آیت الله مدرس یک شخصیت جامع الاطراف بود که نگاه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، خدماتی، دینی و مذهبی را به مووازات هم پیش می برد .

شهید مدرس شخصیتی جامع الاطراف بود/ مشکلات امروز کشور زائیده تفکر جدایی دین از سیاست برخی مسؤولان است

حجت الاسلام عباس نصیری فرد استاد حوزه و دانشگاه به مناسبت فرا رسیدن سالروز شهادت آیت الله سید حسن مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین به بیان ویژگی های معنوی و سیاسی شخصیتی ایشان پرداخت و گفت: شهید آیت الله مدرس یکی از علمای جامع الاطراف و متخصص در علوم مختلف بود که نگاه جامعی به مسائل داشت؛ به گونه‌ای که از جایگاه معنوی خود می‌گفت یک روحانی نباید عزلت گزین باشد، به ویژه در زمانی که رضاخان با روحانیت مخالف بود و بسیاری از علما با انزوا طلبی ورود به مسائل اجتماعی و سیاسی نداشتند.

حجت الاسلام نصیری فرد افزود: در چنین شرایطی، شیهد مدرس تأکید داشت که یک روحانی و آخوند متعلق به مردم و جایگاه و خاستگاه فکری او در بین مردم است؛ لذا باید اثرگذاری اجتماعی داشته باشد. برهمین اساس است که ایشان در همان ایام هم خدمات علمی و فرهنگی دارد و در حوزه‌های علمیه تدریس و مدیریت می کرد و هم در حوزه خدمات اجمتاعی و کمک به مردم شاخص بود که به خاطر همین مردمی بودن، با رأی مردم وارد شورای ملی شد.

استاد حوزه دانشگاه ادامه داد: خصوصیت دیگر شهید مدرس که به همین نگاه جامع الاطرافی او بازمی گردد، فعالیت های سیاسی ایشان بود؛ باتوجه به اینکه در آن زمان چندان مرسوم نبود علما وارد فعالیت های سیاسی و ساختارهای حکومتی شوند، اما ایشان خود را در معرض رأی مردم قرار داد و چهار دوره نمایندگی مردم در شورای ملی را برعهده گرفت.

وی تاکید کرد: گرچه بسیاری ازعلما آن زمان اعتقاد داشتند چون حکومت، یک حکومت طاغوتی و استبدادی است، نباید به این حکومت ورود کنیم اما ایشان ایده مبارزه از درون حکومت را دنبال کرد و با ورود خود به مجلس نیز توانست نقش خوبی را در مبارزه با حکومت استبداد ایفا کند. بنابراین آیت الله مدرس یک شخصیت جامع الاطراف بود که نگاه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، خدماتی، دینی و مذهبی را به موازات هم پیش می‌برد .

حجت الاسلام نصیری فرد در ادامه به تبیین شعار معروف آیت الله مدرس مبنی بر "سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست" و جایگاه فقهی و اعتقادی این موضوع پرداخت و گفت: وقتی الگوهای حکومتی مبتنی بر فقه شیعه و اسلام ناب محمدی(ص) را بررسی می کنیم، مجموع الگوی حکومتی پیامبر اکرم(ص) طی ۱۰ سالی که در مدینه حضور داشتند و نیز الگوی حکومتی حضرت امیر(ع) در ۴ سال و نه ماه و حکومت شش ماهه امام حسن مجتبی علیهم السلام، نشان می‌دهد که این فرموده شهید مدرس برگرفته از سیره اهل بیت(ع) در حکومت داری است؛ یعنی سیاست ما همان چیزی است که در دین ما گفته شده است نه براساس تزویر و فریبکاری.

