بی‌تردید آموزش مجازی دانش‌آموزان در روزهای کرونازده برای آموزش و پرورش از روی اجبار بوده است.

تردیدهای واقعی در آموزش‌های مجازی

یعنی این وزارتخانه برخلاف بعضی از کشورهای در حال توسعه در یک وضعیت عادی تصمیم نگرفته در کنار کلاس‌های حضوری، آموزش بر بستر فضای مجازی را هم برگزار کند بلکه با شیوع روزافزون ویروس کرونا در کشور از روی ناچاری تن به این نوع آموزش داده است. اما آموزش آنلاین چه از روی اختیار بوده باشد یا از روی اجبار، وزارت آموزش و پرورش ضمن فراهم کردن بسترهای لازم به لحاظ فنی باید آنچنان بر فرایند آموزش‌دهی و یادگیری نظارت داشته باشد که محصلان با کسب حد نصاب‌های مدنظر به سطوح بالاتر بروند، اما آیا توانسته است این هدف را محقق کند؟

یادگیری دانش‌آموزان دغدغه نیست

«محبوبه» مادر دو دانش‌آموزی که در مدارس یکی از شهرهای اقماری تهران درس می‌خوانند به قدس می‌گوید: با وجود اینکه بعضی از معلمان برای آموزش از جان مایه می‌گذارند، اما معلمانی هم هستند که هیچ انگیزه‌ای برای آموزش چه به صورت حضوری و یا آنلاین ندارند. یعنی یادگیری دانش‌آموزان دغدغه آن‌ها نیست به همین دلیل خیلی راحت به بچه‌ها نمره قبولی می‌دهند تا به کلاس بالاتر بروند. مثلاً همکلاسی فرزندم در سال گذشته حتی اسم خودش را بلد نبود بنویسد اما امسال او را در کلاس دوم دیدم.

خانم دیگری که دخترش «بهار» در پایه سوم ابتدایی یکی از مدارس جنوب تهران درس می‌خواند هم می‌گوید: سال گذشته دخترم در امتحان ریاضی از هشت سؤال طرح شده فقط به چهار سؤال پاسخ داد اما معلمش در کارنامه به او «خیلی خوب» داد؛ به مدرسه رفتم و گفتم این طور درس و نمره دادن به بچه‌ها کار درستی نیست، چون وقتی شما در کارنامه به بچه‌ام در درسی که ضعیف است، خیلی خوب می‌دهید من به عنوان مادر تصور می‌کنم درس دخترم خوب است، اما اگر نمره واقعی دخترم ارائه شود آن‌وقت پی به نقاط ضعف و قوتش می‌برم و بیشتر پیگیر می‌شوم.

باید دائم مراقب باشم

«مریم»، خانم جوانی که پسرش در مقطع دوم متوسطه در یکی از مدارس شمال شرق تهران درس می‌خواند هم چندان از آموزش آنلاین رضایت ندارد و معتقد است بعضی از معلمان، دلسوز بچه‌ها هستند و تا جای ممکن برای دانش‌آموزان وقت می‌گذارند اما بعضی هم تلاش چندانی برای آموزش دانش‌آموزان نمی‌کنند. فله‌ای نمره می‌دهند تا کسی مردود نشود. بدتر اینکه آموزش آنلاین موجب بی‌انگیزگی دانش‌آموزان به‌ویژه محصلان زرنگ شده است. مثلاً پسرم تا پیش از کرونا تمام هم و غمش درس خواندن بود و هیچ وقت هم نمره کارنامه‌اش زیر 5/19 نیامده بود اما از سال گذشته چندان درس نمی‌خواند و من باید دائم مراقب باشم تا بیش از این دچار افت تحصیلی نشود.

«فوزیه» که پس از 25 سال معلمی به‌تازگی از آموزش و پرورش بازنشسته شده است، می‌گوید: بعضی از معلمان و یا دانش‌آموزان به دلیل آشنا نبودن با گوشی‌های هوشمند و آموزش آنلاین چندان در یاددهی و یادگیری موفق نیستند و همین هم موجب افت تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود. مثلاً پسرم با اینکه از ضریب هوشی بالایی برخوردار است اما امسال در یکی از دروس به مشکل برخورده و وقتی پیگیر موضوع شده‌ام، متوجه شدم دبیر مربوطه‌اش چندان به این روش تدریس مسلط نیست و امیدوار است هرچه زودتر آموزش به صورت حضوری انجام شود.

