سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه سناریوهای هالیوودی زیادی در مورد ترور شهید فخری زاده مطرح شده که نباید به آنها توجه نمود، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران پاسخ خود را با حداکثر درد به آمران و عاملان ترور شهید فخری زاده خواهد داد.

به سناریو سازی‌های هالیوودی در مورد ترور شهید فخری زاده نباید توجه کرد/ موضع سازمان ملل شرم‌آور بود

قدس آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه در دومین نشست مجازی خود با رسانه‌های گروهی در واکنش به ادعای رسانه های عربی در مورد حمله پهپادی و ترور یکی از سرداران سپاه پاسداران اانقلاب اسلامی در سوریه توسط رژیم صهیونیستی گفت: گزارشی از این موضوع نشنیدیم و این گفته‌ها خبرسازی به نظر می‌آید و سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح در این باره اطلاع رسانی خواهند کرد.

خطیب زاده درباره واکنش‌ها به ترور شهید فخری زاده و اینکه برخی کشورها همچون روسیه و چین  واکنش‌هایی در حد انتظار نداشته‌اند، با بیان اینکه اتفاقاً در شهادت دکتر فخری زاده حجم بالایی از  محکومیت را از سوی کشورهای مختلف از حوزه‌های جغرافیایی گوناگون دریافت کردیم. ، اظهار داشت: در حوزه خلیج فارس هم به جز یک کشور بقیه محکوم کردند. در حوزه کشورهای همسایه و منطقه نیز حتی کسانی که متحد ایران نبودند. همه به طور جدی واکنش نشان دادند.

وی افزود: همانطور که ظریف هم اعلام کردند، از  برخی کشورها که داعیه دار حقوق بشر هستند انتظار می‌رفت جدی‌تر واکنش نشان دهند و این ترور را محکوم کنند. البته این به ماهیت آنها بر می‌گردد که نتوانستند واژگان درست را انتخاب کنند و بجای محکومیت ما را دعوت به خویشتنداری کردند. اما موج محکومیت وجود دارد و به سمت رژیم صهیونیستی است.

وی در تشریح اقدامات دیپلماتیک و پیگیری‌ها پس از ترور شهید فخری زاده گفت: به محض این اتفاق بیانیه‌ای صادر و محکوم کردیم و ظریف یک ساعت بعد از شهادت شهید فخری زاده توئیت کرد و مسئولیت این ترور را برعهده اسرائیل خواند در نیویورک نامه ما به سازمان ملل تحویل شد و در بسیاری از پایتخت‌ها سفرای ما ماجرا و ابعاد آن و اقدام ددمنشانه رژیم صهیونیستی را به اطلاع پایتخت‌ها رساندند.

خطیب زاده گفت: دولت غاصب صهیونیستی در این ترور در مظان اول بوده و الان قرائن و شواهد عنوان شده است. یکی از موفق‌ترین کمپین‌های بین‌المللی بوده که انزوای بیشتر رژیم غاصب را در پی داشته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد ادعای برخی رسانه‌های عربی در مورد  استفاده از فضای جمهوری آذربایجان در ترور شهید فخری زاده نیز تصریح کرد: مراجع امنیتی و نظامی باید در این باره اظهار نظر کنند، اما سناریوهای هالیوودی زیادر مورد این ترور مطرح شده. کارزار مجازی شروع شده که ریشه در آلبانی و اسرائیل دارد که نباید باعث جهت دهی ما شود و نباید به این سناریوسازی‌ها توجه کرد.

دعوت به خویشتنداری از سوی دبیرکل سازمان ملل شرم‌آور

خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره واکنش ضعیف و دور از انتظار دبیرکل سازمان ملل که تنها خواستار خویشتنداری ایران در برابر این ترور شد، با بیان اینکه یک وجه موضع سخنگوی آقای گوترش مجرمانه خواندن و جرم‌ انگاری این ترور دولتی بود که در جای خودش قابل توجه است، تأکید کرد: اما وجه دیگر همان ادبیات خنثی از سوی دبیرکل سازمان ملل بود که آقای ظریف به آن واکنش نشان دادند و در توییت خود  دعوت به خویشتنداری‌ها در مقابل یک ترور را شرم‌آور خواندند.

