گرچه تروریست‌ها و حامیان آن‌ها سعی داشتند با اقدام تروریستی علیه شهید فخری زاده آن‌هم همزمان با سالگرد شهادت شهید دکتر شهریاری، به نوعی جمهوری اسلامی ایران را از پیگیری مسیر پیشرفت هسته ای خود باز دارند، اما این اقدام آنان نتیجه عکس داد. نه تنها این ماجرا موجب وقفه، اخلال یا نابودی دانش هسته ای که حالا در بدنه جامعه علمی کشور نهادینه شده، نشد بلکه به عاملی محرک و شتاب دهنده کشور برای پیمودن و از سرگیری مسیر توسعه هسته ای تبدیل شد.

آماده باش مجلس به دولت برای غلبه بر تحریم‌ها

در حالی که این‌روزها بررسی و چکش‌کاری طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در دستور کار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قرار دارد، با این‌حال حادثه تروریستی روز جمعه و شهادت دانشمند شهید دکتر محسن فخری‌زاده در پی آن، موجب شد تا مجلس بررسی هرچه سریع‌تر این طرح را کلید بزند. 

در همین باره و با توجه به شرایط پیش آمده، از آنجا که این طرح به صورت یک فوریت در حال بررسی بود، مجتبی ذوالنور، رئیس کمیسیون امنیت ملی و برخی دیگر از نمایندگان درخواست دادند تا طرح با دو فوریت مورد بررسی و تصویب قرار گیرد و با اجرایی شدن آن، مقدمات بازگشت صنعت هسته‌ای کشور به چرخه پیشرفت و توسعه خودش و پاسخ قاطع به اقدام تروریستی اخیر فراهم شود.

رأی مثبت ۲۳۲ نماینده به دو فوریتی شدن طرح

بر همین اساس، دیروز با رأی مثبت ۲۳۲ نماینده، طرح دو فوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به تصویب رسید. با اجرایی شدن طرح قرار است تمامی اقدام‌ها و ظرفیت‌های تعلیق شده یا متوقف مانده کشور به همان شرایط زمان آغاز برجام بازگردد که از جمله موضوعات مطرح شده در آن، تأکید بر غنی سازی 20 درصد، بهره‌گیری دولت و سازمان انرژی اتمی از نسل جدید سانتریفیوژهای  IR2M و IR6 و طراحی رآکتور آب سنگین اراک است.

اما از آنجایی که از آغاز برجام تاکنون نه تنها شاهد خروج آمریکایی‌ها از آن و یک‌جانبه‌گرایی آنان در قبال این توافق بودیم، بلکه اروپایی‌ها هم با ماندن ظاهری در توافق، به نوعی مسیر بی اثر سازی توافق را پیمودند. به همین دلیل، دولت موظف است بر اساس بندهای ۳۶ و ۳۷ برجام، در مدت دو ماه از تصویب این قانون، دسترسی‌های نظارتی فراتر از پروتکل الحاقی بر اساس برجام را متوقف کند.

همچنین اگر پس از سه ماه از تصویب این قانون، روابط بانکی ایران در اروپا و میزان خرید نفت توسط آن‌ها از ایران به شرایط عادی و رضایت بخش بازنگشته باشد، دولت مکلف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

ترور شهید فخری‌زاده؛ عاملی محرک برای از سرگیری پیشرفت هسته‌ای

بدین ترتیب، اجرای این طرح عملاً خروج از اجرای پروتکل الحاقی را کلید خواهد زد. بنابراین گرچه تروریست‌ها و حامیان آن‌ها سعی داشتند با اقدام تروریستی علیه شهید فخری زاده آن‌هم همزمان با سالگرد شهادت شهید دکتر شهریاری، به نوعی جمهوری اسلامی ایران را از پیگیری مسیر پیشرفت هسته ای خود باز دارند، اما این اقدام آنان نتیجه عکس داد. نه تنها این ماجرا موجب وقفه، اخلال یا نابودی دانش هسته ای که حالا در بدنه جامعه علمی کشور نهادینه شده، نشد بلکه به عاملی محرک و شتاب دهنده کشور برای پیمودن و از سرگیری مسیر توسعه هسته ای تبدیل شد.

