۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 730043

قانون بیمه شخص ثالث در ابتدای سال ۱۳۹۵ تغییر یافت و پیامد های خوبی برای بیمه گر و بیمه گذار در پی داشت. تغییرات قانون جدید بیمه شخص ثالث چه بود ؟ این همان چیزی است که در این نوشته می خواهیم آن را بررسی کنیم.

تغییرات قانون جدید بیمه شخص ثالث چیست؟

احتمالا این روزها کسی نیست که اهمیت بیمه شخص ثالث و لازمه داشتن آن برای هر خودرویی بی اطلاع باشد. بیمه شخص ثالث اولین و تنها بیمه اجباری است که از ابتدای ظهور صنعت بیمه فراگیر شده است.داشتن این بیمه نه تنها اجباری است بلکه عدم تمدید به موقع یا همراه نداشتن آن جرم محسوب می شود و جریمه در پی خواهد داشت.

چرا قوانین بیمه شخص ثالث تغییر پیدا کرد؟

همانطور که می دانید با پیشرفت تکنولوژی و تغییر در جوامع بشری نیاز به بازنگری و تغییر در قوانین به شدت حس می شود. در قانون بیمه شخص ثالث همچون سایر قوانین چه در سطح کشور چه در سطح بین المللی نیازمند بازنگری و اصلاح بود.

باید بدانید بیمه شخص ثالث برای دفاع از حقوق اشخاص ثالث و آسیب دیده حوادث رانندگی و همچنین راننده و شرکت بیمه نیاز به تغییرات جدی داشت. در این خصوص تغییراتی در قانون جدید در سال ۹۵ ایجاد شد تا هم مانع از ایجاد زیان های مالی به بیمه گر، بیمه گذار و زیاندیده شود و هم عدالت در پرداخت غرامت اعمال شود. البته لازم است این نکته فراموش نشود که پس از تغییرات قانون در سال ۱۳۹۵ هیات دولت با تصویب بخشنامه هایی در قانون بیمه شخص ثالث تغییراتی به وجود آورد. راننده محور بودن بیمه شخص ثالث یکی از مهم ترین مزیت های این قانون به شمار می رود. اما این قانون چه جزئیاتی دارد و از کی عملی گردید؟ پاسخ این سوال را در ادامه می توانید بگیرید.

از چه زمانی قانون جدید بیمه شخص ثالث اجرا شد؟

آنچه که از زمان تصویب این قانون مورد توجه قرار گرفت زمان اجرای کامل قانون بیمه شخص ثالث است. این قانون چندین تغییر اساسی داشت که به مهم ترین آن می توان راننده محور شدن آن اشاره کرد.

قانون جدید بیمه شخص ثالث

مبنای این قانون گذاری این است که هر راننده با رانندگی درست و قانونمندانه می تواند تخفیفات و مزایای بیشتری برای خرید بیمه شخص ثالث دریافت کند . اما اجرایی شدن این قسمت از قانون نیازمند یک زیر ساخت از مشخصات راننده به همراه سوابق رانندگی آن ها خواهد بود . ایجاد یک سیستم یکپارچه برای استعلام سوابق راننده نیازمند صرف زمان و هزینه است. این قانون که می بایست تا پایان سال ۱۳۹۸ عملی گردد، تخلفات راننده را مبنای محاسبه حق بیمه قرار می دهد. مطمئنا تخلفات حادثه ساز می تواند میزان جریمه بیشتر و حق بیمه بیشتری به راننده تحمیل کند .

قانون جدید بیمه شخص ثالث با قوانین قدیمی چه تفاوتی دارد؟

همانطور که گفتیم بیمه شخص ثالث با بازنگری در سال ۱۳۹۵ و ایجاد بخشنامه هایی از هیات دولت تغییرات اساسی ایجاد نمود که شاید هر کسی از جزئیات آن اطلاعی نداشته باشد. اما مهم ترین مزیت هایی که این تغییرات داشته اند در ۴ عنوان خلاصه می شوند که در ادامه تغییرات هر کدام را به طور کامل توضیح خواهیم داد.