وی افزود:  ما همچنان انتظار داریم که موضع درست و محکمی از سوی سازمان ملل و دیگر دولت‌ها و سازمانها اتخاذ شود.

کدام کشور منطقه ترور شهید فخری زاده را محکوم نکرد

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار قدس آنلاین درباره موضع کشورهای منطقه به ویژه محکومیت این ترور از سوی امارات و قطر دو کشوری که اخیرا به پروژه عادی سازی رابطه با اسرائیل پیوستند و ایران به آنها در مورد عواقب امنیتی این حرکت هشدار داد هم با بیان اینکه همه همشایگان ما در حاشیه خلیج فارس بجز عربستان این ترور رامحکوم کردند و اعلام موضع کردند، اظهار داشت: آن یک کشور هم باید در سیاستهای خودش تجدید نظر کند.

خطیب زاده با یادآوری اینکه ما یک سفر سراسیمه و اضطراری به منطقه را از سوی وزیر خارجه ورشکسته آمریکا در روزهای گذشته شاهد بودیم، افزود: دلیل سراسیمگی مایک پمپئو معلوم است، او می‌خواهد از بزرگترین شکست تاریخی آمریکا جلوگیری کند چون تمام حیثیت و آبرویشان را در سبد تحریم ایران گذاشتند و به جایی نرسیدند.

هر کسی در این ترور مداخله داشته مجازات خواهد شد

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: ما به صراحت به کشورهای منطقه که عادی سازی روابطشان با اسرائیل را آشکار کردند اعلام کردیم که هر تهدید امنیتی از این بابت متوجه جمهوری اسلامی بشود بدون لحظه‌ای درنگ پاسخ خواهیم داد. البته ما بر اساس ظن و گمان عمل نمی‌کنیم  و بر اساس شواهد عمل خواهیم کرد. در آینده شواهد برای ما سخن خواهد گفت. این تذکر را هم به داده‌ایم که در مورد امنیت ملی مان مسامحه نخواهیم کرد

وی در مورد موضع امارات و بحرین گفت: ما فکر می کنیم آنها در حال بازگشت از این مسیر هستند و اگر کسی مداخله‌ای (در این ترور) داشته باشد هم عامرین و هم عاملین مجازات خواهند شد.

ارتباط دادن ترور به برجام درست نیست

وی درباره اظهارات برخی از نمایندگان مجلس و مرتبط کردن شناسایی و ترور شهید فخری زاده به برجام و بازرسی های آژانس نیز گفت: ما هیچ تردیدی نداریم که نمایندگان مجلس به دنبال احقاق حقوق ملت هستند و مسائل جناحی و سیاسی در این موضعشان نیست.

وی با اشاره به طرح دوفوریتی مجلس برای کاهش تعهدات ایران، اضهار داشت: در خصوص این طرح دولت نظراتش را گفته که موافق ارائه موضوع  به این نحو نیست. ضمن اینکه همه به دنبال حفظ حقوق ملت هستیم این طرح نه ضروری است و ونه مفید.

وی با یادآوری اینکه وزارت امور خارجه هم به صورت دقیق نظر خودش را در این مورد به مجلس اعلام کرده، افزود: نظرات ما در مصوبه مجلس اعمال نشده و مجلس مسیری را مستقل طی کرده است، امیدواریم با جامعیت نظری که در دولت و دستگاهی های نظامی و ملی وجود دارد این نظرات را لحاظ کند.

وی اضافه کرد: در موضوع ربط دادن ترور  شهید فخری زاده به برجام، به برجام متاسفانه برخی کجی‌ها و ناراستی هایی در فضای عمومی و رسانه‌ای از سالهای گذشته مطرح شده که اثر گذارند.

