وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هتل‌های جهانگردی و ایرانگردی دو و سه ستاره با همکاری وزارت گردشگری و اماکنی از بنیاد مستضعفان برای قرنطینه بیماران کرونا تجهیز و بکار گرفته می‌شود.

هتل‌های کوچک برای قرنطینه بیماران کرونا تجهیز می‌شوند

قدس آنلاین: سعید نمکی روز دوشنبه در اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی که به صورت برخط برگزار شد، افزود: با تکیه بر هر خانه یک پایگاه سلامت آموزش‌های پیگیری از کرونا را به مردم منتقل می‌کنیم و از رؤسای دانشگاههای علوم پزشکی می خواهیم که از ظرفیت رسانه ها به خصوص صدا و سیما برای آموزش مردم استفاده کنیم تا سطح آگاهی مردم برای مراقبت از خود در برابر بیماری بالا برود.

وی گفت: انتظار مهم دیگری که از دانشگاههای علوم پزشکی داریم این است که به هیچوجه با افرادی که پروتکل شکنی می کنند و با این کار باعث افزایش مرگ و میر می‌شوند، مماشات نکنند و بر اجرای دقیق پروتکل‌ها نظارت مستمر داشته باشند.

وزیر بهداشت افزود: با اینکه با مساعدت دانشگاههای علوم پزشکی و همکاری مردم و مسئولان آمار مرگ و میر رو به کاهش است اما باید منتظر پیک زمستان هم باشیم به خصوص در مناطق گرمسیر جنوبی که مردم در هوای سردتر به اماکن بسته می روند و احتمال شیوع بیشتر بیماری وجود دارد. بنابر این نظارت بر اجرای پروتکل ها مطابق مقررات قرمز، زرد، نارنجی باید با جدیت ادامه پیدا کند.

وی گفت: توسعه مراکز سرپایی، مراکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته به خصوص در حاشیه شهرها که جمعیت حاشیه نشین فضاهای کوچکی برای زندگی دارند و تعداد زیاد جمعیت کنار هم هستند، باید جدی گرفته شود، نباید اجازه دهیم در پوست شهر افراد ناقل به عنوان کارگران یا مشاغل دیگر تردد کنند و بیماری را گسترش دهند، با توجه به اینکه بسیاری از این افراد در حاشیه شهرها در خانه های کوچک ۵۰ متری زندگی می کنند و امکان قرنطینه در این فضاها وجود ندارد باید از ظرفیت های موجود برای قرنطینه بیماران استفاده شود به نحوی که حریم خصوصی این افراد هم حفظ شود.

نمکی گفت: در مورد قرنطینه از دکتر کولیوند به عنوان مسئول کشوری تأمین قرنطینه خواسته ایم که با مساعدت وزارت گردشگری و کمک بنیاد مستضعفان و غیره مراکزی را برای در هتل ها و اقاماتگاههای گردشگری شناسایی و برای قرنطینه آماده کنند و از دانشگاههای علوم پزشکی می خواهیم که اعلام کنند به چقدر ظرفیت برای قرنطینه بیماران نیاز دارند و چقدر امکان قرنطینه خانگی وجود دارد.

وزیر بهداشت افزود: حتماً حاشیه شهرهای بزرگ را پایش شود از امکانات نیروهای بسیج و مساجد و کانکس ها برای گسترش خدمات سرپایی استفاده شود، اگر خدمات سرپایی گسترش پیدا نکند، بیماران با تاخیر و حال بد به بیمارستانها می آیند. حتماً با ظرفیت مناسب به فکر ارائه خدمات سرپایی باشیم نه مثل مراکز جامع سلامت در حد خانه های بهداشت هم شده در حاشیه شهرها این امکانات فراهم شود و البته بیماران کووید و غیر کووید باید کاملاً از هم جدا باشد.

نمکی گفت: برخی جاها پایگاه‌های سلامت را دو منظوره ایچاد می‌کند و به بیماران کرونا و غیر کرونا را در یک مکان خدمت رسانی می کنند این کار عالمانه نیست چون با هم برخورد می‌کنند، پیرزن و پیرمردی اشتباهی مراجعه می کند و باعث انتشار بیشتر بیماری می شود، در همه استانها چه مراکز سرپایی و چه بستری بیماران کووید با بقیه بیماران باید جدا باشد. گر چه ممکن است بیمار سالم غیر آلوده ناقل بی علامت هم باشد و در مرکز بهداشتی و درمانی برای کار دیگری مراجعه کند اما بیماری که مسلماً برای کووید می‌آید هرگز نباید حتی با راه جداگانه با بیماران دیگر برخورد داشته باشد.

وزیر بهداشت افزود: کیت های تست سریع نیز به سرعت به استانهای مختلف ارسال می شود و به ظرفیت روزانه ۶۰ هزار تست سریع می رسیم اما در بیمارستانها به هیچ وجه نباید از این کیت های سریع استفاده شود و فقط از تست های پی سی آر برای تشخیص در بیمارستانها باید استفاده شود و ظرفیت ۴۰ هزار تست با کیت پی سی آر حفظ می شود اما در مراکز سرپایی با استفاده از کیت های تست سریع باید بعد از ۲۰ دقیقه تکلیف بیماران روشن شود تا تجمع نشود.

نمکی گفت: اعتبارات لازم برای حمایت از دانشگاههای علوم پزشکی نیز پیش بینی شده و به زودی حمایت می شوند و امیدواریم در پایان این دوره نیز دستاورد مهمی داشته باشیم و به زودی مرگ کرونا دو رقمی و بعد هم یک رقمی شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.