امام رضا(ع) در روایتی دیگر به شیعیان خود فرموده اند: حریصانه به دنبال قضای حاجت حاجتمندان، شاد کردن دل بندگان خدا و برطرف کردن ناراحتی آنان باشید. هیچ عملی پس از واجبات، بالاتر از شاد کردن مسلمانان نیست.

ائمه معصومین به تمجید ما نیازی ندارند بلکه می خواهند در رفتار خود به آنها تاسی کنیم

حجت الاسلام و السلمین محمد مهدی ماندگاری با اشاره به اینکه ائمه معصومین(ع)  بهترین الگو و اسوه برای ما هستند به قدس آنلاین گفت: وظیفه ما این است که آنها را خوب و دقیق بشناسیم و راه گذر کردن از دره‌های سخت و تاریک دنیا را بیاموزیم و با الگوگیری از آنها، جزء بهترین بندگان خدا باشیم. وی افزود: اهل‌بیت علیهم السلام برای هدایت ما رنج و سختی زیادی را متحمل شدند نه برای این که ما خوبی‌های آن‌ها را بسراییم و از آن‌ بزرگواران تعریف و تمجید کنیم؛ ائمه معصومین علیهم السلام به تمجید ما نیازی ندارند بلکه می خواهند در رفتار و کردار خود به آنها تاسی کنیم و یک انسان درستکار و با ایمان باشیم.

ویژگی مومنان واقعی از نگاه امام رضا(ع)

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) مانند دیگر پیشوایان معصوم علیهم السلام به زیور فضایل اخلاقی و از هر گونه زشتی و پلیدی و رذایل اخلاقی منزه بودند و در این راه گفتار و رفتارش الگو و سرمشق دیگران بودند خاطر نشان  کرد: آن حضرت در روایات متعدد ویژگی های مومن واقعی را بیان فرموده اند. در حدیثی از ایشان آمده است: مؤمن، مؤمن واقعی نیست، مگر آن که سه خصلت در او باشد: سنّتی از پروردگارش، سنّتی از پیامبرش و سنّتی از امامش. سنّت پروردگارش، پوشاندن راز خود است، سنّت پیغمبرش، مدارا و نرم رفتاری با مردم است. سنّت امامش، صبر کردن در زمان تنگدستی و پریشان حالی است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه امام هشتم(ع) در روایتی دیگر پنج ویژگی را برای بندگان خوب خداوند ذکر کرده اند گفت: به فرمایش امام رضا(ع) اولین ویژگی مومن، شاد شدن با انجام کارهای نیک است. مومنان وقتی کار نیک و طاعاتی از طاعات الهیّه را انجام می‌دهند، از این که موفّق به انجام آن شده‌اند، مسرور می‌شوند. ویژگی دوم استغفار از گناهان است: یعنی اگر نعوذبالله، این‌ها غفلت کردند و دستشان آلوده شد به خطاکاری، این‌ها از خداوند پوزش می‌طلبند، استغفار می‌کنند و بی‌تفاوت نمی‌گذرند. وی ادامه داد: سومین ویژگی مومن از نظر امام هشتم سپاسگزاری از نعمت هاست؛ یعنی اگر خداوند به آنها عطایی کرد و نعمتی به آنها عنایت کرد، سپاسگزاری می‌کنند و این‌طور نیست که بی‌تفاوت باشند، بلکه نسبت به معطی خودشان، تشکّر و سپاسگزاری می‌کنند. چهارم صبر در سختی هاست؛ مومنان واقعی اگر گرهی به کارشان بیافتد و ابتلایی پیدا کنند، از خدا گِله نمی‌کنند، بلکه صبر می‌کنند و اهل شکایت نیستند. ویژگی پنجم مومنان از نگاه امام هشتم، عفو و بخشش است؛ یعنی اگر خشمگین شوند، عفو می‌کنند؛ انتقام نمی‌گیرند و حتّی اهل انتقام‌گیری هم نیستند.