«علیرضا» که در پایه سوم دوره متوسطه دوم در یکی از روستاهای شهرستان کردکوی تحصیل می‌کند، می‌گوید: بیشتر معلمان ما به خوبی دروس را آموزش می‌دهند و تا جای ممکن هم وقت می‌گذارند و اگر دانش‌آموزان کم کاری کنند والدین را در جریان می‌گذارند. البته معلمانی هم داریم که هنوز نتوانسته‌اند با آموزش مجازی کنار بیایند و خودشان را با این روش تطبیق دهند.

«آرش» پدر دُرسا و دُرنا هم چندان از کیفیت آموزش به روش آنلاین راضی نیست و می‌گوید: بعضی از والدین مثل من و همسرم که هر دو کارمند هستیم فرصت کافی برای رسیدگی به درس و تکالیف بچه‌ها را نداریم و همین کمی کار را مشکل کرده است. البته معلم‌های بچه‌هایم خیلی سختگیر هستند و یکسره فایل‌های درسی، سؤالات مختلف و... می‌فرستند. البته بعدش پاسخ پرسش‌ها را هم ارائه می‌کنند تا بچه‌ها خوب متوجه دروس شوند.

والدین مطمئن باشند

محمدرضا سیفی، مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش شایعه درخواست غیررسمی وزارت آموزش و پرورش از مدیران مدارس برای عدم سختگیری در امتحانات و قبول کردن همه دانش‌آموزان برای حضور در سطوح بالاتر را به‌شدت تکذیب می‌کند و به قدس می‌گوید: اصلاً چنین چیزی نیست؛ البته در مقطع ابتدایی دیگر رقابت نمره‌ای مثل گذشته نداریم و ارزشیابی دانش‌آموزان بر اساس الگوی

کیفی - توصیفی انجام می‌گیرد. با وجود این اگر دانش‌آموزی حد نصاب‌ها را نیاورد نمی‌تواند قبول شود و به سطح بالاتر برود.

وی با اشاره به اینکه ارزیابی سطح یادگیری یا پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان برای وزارت آموزش و پرورش بسیار مهم است، تصریح می‌کند: بر این اساس معلمان الان شرایط سخت‌تری برای آموزش دانش‌آموزان دارند. یعنی معلمان هم به صورت آنلاین و هم در مناطق سفید به صورت حضوری تدریس می‌کنند که کار آن‌ها را در مقایسه با پیش از شیوع کرونا بیشتر کرده است.

وی با اشاره به ضرورت استفاده از شبکه شاد و شبکه آموزش رسانه ملی توسط دانش‌آموزان برای یادگیری دروس می‌افزاید: با وجود این وزارت آموزش و پرورش بر روند کار معلمان و کیفیت آموزش‌ها بر بستر فضای مجازی نظارت دارد. در واقع این وزارتخانه از طریق پلتفرم شاد که دارای امکاناتی است که کاملاً مشخص می‌کند مثلاً معلم چه مدت سر کلاس آنلاین بوده، چه تکالیفی ارائه داده و چه بازخوردهایی گرفته بر روند کار نظارت و کنترل دارد. بنابراین والدین مطمئن باشند کاملاً بر کار معلمان نظارت می‌شود.

کار پژوهشی کرده‌ایم

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش هم در پاسخ به این پرسش که آیا وزارتخانه متبوعش ارزیابی مشخصی از کیفیت آموزش‌ها بر بستر فضای مجازی داشته است تا میزان افت یا پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان به نسبت سال‌های گذشته مشخص شود، می‌گوید: پژوهش در تمام استان‌های کشور با محور یاد شده انجام شده است، حتی خودمان هم به صورت میدانی کار پژوهشی در این زمینه انجام داده‌ایم. علاوه بر این، اقدام به تجزیه و تحلیل آزمون‌های دانش‌آموزان کرده‌ایم که نتایج آن نشان می‌دهد کیفیت آموزش‌های ارائه شده در سال تحصیلی امسال با سال گذشته تفاوت زیادی نداشته است. به همین دلیل می‌توان گفت معلمان ما تمام تلاششان را انجام داده‌اند تا بتوانند در شرایط فعلی از همه بسترها و منابع آموزشی برای پیشبرد اهداف آموزشی استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.