رئیس پژوهشکده نفت و گاز دانشگاه فردوسی گفت: پروژه‌های عظیم ملی در پژوهشکده نفت و گاز دانشگاه فردوسی به صورت جدی ما را از حالت آزمایشگاهی خارج کرده و به میدان عمل وارد کرده است.

انجام پروژه‌های عظیم ملی در پژوهشکده نفت و گاز دانشگاه فردوسی

به گزارش قدس آنلاین، بابک امین‌شهیدی در خصوص پژوهشکده نفت و گاز دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: پژوهشکده نفت و گاز دانشگاه فردوسی سابقه فعالیت نسبتا طولانی دارد. این پژوهشکده در گذشته با شرکت نفت و گاز خراسان رضوی همکاری‌هایی داشته است و خدماتی را به این شرکت ارائه می‌کرد.

وی افزود: در سال ۱۳۹۶ پژوهشکده نفت و گاز دانشگاه فردوسی از شورای گسترش آموزش عالی مجوز تاسیس گرفت و به صورت مستقیم وارد رشته‌ها و پروژه‌های بالادستی شد. این پژوهشکده از سه گروه که شامل بهینه‌سازی و افزایش ضریب بازیافت از مخازن، بهینه‌سازی فرآیندهای تولید و تبدیلات گازی و گروه دیگر گروه پژوهشی سیستم‌های بهره‌برداری و آماده‌سازی سیستم‌های نفت و گاز تشکیل می‌شود. هر سه گروه در این پژوهشکده فعال و دارای آزمایشگاه‌های متعددی هستند و همچنین دارای همکاری‌هایی با صنعت نفت کشور است.

این عضو هیات علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه فردوسی ادامه داد: پژوهشکده نفت و گاز دانشگاه فردوسی مشهد، یک پژوهشکده تقاضا محور است. به این معنی که بر اساس خواسته‌ها و کسب درامد از بیرون فعالیت می‌کند و به بودجه دانشگاه فردوسی متکی نیست. در دانشگاه فردوسی یک مرکز پژوهشی آب هوشمند نیز به تازگی راه‌اندازی شده است که در خصوص فرآیندهای ازدیاد برداشت نفت و گاز کاربرد قابل قبولی داشته است. باتوجه به اینکه میادین نفت و گاز ما اغلب در نزدیکی خلیج فارس است می‌توانیم از این فرآیند استفاده و برای مخازن خود قابل بهره‌برداری کنیم.

رئیس پژوهشکده نفت و گاز دانشگاه فردوسی بیان کرد: در گذشته در شرق و شمال شرق ایران مرکز و رشته بالا دستی در حوزه نفت وجود نداشت به همین دلیل دانشگاه فردوسی با توصیه وزارت نفت از سال ۹۵ وارد این مقوله بالا دستی مهندسی نفت شد. بنابراین رشته مهندسی نفت در دانشگاه فردوسی تاسیس و از سال ۹۶ شروع به پذیرش دانشجو کرد. پژوهشکده نفت و گاز به عنوان یک پژوهشکده مهم در صنعت نفت و گاز از طرف شورای گسترش آموزش عالی مجوز فعالیت گرفت. این پژوهشکده یکی از معدود پژوهشکده‌های دانشگاهی است که از طرف شورای آموزش عالی مجوز فعالیت دریافت کرده است.

امین‌شهیدی خاطرنشان کرد: هدف از تاسیس این پژوهشکده انجام پروژه‌های با اهمیت صنعت نفت کشور است. در پژوهشکده نفت و گاز علاوه بر ارائه خدمات آزمایشگاه‌ها به شرکت نفت و گاز و دیگر موسسات صنعتی، پروژه‌های بزرگتر ملی را هدایت می‌کنیم. درحال حاضر برای شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب یک پروژه در دست داریم که در ارتباط با استفاده از آب هوشمند در ازدیاد برداشت است. این پروژه یک مگا پروژه است. پروژه دیگری نیز با صنعت فیزیک سنگ ایران در دست داریم که بخشی از یک مگا پروژه است و در زمینه اکتشاف نفت و گاز فعالیت می‌کند.

وی تشریح کرد: پروژه دیگری که اخیرا به دانشگاه فردوسی واگذاری شده است در خصوص میدان نفتی بینک است. این مگا پروژه به منظور توسعه فناوری‌ها در جهت توسعه فرایندهای تولید و افزایش ضریب بازیافت در میدان بینک است. مدت زمان این پروژه ۱۰ سال است که بر اساس آن ما باید فرایندهایی را پیش بگیریم که به ازدیاد برداشت منتهی شود. ضریب بازیافت میدان بینک حدودا ۲۱ درصد پیش بینی شده است. این مسئله به این معناست که ۷۹ درصد از میزان نفت در زمین باقی خواهد ماند. قرارداد این پروژه در شهریور ماه سال جاری امضا و حدودا یک ماه از شروع آن می‌گذرد.

۲ میلیون و ۲۰۰ هزار یورو هزینه پروژه میدان بینک

امین‌شهیدی گفت: ۳۸۸ میلیارد ریال بودجه ریالی این پروژه و ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار یورو هزینه ارضی آن است. این پروژه توسط پژوهشکده نفت و گاز انجام می‌شود. ما به کمک شرکت‌های مشاور داخلی و خارجی و با مشارکت شرکت منابع نفتی جنوب فرایندهای ازدیاد برداشتی را که می‌تواند در میدان بینک مورد استفاده قرار بگیرد شناسایی می‌کنیم. پس از شناسایی این فرآیندها مطالعات لازم در خصوص آن‌ها صورت گرفته و در انتها محاسبات اقتصادی لازم را انجام خواهیم داد تا زمانی که به اجرای پایلوت در میدان نفتی برسیم. پژوهشکده ما یک پژوهشکده جوان است و پروژه‌های ما پروژه‌های بزرگ و ملی است.

رئیس پژوهشکده نفت و گاز دانشگاه فردوسی اظهار کرد: ایران یک کشور نفت خیز است و تمام زمینه‌های مختلف آن مانند اقتصاد، فرهنگ و... وابسته به نفت است. بنابراین ما باید تکنولوژی و توانایی اکتشاف، توسعه میدان‌ها، روش‌های ازدیاد برداشت از میادین و بهره‌برداری از میدان را شناسایی و به کار ببریم. به عنوان مثال در همین میدان بینک ۲ میلیارد و ۷۰۰ بشکه نفتی وجود دارد. اگر ضریب بازیافت را در این میدان کمی بالا ببریم توانایی استخراج چند ده میلیون بشکه را خواهیم داشت که ارزش بالایی خواهد داشت. ما باید امکان استفاده، توسعه و بهره‌برداری از منابع نفت و گاز خود را داشته باشیم و سپس خدماتی را نیز در بیرون از ایران ارائه کنیم.

این عضو هیات علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه فردوسی در خصوص تاثیر انعقاد قرارداد همکاری شرکت نفت و گاز با دانشگاه فردوسی، بیان کرد: این قرارداد باعث شد تا ما دیگر در این حوزه به تنهایی عمل نکنیم و با شرکت‌های داخلی و خارجی همکاری‌هایی را داشته باشیم. این پروژه‌ها به صورت جدی ما را از حالت آزمایشگاهی خارج کرده و به میدان عمل وارد کرده است. این پروژه‌های عملی بر عملکرد پژوهشکده و خصوصا دانشجویان تحصیلات تکمیلی فعال در این پروژه‌ها تاثیرگذار است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.