ماندگاری درباره محورهای کلیدی فرمایش امام رضا(ع) تصریح کرد: در این حدیث اوّلین ویژگی مومنان در ارتباط با طاعات بود، دومی سیّئات، سومی نعمت‌ها، چهارمی ابتلائات و پنجمی هم در جایی بود که «نعوذبالله»!، خشمگین شوند؛ همان‌طور که حضرت فرمودند، آنجا هم اهل عفو و بخششند. وی افزود: خوشا به حال کسانی که این پنج خصوصیت در آنها باشد که برطبق این روایت از امام رضا(ع) است، این فرد از بندگان خوب خدا محسوب می‌شود.

ماندگاری ادامه داد: امام رضا(ع) در روایتی دیگر به شیعیان خود فرموده اند: حریصانه به دنبال قضای حاجت حاجتمندان، شاد کردن دل بندگان خدا و برطرف کردن ناراحتی آنان باشید. هیچ عملی پس از واجبات، بالاتر از شاد کردن مسلمانان نیست.

پیام آموزنده امام رضا(ع) به حضرت عبدالعظیم

حجت الاسلام ماندگاری با اشاره به اینکه مرحوم شیخ مفید در کتاب اختصاص، پیام جامع و جالبی را از حضرت رضا(ع) نقل کرده است خاطر نشان کرد: در این پیام  که امام هشتم(ع) آن را به وسیله جناب عبدالعظیم حسنی به شیعیان و دوستداران اهل بیت علیهم السلام فرستاده‌اند، نکات راهگشا و آموزنده ای درباره ویژگی مومنان و پیروان واقعی آن حضرت آمده است.

 این کارشناس مذهبی افزود: در این پیام امام رضا(ع) به عبدالعظیم حسنی می گوید: سلام مرا به دوستدارانم برسان و به آنان بگو دردل های خویش برای شیطان راهی نگشایندو آنان را به راستگویی در گفتار و ادای امانت و سکوت، ترک درگیری و جدال در کارهای بیهوده و بی‌فایده امر کن. همچنین به آنان امر کن که به یکدیگر روی آورند و به دیدار هم روند، زیرا این کار سبب تقرّب و نزدیکی آنها به من می‌شود. به شیعیان بگو که آبروی دیگری را نبرند که من سوگند خورده‌ام و با خود عهد کرده‌ام که هر کس مرتکب چنین کاری شود و یکی از دوستانم را ناراحت و خشمگین سازد، از خداوند بخواهم که او را به سخت‌ترین کیفر دنیوی عذاب کند و چنین فردی در آخرت نیز از زیانکاران خواهد بود. به دوستان ما آگاهی ده که خداوند نیکوکاران آنان را مورد بخشایش خویش قرار می‌دهد و از بدکاران آنان به جز آن ‌هایی که به او شرک ورزند می‌گذرد. همچنین به دوستان ما آگاهی ده که اگر کسی یکی از دوستداران ما را برنجاند، یا در دلش نسبت به وی نیت بدی داشته باشد، خداوند وی را نمی‌آمرزد تا آن که از این نیّت باز گردد. پس اگر همچنان بر این نیّت بماند، خداوند روح ایمان را از قلبش می‌برد، و چنین فردی از ولایت من خارج می‌شود و از ولایت ما بهره‌ای نخواهد داشت، و من از این لغزش‌ها به خداوند پناه می‌برم.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: توجه داشته باشید که انتظار مولایمان حضرت صاحب الزّمان (عج) از ما شیعیان، مفاد پیامی است که جدّ بزرگوارش، حضرت رضا(ع) برای شیعیان ابلاغ فرموده‌اند.

حجت الاسلام ماندگاری در پایان ابراز امیدواری کرد که همه ما بتوانیم از شیعیان خوب حضرت رضا(ع) باشیم و با پیروی از رهنمودهای انسان ساز آن حضرت به سعادت دنیوی و اخروی برسیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.