راننده محور شدن بیمه

مهم ترین عامل در ایجاد خسارت و آسیب های جانی و مالی شخص راننده است . در قانون جدید بیمه شخص ثالث بر اهمیت راننده محور بودن بیمه تاکید داشته است. بدین صورت که یک راننده با رانندگی اصولی و قانونی می تواند از خیلی از حوادث رانندگی پیشگیری کند و مانع از ایجاد ضرر و زیان مالی و جانی شود. این قانون که در حال حاضر اجرایی نشده است بر اساس مشخصات راننده و سوابق آن حق بیمه را محاسبه می کند. بله درست است اگر درست رانندگی نکنید مجبورید پول بیشتری بابت بیمه شخص ثالث بپردازید. البته تنها تخلفات راننده در این بیمه نامه ملاک نیست. بلکه سن بیمه گذار و سابقه گواهینامه و جنسیت آن نیز می تواند در تعیین حق بیمه شخص ثالث موثر باشد. به هر حال تا زمان عملی شدن این قسمت نمیتوان نظر کلی دراین خصوص داشت.

تخفیف پلکانی

البته که تغییرات این قانون پاسخ به یکی از بزرگترین اعتراضات رانندگانی که سوابق کامل داشته و با یک خسارت تمامی تخفیفات را از دست می دادند، بوده است. در این قانون با توجه به نوع خسارت دریافتی از شرکت بیمه و دفعات دریافت خسارت از سوابق بیمه نامه کسر می شود . البته پیش از آن لازم است یادآوری شود در این قانون سوابق عدم خسارت بیمه شخص ثالث به ازای هر سال عدم استفاده از بیمه نامه ۵ درصد تخفیف داشته و بر خلاف قانون قبلی در یک دوره ۱۴ سال تخفیفات تکمیل می گردد. در این حالت در صورتی که از بهترین بیمه شخص ثالث استفاده کنید بر اساس نوع و دفعات دریافت خسارت به صورت جدول زیر از سوابق بیمه نامه شما کسر می گردد.

تخفیف پلکانی بیمه

پرداخت دیه به راننده مقصر

یکی دیگر از مزایای تغییرات قانون بیمه شخص ثالث این است که در صورتی که راننده مقصر در جریان یک حادثه رانندگی دچار آسیب بدنی شود می تواند از بیمه شخص ثالث خود غرامت دریافت کند. دریافت غرامت از محل بیمه شخص ثالث برای راننده به اندازه دیه در ماه های غیر حرام می باشد (در سال ۱۳۹۹ معادل ۳۳۰ میلیون تومان ). بنابراین با صدور بیمه شخص ثالث راننده مقصر نیز تحت پوشش بیمه قرار می گیرد.

انتقال بیمه

شاید یکی از مهم ترین تغییرات قانون بیمه شخص ثالث، امکان انتقال سوابق بیمه شخص ثالث باشد. یکی از دغدغه های رانندگان آن است که با تعویض خودرو بتوانند تخفیف بیمه شخص ثالث خود را به خودروی دیگر خود انتقال دهند. در این قانون با توجه به این مهم تغییراتی صورت گرفت. با تصویب این قانون هر راننده ای می تواند تخفیفات عدم خسارت خود را دریافت و به خودروی دیگر انتقال دهد. همچنین این تخفیفات را می تواند به بستگان درجه اول خود همچون پدر، مادر، همسر و فرزند منتقل کند. جالب این است در صورتی که راننده بیمه گذار فوت کند، تخفیفات عدم خسارت آن قابل انتقال به وراث قانونی آنها خواهد بود .

خرید آنلاین بیمه شخص ثالث

انجام برخی از کارها در شرایطی که شیوع ویروس کرونا فراگیر شده است و می بایست زنجیره انتقال آن را قطع کنیم، بسیار دشوار است. اما تمدید بیمه شخص ثالث به سختی شرایط قبل نبوده و نیازی به مراجعه حضوری به دفاتر نمایندگی بیمه ندارد. همچنین با بخشنامه جدید بیمه مرکزی مبنی بر حذف نسخه کاغذی بیمه شخص ثالث دیگر نیازی به دریافت اصل بیمه نامه نخواهید داشت. سامانه بیمی لایک با ایجاد امکان خرید آنلاین بیمه شخص ثالث توانسته است شرایطی را فراهم نماید تا با رعایت پروتکل های بهداشتی از خروج غیر ضروری از منزل خودداری نماید. سامانه فروش آنلاین بیمه بیمی لایک همچنین با ایجاد تسهیلات ویژه برای بیمه گذاران، بیمه شخص ثالث را به دو صورت نقدی و اقساطی بدون بهره و با اعمال کامل تخفیفات عدم خسارت ارائه می نماید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.