غربی‌ها تعهدات خود را انجام ندهند، از پروتکل الحاقی خارج می‌شویم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر این باور است که تصویب دوفوریتی طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها با هدف از بین بردن یا کاهش آثار تحریم‌ها در زمینه هسته ای، نظامی، حقوق بشری و اقتصادی است. در واقع این طرح دولت را ملزم می‌کند تا در زمینه غنی سازی اورانیوم، حداقل 120 کیلوگرم اورانیوم ذخیره کند و به تأمین نیازمندی‌های صلح آمیز صنایع کشور بپردازد و همچنین ظرفیت غنی سازی را تا 190 هزار سو بالا ببرد. سازمان انرژی اتمی ایران مکلف است پس از تصویب قانون، ظرفیت تولید اورانیوم را با سطح غنای مناسب و برای موارد مصرفی صلح آمیز به میزان حداقل 500 کیلوگرم افزایش بدهد. بر اساس آن، سازمان انرژی اتمی مکلف می‌شود در مدت سه ماه عملیات نصب و تزریق گاز و غنی سازی و ذخیره سازی مواد را تا درجه غنای مورد نیاز آغاز کند. علاوه بر آن، نصب و استقرار ماشین‌های مناسب سازمان پدافند یا تولید اورانیوم فلزی در اصفهان را در دستور کار قرار بدهد.

حسین نوش‌آبادی در گفت‌وگو با قدس ادامه داد: تصویب و اجرایی شدن طرح، درنهایت دولت را مکلف می‌کند تا چنانچه طرف‌های برجام به تعهدات خودشان عمل نکردند، ایران از پروتکل الحاقی که داوطلبانه آن را پذیرفته و اجرا کرده، خارج شود. در واقع این طرح، اهرمی است تا دولت را به دفاع از حقوق هسته‌ای ایران وادار کند. این طرح فعلاً در حال بررسی است و باتوجه به اینکه دو فوریت آن تصویب شده، بررسی‌ها سرعت می‌گیرد. قرار است طرح روز سه شنبه در دستور کار صحن قرار بگیرد و بعد از بررسی و تصویب برای اجرا به دولت ابلاغ شود.

طرح به دنبال تأمین حقوق هسته‌ای کشور است

نماینده مردم ورامین در مجلس افزود: این طرح می‌تواند از سویی دولت را به اجرای تعهدات قانونی ملزم کند، از سوی دیگر نیز طرف‌های برجامی را به اجرای تعهد وارد سازد. اگر طرف مقابل این را نپذیرد ما از پروتکل الحاقی خارج می‌شویم تا بی جهت تأسیسات هسته‌ای کشور تحت نظارت نهادهای بین‌المللی قرار نگیرد و بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تأسیسات بازدید نکنند. طرح به دنبال این است که حقوق هسته‌ای کشور تأمین شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: این اقدام مجلس این پیام را به دشمنان دارد که اگر بخواهند به این رویه ادامه بدهند و با ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان ما را تحت فشار قرار دهند، ما هم امکانات کافی برای مقابله با آنان داریم. البته این بدین معنا نیست که مقامات قضایی، امنیتی و اطلاعاتی اقدام‌ها و وظایف خودشان را در ارتباط با آمران و عوامل ترور انجام ندهند، بلکه آن‌ها باید اقدام‌های خودشان را برای تعقیب و تنبیه عناصر تروریستی و عوامل نفوذی انجام دهند، مجلس هم از بعد قانون‌گذاری و نظارتی موضوع را پیگیری کند.

وی معتقد است: ما نباید با اجرای یک‌طرفه تعهدات، بی‌جهت برای خودمان غل و زنجیر درست کنیم در حالی که هیچ سودی از برجام نمی‌بریم. باید تمام اقدام‌های خود را براساس راهبرد بازدارندگی انجام دهیم و حفظ اماکن و تأسیسات هسته‌ای را در دستور کار داشته باشیم؛ زیرا خصومت دشمنان ذاتی است و با پیشرفت‌های علمی و فنی کشور در حوزه‌های دفاعی و هسته‌ای قطعاً اقدام‌های ضد ایرانی دیگری را برنامه‌ریزی خواهند کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.