کارشناس امور دینی توضیح داد: ما در دین بر صداقت، ظلم ستیزی، دفاع از مظلوم، گسترش خوبی ها، امر به معروف، جلوگیری از زشتی ها و به طور خلاصه اخلاقمداری تاکید داریم؛ در واقع همه این موضوعات در دین، فقه و سیره اهل بیت ما وجود دارد و وقتی سیاست را منطبق می کنیم بر شرع و فقه اسلامی می‌بینیم که سیاست ما چیزی جدای از دیانت ما نیست. امیرالمؤمنین(ع) به معاویه می گوید که اگر قرار بود من سیاست از نوع نیرنگ و حیله را به کار ببرم بسیار قوی تر و بهتر از تو در این زمینه عمل می‌کردم، اما ایشان اساساً این نوع سیاست را قبول ندارد.

وی تاکید کرد: بنابراین تفکر مبتنی بر اخلاق و عملگرایی مبتنی بر فقه در سیاست، اصل حکومت داری در یک نظام اسلامی است و این جمله معروف شهید مدرس هم مبانی فقهی و هم مبانی کلامی دارد؛ در واقع ما از حکومت استفاده می کنیم برای ترویج امور معروف، یعنی ما در حکومت اسلامی به دنبال این هستیم که فضائل اخلاقی را گسترش دهیم و در ذیل حکومت به کمال برسیم، اما اگر حکومتی باشد که فضائل اخلاقی را گسترش ندهد و بلکه رفتارهای ضد اخلاقی و ضد ارزشی توسط حاکمان در جامع رواج داشته باشد خوب این برخلاف دستورات و سیره اهل بیت علیهم اسلام است، لذا می‌بینیم که شهید مدرس خود مصداق کامل این جمله هستند و هیچ وقت به نیرنگ و حیله‌گری متوسل نشد و حتی زمانی که رضاخان از او می‌پرسد شما از ما چه می‌خواهید، در پاسخ به صراحت می‌گوید من می‌خواهم که تو نباشی و به خاطر همین عملکرد الگو می شوند و سمبل ترویج فضایل اخلاقی هستند.      

حجت الاسلام نصیری فرد با اشاره به اینکه برخی امروز به غلط مشکلات کشور را به حاکمیت دین ربط می‌دهند، گفت: عکس این باور، مشکلات کشور اعم از مشکلات اقتصادی، نارضایتی ها، اختلاس ها و رانت خواری ها به خاطر این است که ما دین را از سیاست جدا کرده ایم و اگر سیاست ما عین دین ما بود کار به اینجا نمی رسید. چگونه بود که ما پس از انقلاب و در دوران جنگ که محدودیت های شدید داشتیم مشکلات امروز را نداشتیم؟ چون عملکرد مردم و مسئولین مبتنی بر دین و قواعد اسلامی بود، اما به مرور وقتی دولت هایی سر کار آمدند که سبک مدیریتی مبتنی بر لیبرالیسم و سکولاریسم را دنبال کردند و رشد و توسعه نظام سرمایه داری را جایگزین پیشرفت دینی و اسلامی کردند، طبعیتا نتیجه ای جز بروز مشکلات امروز را ندارد. متأسفانه کسانی که اسلام را خوب نمی‌شناختند در پست‌های حساس کشور قرار گرفتند که نتیجه عملکرد آنها جدایی دین از سیاست و جایگزینی اندیشه لیبرالیستی بوده است، بنابراین اگر می خواهیم مشکلات امروز ما حل شود، باید دوباره به زیر چتر اسلام بازگردیم.      

استاد حوزه دانشگاه در پایان با اشاره به اینکه نظام ولایت فقیه عصاره تفکر آیت الله شهید مدرس است گفت: امام خمینی(ره) بسیار تحت تأثیر آیت الله مدرس بودند ودر همان دوره جوانی از قم برای دیدار ایشان به تهران می‌آمدند و در مورد او می‌فرمودند شهید بزرگ ما آقای مدرس که القاب برایش کوچک است، ستاره درخشانی بود بر تارک کشور که ملت ما مرهون خدمات و فداکاری های اوست.

انتهای پیام/                                                                                                                                                                               

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.