رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه سهم ایران در برجام قفل شده و به حق خود نرسیدیم، گفت: مسیری برای تعطیل کردن تعهداتی که تاکنون اجرایی کرده‌ایم پیش‌بینی شده و برای عدم اجراکنندگان آن جرم‌انگاری شده است.

مسیری برای تعطیل کردن تعهدات ایران در برجام در نظر گرفته‌ایم/ ایران به سهم خود در برجام نرسید

قدس آنلاین: حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس امروز در جلسه علنی و در تشریح طرح دو فوریتی اقدام راهبردی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا و لغو اجرای پروتکل‌ الحاقی اظهار داشت: برجام دو طرف داشت که یک طرف آن ۱+۵ بوده و طرف دیگر آن جمهوری اسلامی ایران است؛ جمهوری اسلامی تمام تعهدات برجامی خود را از صفر تا صد انجام داده و گزارشات متعدد و مکرر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است که جمهوری اسلامی تمامی تعهدات خود را اجرا کرده است.

وی افزود: متأسفانه طرف‌های مقابل ما که یکی از آنها آمریکا بود، کاری کرد که تحریم‌های بانکی به صورت کاغذی لغو شد ولی سایه سنگین تهدید و تحریم را بر نظام بانکداری دنیا  حفظ کرد و عملا هیچ تحریمی برداشته نشد.

رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: رئیس جمهور اعلام کرد که مزاحمی از برجام خارج شد و ۱+۵ از این به بعد تبدیل به ۴+۱ شد؛ از کرامات شیخ ما چه عجب، شیره را خورد و گفت شیرین است و هر دانش‌آموز دبستانی هم می‌داند که ۱+۵ بعد از خروج یک کشور تبدیل به ۱+۴ می‌شود.

ذوالنوری گفت: آیا مزاحمی رفت که برجام راه خود را ادامه دهد یا زمانی که به بهره‌برداری جمهوری اسلامی رسیدیم، از برجام خارج شد که به تعهداتش عمل نکند و عملا مزاحمت برای عدم اجرای تعهدات سایر شرکا ایجاد کرد.

وی افزود: سهم ایران در برجام قفل شده است و ما به سهم و حق خود نرسیدیم؛ طرف‌های ما به وظایفشان عمل نکردند و اتحادیه اروپا هم حاضر نشد هزینه بپردازد؛ طبق عرف و قوانین و حقوق و تکلیف جمهوری اسلامی هم باید از مسیری که رفته است بازگردد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: حوادث مکرر هم از سوی آنها علیه جمهوری اسلامی سامان دادند، لذا طرح تجدید نظر در این مسیر تدوین شده است که ۸ طرحی که نمایندگان از خروج از ام پی تی تا اصلاحاتی در برجام یک دست شده و جلسات متعدد کارشناسی با حضور آزاد نمایندگان و صاحب نظران برگزار شد ضمن این که صاحب نظران مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان انرژی اتمی،  وزارت امور خارجه، سپاه، ‌ستاد کل نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و دستگاه‌های مختلف دعوت شده و جلسات متعدد چندین ساعته برگزار شده و نتیجه آن طرح ۹ ماده‌ای شده است.

وی در توضیح بیشتر گفت: تفاوت این طرح با دیگر طرح‌ها آن است که یک مسیری برای تعطیل کردن تعهداتی که تاکنون اجرایی کرده‌ایم پیش بینی شده است و در پایان هم ماده ۹ هم برای آن جرم انگاری شده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.