساله به موزه می دهند. خوشبختانه این گزارش مورد توجه شان قرار گرفت و به تازگی ثبت ملی این موزه ثبت ملی برای مدت سه سال تمدید شده است.

وی با اشاره به اهداف تاسیس موزه عنوان کرد: این موزه با این هدف تاسیس شد که منابع و تولیدات ارزشمند کانون در مکانی مشخص نگهداری شود و آثاری که از گذشته های کانون تا بحال در بخش های مختلف وجود داشته به مخاطبان معرفی شوند. اینکه بگوییم همه آنچه از ابتدای تاسیس کانون تاکنون، در این موزه وجود دارد، خیر اینطور نیست. چون در طی این سال ها ممکن است برای برخی آثار اتفاقاتی افتاده باشد و شرایطی پیش آمده باشد که دیگر در دسترس نباشند و از همه آنها به خوبی صیانت نشده اما آن بخشی که از گذشته کانون باقی مانده طی بیست سال گذشته در فضایی ایمن و محافظت شده نگهداری می شود و بازدید از آنها برای کسانی که مراجعه می کنند خاطره انگیز و اطلاع رسان خواهد بود.

وی تاکید کرد: در بخش تصویرگری ارجینال کتاب های ارزشمندی داخل موزه داریم که در آرشیو نگهداری می شوند و تصمیم داریم در یک بازه زمانی‌های مشخصی، نمایشگاهی از بخشی از این تصاویر را داخل موزه برگزار کنیم. البته همه اینها را نمی توان داخل موزه قرار داد اما می توان با یک فاصله زمانی این آثار را خارج کرد و در بخش نمایشگاهی موزه قرار داد که مراجعه کنندگان از آنها بازدید کنند. آنچه در حال حاضر در موزه ها وجود دارد برای کانونی ها و برای کسانی که اهل هنر و ادبیات هستند و در این حوزه فعالیت می کنند بسیار حائز اهمیت است.

وی درباره مجوز فعالیت موزه و ثبت ملی آن به صورت سالانه و موقت گفت: این تصمیمی است که میراث فرهنگی می گیرد و البته جزو قوانین است که موزه ها به این شکل به ثبت ملی برسند. به این صورت که یک مجوز آزمایشی یک ساله می دهند و در صورت تایید آن را تمدید می کنند.

مسئول موزه ملی هنر و ادبیات کانون با اشاره به شرایط و امکان بازدید مجازی از موزه در دوران کرونایی یادآور شد: در حال حاضر امکان بازدید آنلاین از موزه وجود ندارد اما ما هم این مدت بیکار نماندیم و در حال توسعه و گسترش فضای موزه هستیم و این در دستور کار ماست. یک فضای کاربردی در بخش ورودی موزه وجود دارد که می توان با تمهیداتی کاربری آن را تغییر داد و به بخش اصلی موزه اضافه کرد.

آغاز در ادامه گفت: به دلیل اینکه قرار است این اتفاق به زودی و در آینده نزدیک بیفتد ما شروع به جمع آوری آثاری کردیم که در بخش های مختلف کانون باقی مانده و توانستیم در بخش انتشارات حدود ۱۶۰۰ قطعه تصویرگری کتاب به مجموعه مان اضافه کنیم که البته اینها وارد آرشیو شدند و در فرصتی مناسبت آنها را در یک فضای نمایشگاهی در معرض دید علاقمندان قرار می دهیم.  همچنین تابلوهای نفیسی هم داریم که  مرکز تجریبات هنری کانون از سال ها پیش با موضوعات مختلف روی آنها کار کردند، به علاوه یک سری عروسک های آیینی سنتی بسیار زیبا که به مجموعه موزه اضافه شده است. به همین دلیل موزه حتماً باید گسترش پیدا می کرد و الان با شرایط فعلی افزودن این آثار به داخل فضای موزه برای ما غیرممکن است و حتما باید فضا را گسترش بدهیم تا بتوانیم این آثار را داخل ویترین ها و فضای مخصوص نمایشگاهی قرار بدهیم.

وی درباره قدمت آثاری که اخیراً به موزه اضافه شدند، گفت: این آثار مخلوطی از آثار قدیمی و جدید هستند. از سال ۴۵ ـ۴۶ که اولین کتاب کانون یعنی «مهمان های ناخوانده» است، تاکنون شروع به جمع آوری آثار کردیم. به طور مثال آثاری که مربوط به فرشید مثقالی و دیگر هنرمندان است و خوشبختانه ارجینال این آثار باقی مانده بود و کانون توانست آنها را جمع آوری کند. در حال حاضر نیز ۱۳ هزار قطعه تصویرگری در آرشیو موزه نگهداری می کنیم ضمن اینکه ما این آثار را برای تجدید چاپ در اختیار انتشارات کانون هم قرار می دهیم و در نمایشگاه ها نیز در معرض دید مخاطبان قرار خواهند گرفت.

وی در پایان تاکید کرد: بسیاری افراد با این موزه آشنایی نداشتند. به نظرم در سال های اخیر کانون از داشته هایش به خوبی قدردانی کرده و می کند؛ همچنین برای کسانی که علاقمند هستند و از این آثار بازدید می کنند خالی از لطف نخواهد بود و کسانی که در حوزه ادبیات و هنر کودک فعالیت می کنند نیز می توانند در پژوهش هایشان از این آثار ارزشمند استفاده کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.