ساری-مازندران ۵۴ درصد عرصه‌های جنگلی شمال کشور را به وسعت یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار در اختیار دارد و قاچاق پدیده شوم جنگل‌های شمال همچنان ادامه دارد. علاوه بر قاچاق چوب که تن جنگل‌های شمال و مازندران را به لرزه درآورده است، حریق نیز کابوس درختان نادر این عرصه‌ها است و طی سال جاری فقط ۴۵ هکتار از جنگل‌های مازندران طعمه آتش شده است و بروز این پدیده نیز تراژدی دیرینه جنگل‌های هیرکانی به شمار می‌رود.

رواج قاچاق خرد در مازندران؛ قاچاقچیان نفس جنگل‌های هیرکانی را بریدند

قدس آنلاین-گروه استان ها: گرچه دولتمردان برای حفاظت از این منابع عظیم طرح تنفس جنگل‌ها را به اجرا گذاشته و قلع‌وقمع درختان را ممنوع کردند اما خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که قطع درختان پایانی ندارد بلکه تنها شیوه‌های حمل و قاچاق آن تغییریافته است.

کشف قاچاق چوب به‌کرات توسط یگان‌های حفاظت و هم‌چنین خودروهای انتظامی و یا کشف زغال در خودروهایی که بدون شک از سوختن الوار جنگلی حاصل‌شده است خود گویای آتش زیر خاکستر نابودی جنگل‌های شمال است که حتی باوجود اجرای طرح تنفس اما عده‌ای برای بریدن نفس‌هایش نقشه کشیده‌اند.

قاچاق خرد

اگر تا پیش‌ازاین کامیون‌های عظیم‌الجثه غرش‌کنان راه جنگل را با انبوهی از درخت شکسته بر پشت بار خود در پیش می‌گرفتند اما با اعمال سختگیری این کامیون‌ها جای خود را به وانت‌ها و حالا به قول مدیرکل منابع طبیعی مازندران جای خود را به خودروهای شخصی و سواری دادند!

مدیرکل منابع طبیعی مازندران  در خصوص تلاش قاچاقچیان برای تجارت منابع طبیعی اظهار می‌کند: قاچاق چوب درگذشته با خودروهای نیسان و خاور حمل می‌شد، در حال حاضر چوب جنگلی در خودروهای پراید و یا توسط موتورسواران حمل و جابجا می‌شود.

اسحاق عطایی بابیان اینکه طی هفت ماه گذشته ۳۴۶ مترمکعب چوب جنگلی در حوزه‌های تحت پوشش قاچاق شده و یک هزار و ۴۸۵ استر هیزم کشفیات انجام‌شده است ادامه می‌دهد:  متخلفان با خرد کردن چوب تلاش می‌کنند با خودروهای سواری آن را جابجا کنند.

وی افزایش قیمت چوب را سبب رغبت به قاچاق عنوان می‌کند و می‌افزاید: اگر جریمه‌ها افزایش پیدا کند، از قاچاق چوب کاسته خواهد شد.

وی عنوان می‌کند: البته ازلحاظ آماری، طی هفت ماه سال جاری، حمل چوب قاچاق با کاهش ۱۵ درصدی مواجه بوده است، در همین راستا برای کاهش پدیده قاچاق نیازمند همکاری و مشارکت ویژه مردم و جوامع محلی هستیم.

چه باید کرد؟

قبلاً اجرای طرح‌های جنگلداری و فعالیت مجریان در کاهش قاچاق و صیانت از عرصه تأثیرگذار بود اما  با تعطیلی طرح‌های جنگلداری قرار شد طرحی جایگزین اجرا شود تا آماده شدن طرح‌های جایگزین یکسری قراردادهای حفاظتی با مجریان طرح‌های جنگلداری بسته شد که به نظر می‌رسد برای حفاظت از جنگل‌ها جوابگو نیست.

زراعت چوب در این میان یکی از راه‌های تأمین نیاز کشور و کارخانه‌های چوب‌بری است که به‌تازگی دولتمردان با پرداخت

تسهیلات ۸۰ میلیونی برای این نوع زراعت و هم‌چنین توزیع نهال رایگان سعی دارند تا برای سال‌های آینده از عمق این مشکلات بکاهند.

گفتنی است در همین راستا رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در سفر به استان گیلان به آن اشاره کرد و گفت: دولت برای حمایت از طرح زراعت چوب علاوه بر توزیع نهال رایگان، به ازای هر هکتار ۷۰ تا ۸۰ میلیون ریال تسهیلات با چهار سال تنفس و بازپرداخت ۱۰ ساله اعطا می‌کند.

 مسعود منصور در شهرستان رامسر با اشاره به این موضوع، اظهار کرد: بازپرداخت این تسهیلات پس از چهار سال تنفس، ۱۰ ساله است.

وی بیان کرد: پس از مصوبه قانون تنفس جنگل‌های هیرکانی، زراعت چوب در استان‌های شمالی می‌تواند علاوه تأمین نیازهای صنایع تبدیلی نظیر کارخانجات نئونان و صنایع چوب، به اقتصاد کشاورزان منطقه نیز کمک می‌کند.

وی در این رابطه اظهار کرد: جوامع محلی پس از تحویل بخشی از منابع طبیعی بر اساس قرارداد و قانون، می‌توانند در این عرصه با کشت گیاهان دارویی و زراعت چوب علاوه بر کسب درآمد و تقویت معیشت خانواده‌ها، حافظان منابع طبیعی در منطقه باشند.

وی ادامه داد: زمانی که مجری طرح مشخص باشد و با آنان قرارداد منعقد شود، برای حفظ و حراست از جنگل‌ها و منابع طبیعی دغدغه‌اند می‌شوند و در راستای حفاظت این منابع گام برمی‌دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.