خطیب زاده با تاکید بر راینکه وزارت خارجه به دلیل اینکه باید پاسبان حاکمیت باشد ، نمی‌تواند برخی اطلاعات را منتشر کند، خاطرنشان کرد: اما برخی افراد  از آن جهت که مسئولیت ندارند و بازخواست هم نمی‌شوند مسائلی را می‌گویند که خودشان هم می‌دانند نادرست است. وقتی آن افراد مشغول گفتن این موارد نادرست هستند، وقتی آنها در صدا و سیما و رسانه‌ها مشغول گفتن این حرف‌ها هستند، فرزندان این ملت در سخت‌ترین جبهه در حال مبارزه برای حفاظت از منافع ایران هستند. ما بارها به آنها گفته‌ایم و مسائل را توضیح داده‌ایم اما دو ماهی ساکت شده‌اند و دوباره شروع کردند و عده‌ای هم تریبون در اختیارشان می‌گذارند.

شهید فخری زاده از دهه هشتاد برای دشمن شناخته شده بود

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: نام شهید فخری زاده سالهای میانی دهه هشتاد در برخی ادعاهای گروهک منافقین و اطلاعاتی که آمریکا به آژانس داد برده شد ایشان به همین دلیل در لیست تحریم قطعامه 1747 قرار گفتند که البته به واسطه برجام این تحریم ها لغو شد.

وی با تاکید بر اینکه وصل کردن برخی مطالب به هم بازی در زمین طراحی شده دشمن است، گفت: همانطور که اقای ظریف هم گفتند، این ترور کار یک مثلث شوم بوده و عاملین و عامرینی داشته پس بجای اینکه تمرکز کنیم که خواست آنها براآورده نشود و خواست شهید فخری زاده اجرا شود برخی ادعاها می شود که معلوم نیست منبعش کجاست.

خطیب زاده تصریح کرد: گفت: ایشان در موضوع برجام جزو کمک کنندگان اصلی پشت صحنه بودند و تمام عزیزانی که در وزارت دفاع، نهادهای دیگر و ساختارهای حاکمیتی هستند نقش بی بدیل ایشان در این عرصه را می دادند.

وی افزود: برخی از این شایعات و ادعاها از منابع رژیم صهیونیستی منتشر می‌شود و در زبان برخی از خبرنگاران و مسئولین ما تکرار می‌شود.

خطیب زاده تاکید کرد: همکاری ما با آژانس در چارچوب "ان‌پی‌تی" بوده و دسترسی بیشتری ندادیم رابطه ما محترمانه بود و البته گاهی برخی بی مسئولیتی‌ها از سوی آژانس وجود داشته که تذکر داده شده است.

نباید در دام طراحی رسانه‌ای آلبانی و تل‌آویو بیفتیم

در ارتباط با مجازات عوامل ترور شهید محسن فخری زاده و نگاه دولت به این موضوع گفت: قطعا پاسخ این ترور داده می شود و همان طور که اشاره کردم عاملان، آمران و طراحان این ترور یقینا و حتما مجازات می شوند و مسئله مهم این است که ما در این ارتباط نباید در دام طراحی های رسانه ای، کارزار ضد اطلاعاتی و جریان سازی های مجعول و هدفمند که سر در تل‌آویو، آلبانی و واشنگتن دارد بیفتیم. قطعا و یقینا هر کسی که این طراحی را کرده است پاسخ خود را خواهد گرفت. این صدای ملت ایران است و ما با آرامش و طمأنینه ولی با اقتدار در این زمینه اقدام می‌کنیم.

عراق به مسئولیت خود در پیگری ترور شهید سلیمانی عمل کند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مسائل مطرح شده از سوی برخی نمایندگان مجلس عراق درباره عدم همکاری مناسب دولت عراق در خصوص پرونده شهادت سردار سلیمانی گفت: این پرونده در اولویت پیگیری ما بوده است. دولت عراق نسبت به این موضوع مسئولیت قطعی دارد. سردار سلیمانی مهمان آنها بوده و به دعوت آنها به عراق سفر کرده بود. ایشان در خاک عراق به شهادت رسیده است. پیگیری‌های لازم را داشتیم ولی لازم نبوده و بازهم ادامه خواهیم داد.

