حجت الاسلام برنجکار گفت: براساس مبانی کلامی حاکمیت برای خدا و دین خداست که مجری آن یک زمانی پیامبر، یک زمان امام و در عصر غیبت فقیه مجتهد عادل است؛ بنابراین شعار آیت الله مدرس مبنی بر "سیاست ما عین دیانت ماست" برآمده از این اصل کلامی است.

آیت الله مدرس می خواست تا دین در همه امور مملکت جاری باشد/مبانی کلامی مؤید سیاست ما عین دیانت ماست

حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا برنجکار استاد تمام دانشگاه تهران و رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین در ارتباط با ویژگی های شخصیتی و شالوده فکری شهید آیت الله مدرس پرداخت و گفت: شهید مدرس فردی بود که می خواست دین در تمام شریان های حیات بشری جاری و ساری باشد.

حجت الاسلام برنجکار توضیح داد: ما گاهی دین را برای فرد می خواهیم، گاهی برای اجتماع  و برای سیاست و اقتصاد جامعه می خواهیم؛ گاهی فقط به بعد معنوی و نماز و روزه دین توجه داریم، گاهی هم برای بعد معنوی و هم بعد مادی و برای هدایت انسان در همه ابعاد. آیت الله مدرس می خواست تا دین را به صورت واقعی به همه جنبه های حیات بشری تعمیم داده و در عین حال این کار را از طریق ابزارهای موجود در آن زمان یعنی پارلمان و قانونگذاری پیگیری می کرد.

این استاد دانشگاه تهران افزود: اگر بخواهیم در یک جمله آیت الله مدرس را معرفی کنیم، ایشان به دنبال جاری کردن دین در تمام ابعاد فردی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... بود تا از دین برای ارتقا و پیشرفت انسان در همه امور بهره ببریم. در واقع اگر بخواهیم نقش اصلی آیت الله مدرس را از باب تعرف الاشیاء باضدادها معرفی کنیم می توانیم بگوئیم که ایشان نقطه مقابل سکولاریسم و تفکر جدایی دین از سیاست بودند و اینکه دین آمده فقط برای اینکه آخرت ما را آباد کند بدون توجه به آنکه الدنیا مزرعة الآخرة، یا این که دین فقط جنبه فردی دارد و برای آن در اقتصاد، سیاست و اجتماع جایی نیست، در حقیقت آیت الله مدرس مقابل این تفکر بود.

رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث از نگاه کلامی و اعتقادی به تببین شعار آیت الله مدرس مبنی بر "سیاست ما عین دیانت ماست" پرداخت و تصریح کرد: براساس مبانی کلامی، خدا خالق جهان و خالق انسان است، وخالق یک چیز مالک آن نیز است، بنابراین خدا مالک ماست و مالک، حق سرپرستی و ولایت دارد. بنابراین ولایت در اختیار خداست و خداوند ولایت خود را به پیامبر و پس از آن به ائمه و پس از آن به کسانی داده است که دین را به صورت تخصصی می شناسند و به آن عمل می کنند. از همین رو در همه زمان ها ولایت خداوند به معنی آن است که اسلام برهمه ابعاد حیات بشری حکومت دارد. وظیفه سیاست سرپرستی مردم و ولایت بر آنهاست؛ بنابراین نمی توانیم بگوئیم که سیاست ما از دین جداست؛ کارکرد اصلی دین ولایت برای هدایت و کمال انسانها است؛ بنابراین و براساس مبانی کلامی حاکمیت برای خدا و دین خداست که مجری آن یک زمانی پیامبر، یک زمان امام معصوم و در عصر غیبت مجتهد عادل و مدیر است.

وی در پاسخ به افرادی که مشکلات امروز کشور را برآمده از تفکرات آیت الله مدرس و به تبع آن وجود یک حاکمیت دینی در کشور می دانند تصریح کرد: این سخنان یک نوع مغالطه کاری است؛ مشکلاتی که در کشور ما وجود دارد از فساد، مدیریت افراد نالایق، رانت خواری، کم کاری، عدم خودباوری و عدم ایمان به سرمایه مردمی، خودباختگی و اتکای به غرب ناشی شده است؛ آیا دین به ما گفته است که اینگونه عمل کنیم؟خیر، بلکه دین عکس آن را تاکید کرده است. امیر المومنین مسئولین و مردم را به نظم توصیه می کند و می گوید که هر کسی باید در جایی که لیاقت دارد قرار بگیرد، یعنی اگر کسی احساس می کند که توان انجام کاری را ندارد مسئولیت آن را برعهده نگیرد یا اینکه فردی قوی را در جایگاه پایین قرار ندهید.

این استاد حوزه ادامه داد: آنهایی که ادعا دارند مشکلات ما به دلیل حاکمیت دینی است، اثبات کنند که در یک مورد دین توصیه کرده است که عوامل پس رفت و عقب ماندگی باید وجود داشته باشد. آنهایی که اینگونه سخنان را مطرح می کنند غالبا افرادی هستند که خودشان مسئولیت داشته یا دارند و بسیاری از مشکلات ما از عملکرد خود آنها، انحراف در آرمان های انقلاب و اتکای آنان به غرب ناشی شده است.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات کشور به دلیل فاصله گرفتن برخی از مسئولین از اسلام است گفت: ما پس از انقلاب امکانات زیادی نداشتیم و دشمن بعثی که حمله کرد همه دنیا از آن حمایت کردند، اما چگونه توانستیم مقابل کل دنیا بایستیم؟ با اتکای به خود، با اتکا به ارزش های دینی و تفکر جهادی، از خودگذشتگی و کار و تلاش. اینکه ما یک وجب از خاک کشورمان را در جنگ از دست ندادیم به خاطر اسلام بود، اگر ما می خواستیم تفکر غربی را دنبال کنیم و نگاه بنی صدری داشته باشیم باید کشور را تقدیم دشمن می کردیم، اما پس از آن متاسفانه گرایش برخی مسئولین به غرب مشکلات عدیده را برای کشورمان به بار آورد. بنابراین، این نوع نگاه که گفتید برای سرپوش گذاشتن بر فسادها و کم کاری هایی که در انجام مسئولیت صورت گرفته است.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه اتکای به مردم و اتکای به اسلام مهمترین اصل شخصیتی آیت الله مدرس بود گفت: اگر مسئولین ما نیز به این دو نکته توجه داشته باشند و به ارزش های اسلامی بها بدهند و از طرف دیگر به جای نگاه به غرب و دشمن به توانمندی های مردم خود اتکا داشته باشند موفق خواهند بود. اگر امروز ما موفقیت هایی در زمینه های علمی، نظامی، دفاعی و ... داریم قطعا برآمده از ارزش های اسلامی و خود اتکایی بوده است و هر گاه عکس آن را عمل کرده ایم و نگاه به غرب داشته ایم، چیزی که بدست نیاورده ایم هیچ حتی داشته های خود در آن حوزه را نیز از دست داده ایم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.