مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی از کسب رتبه نخست استان در کشور درزمینه فعالیت های مرتع داری و تحقق اهداف تعیین شده شاخص های برنامه "جهش یک ساله" که درخصوص اهداف جهش تولید طرح ریزی شده است، خبر داد.

مدیریت بهینه منابع طبیعی بر مراتع خراسان رضوی / کسب رتبه نخست کشور دربرنامه جهش یک‌ساله

مهندس علیرضا صحرائی در گفتگو باخبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: باتوجه به اینکه امسال توسط مقام معظم رهبری سال جهش تولید نامگذاری شده است، سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، برنامه ای تحت عنوان جهش یک ساله یا طرح ۹ در۹۹، پیش بینی و به ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استانها ابلاغ کرد.

وی ادامه داد: درهمین راستا و با همت و تلاش های مضاعف و پیگیری های مستمر کارشناسان خبره و دلسوز در سطح شهرستان ها و ستاد و در ارزیابی هایی که این سازمان در سطح ادارات کل کشور انجام داد، اداره کل منابع طبیعی خراسان رضوی موفق شد در برنامه جهش یک ساله سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در شش ماهه نخست سال ۱۳۹۹ رتبه اول را کسب نماید.

وی اظهار کرد: مراتع به عنوان یکی ازمنابع طبیعی تجدید پذیر، درهر کشوری جزو سرمایه‌ها و ثروت آن کشور به حساب می‌آید و می بایست در حفظ، احیا، اصلاح و بهره برداری اصولی ازآن دقت بسیاری نمود. با توجه به سطح مراتع خراسان رضوی که حدود ۶/۵ میلیون هکتار است و تقریبا ۵۹ درصد از مساحت اراضی استان را شامل می شود، دقت مضاعف بر نظارت و کارایی طرح ها، لازمه اجرایی شدن صحیح برنامه های پیش بینی شده در طرح های مدیریت برمراتع می باشد. 

صحرائی درخصوص مهمترین وظایف پیش بینی شده در بخش مدیریت مراتع استان، بیان داشت: ممیزی مراتع و صدور پروانه مرتع داری به بهره برداران ذی حق درمرتع با تهیه طرحهای مرتعداری در عرصه های ممیزی شده، نظارت و اجرای طرحهای مرتع داری مصوب و احاله مدیریت آن ها با مشارکت و همکاری بهره برداران، هدایت مرتع داران به تشکیل تعاونی های مرتع داری ، کمک به تهیه و تامین نهاده های لازم جهت اجرای طرحهای مرتع داری واگذار شده، بازنگری طرحهای مرتع داری که دوره اجرایی آنها به پایان رسیده است، پیگیری مشکلات حقوقی بهره برداران در ممیزی مرتع و طرح ها و همچنین حمایت مالی واعتباری با بهره گیری از اعتبارات مصوب سازمانی در صورتی که مجریان توان مالی دراجرای پروژه های طرح های مصوب را نداشته باشند، از مهمترین وظایف این بخش است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی گفت: دربخش مدیریت برمراتع، اقدامات مهمی در راستای ممیزی مراتع، اخذ حقوق دولتی در بهره برداری از مراتع، احیاء و اصلاح مراتع در محصولات فرعی مرتعی (گیاهان دارویی)، احاله مدیریت طرح های مرتعداری و تهیه طرح های مرتعداری تلفیقی صورت گرفته است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.