طالبان فقط دفتر یادبود را در سفارت ایران امضا کردند

وی درباره حضور هیاتی از طالبان در سفارت ایران در قطر و مسائل مطرح شده در این خصوص، گفت: دفتر یادبودی در نمایندگی ایران در دوحه باز شده است. دفتر سیاسی طالبان در قطر دایر است و آنها به سفارت ایران رفته و این دفتر را امضا کرده‌اند. چیزی بیشتر از آن هم نبوده است.

بدهی انگلیس به ایران قطعی است و باید پرداخت شود

خطیب زاده درپاسخ به سوال  درباره پیگیری مطالبه ایران از دیگر کشورها از جمله انگلیس و کره جنوبی هم خاطر نشان کرد: موضوع مطالبات ما از کشورهای مختلف مسیرهای مختلف را طی می‌کند. برخی مسیر حقوقی را طی می‌کنند و برخی مسیر بانک مرکزی را، بدهی انگلیس قطعی است که باید مدت‌ها قبل پرداخت می‌شد. هر روز که می‌گذرد این بدهی سنگین‌تر می‌شود. اگر چه اقدامات ایران برای دریافت مطالبات خود آشکار نباشد اما مسیر حقوقی و فنی خود را طی می‌کند.

یک بدهی تاریخی به ملت ایران برای کره جنوبی باقی مان

وی افزود: برای کره جنوبی هم فقط یک بدهی تاریخی به ملت ایرانباقی ماند  زیرااقدامات و مبادلات کوچک برای ما قابل قبول نیست. تحریم ها غیر قانونی توجیهی نیست برای اینکه کره جنوبی در طرف اشتباه بایستد.

بیشترین مراودات تجاری کشور با همسایگان است

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی در خصوص دیپلماسی ایران برای صدور گاز و همکاری با سایر کشورها گفت: ایران تنها کشوری است که ۷۰ درصد انرژی، نفت و گاز را در خلیج فارس و دریای خزر به هم متصل می‌کند البته وزیر نفت و شرکت گاز بهتر می‌توانند در این خصوص پاسخ دهند. بازار نفت و گاز بازار رقابتی است و به رغم تمام فشارهای آمریکا که ایران را از بازار جهان و منطقه حذف کند ناکامی‌های زیادی داشته‌اند.

وی درباره همکاری‌های اقتصادی ایران با منطقه، یادآور شد: ما در حوزه همسایگی بیشترین مراودات اقتصادی را داریم و روابط اقتصادی ما با همسایگان از حوزه‌های مختلف جلوتر است و این مسیری است که رژیم ترامپ بارها خواسته مسدود کند ولی موفق نشده است.

اسدی قربانی توطئه چینی منافقین و کارزار فشار حداکثری است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین وضعیت دادگاه  اسدالله اسدی دیپلمات کشورمان در بلژیک نیز گفت: از همان ابتدا گفتیم این دادگاه و پروسه قضایی، به دلیل مصونیت دیپلماتیک غیرقانونی است و ما آن را به رسمیت نمی‌شناسیم. ما به مسیری که وکیل ایشان طی می‌کند، احترام می‌گذاریم. گفتیم از نظر شکلی و ماهوی این مسیر کاملاً غیر مشروع و غیرقانونی است.

وی با بیان اینکه دادستانی بلژیک درخواستی برای صدور حکم داشته ولی دادگاه حکمی را صادر نکرده است، افزود: بدعت بسیار بدی در مسیر مصونیت‌های دیپلماتیک گذاشته می‌شود که کوته‌بینانه است. ایشان قربانی توطئه‌چینی است که یک سر آن، منافقین و سر دیگر کمپین فشار حداکثری است، البته ما حداکثر تلاش خود را برای حفاظت از شهروندان خود ادامه می‌دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.