سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه موضوع طرح دو فوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در حوزه مسائل کلان ملی و فراقوه‌ای است، اظهار داشت: تصمیم‌گیری در این مورد در اختیار شورایعالی امنیت ملی است و مجلس به تنهایی نمی‌تواند به آن ورود کند.

مجلس به تنهایی اجازه تصمیم‌گیری در مورد کاهش تعهدات برجامی را ندارد/ طرح نمایندگان در حوزه اختیارات شورایعالی امنیت ملی است

قدس آنلاین: علی ربیعی در نست خبری امروز  خود که به صورت برخط و ویدئو کنفرانس برگزار شد درباره موضع دولت نسبت به طرح دوفوریتی مجلس با عنوان اقدام راهبردی برای لغو تحریمها که کلیات آن در جلسه امروز پارلمان به تصویب رسید و دولت را ملزم به کاهش برخی دسترسی‌های آژانس می‌کند، با اشاره به اینکه موضوع این طرح در جلسهیکشنبه دولت به طور مفصل بحث و بررسی شد، گفت: به نظر دولت موضوع از اختیارات شورایعالی امنیت ملی است و مسئولیت برجام و تصمیم‌هایی که در حوزم مسائل کلان ملی و مصالح عمومی است مطابق اصل ۱۷۶ جزو فرا قوه‌ای بوده و هیچ دستگاهی از جمله مجلس نمی‌تواند به تنهایی به آن ورود کند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه قطعا شورای نگهبان به این موضوع تو مصلالح ملی  در بررسی این مصوبه توجه خواهد کرد افزود: آنچه در عنوان طرح آمده اقدام راهبردی برای از بین بردن تحریم‌ها است اما انباشتاورانیوم ۲۰ درصد و اجرا نکردن  پروتکل الحاقی منجر به دائمی شدن تحریم ها می شود.

وی خاطرنشان کرد: در این صورت نیازی به برجام نبود. ما برجام را امضا نمی‌کردیم و همچنان صدها کیلو اورانیوم غنی داشتیم و زیر تحریمها می‌ماندیم.

ربیعی اظهار داشت: امروز بیش از ۳ تن اورانیوم غنی شده داریم  و ماهانه ۳۰۰ کیلو نیز غنی‌سازی و ذخیره می کنیم که به میزان قبل از برجام است. بنابر این اگر مقصود ایجاد آمادگی و ایجاد ظرفیت غنی سازی است که نگرانی نداریم و الان هست و  اگر مقصود رفع تحریم‌ هاست که این طرح منجر به آن نخواهد شد.

وی گفت: امیدواریم هر تصمیمی گزفته یمی‌شود به نفع مصالح ملت باشد و به منجر نشود در آینده مجبور به تصمیم‌گیری و مصلحت اندیشی دوباره بشویم.

دانش هسته ای ترور شدنی نیست

سخنگوی دولت با بیان اینکه این ترور وحشیانه شهید فخری نژاد، پدری را از خانواده خود، دانشمندی را از جامعه دانشگاهی و شهروندی افتخار آفرین را از ملت ما گرفت اما هرگز نخواهد توانست به هدفی فراتر از این دست بیابد، تصریح کرد: قطعاً تروریست‌ها به اهداف خود نخواهند رسید دانش هسته‌ای و دفاعی ما ترور شدنی و برگشت پذیر نیست مردم ما هم نه تنها متاثر از عملیات روانی این ترور قرار نگرفتند بلکه همانطور که رفتار این روزهای آنها نشان داد، هوشمندتر و متحدتر نسبت به منافع ملی و برابر دشمنان واقعی ملت ما شدند.

وی گفت: هم زدن آرامش روانی جامعه ناامید کردن مردم و دستیابی به پیروزی و به عقب راندن فشار حداکثری، ایجاد سردرگمی در استراتژی ایران و واداشتن به بازی در زمین دشمن و در نهایت برهم زدن امنیت منطقه و مسدود کردن روزنه‌های صلح و آرامش را از اهداف این ترور بود.

سخنگوی دولت بیان داشت: بر خلاف آنچه در رسانه های خارجی مطرح شده؛ در این مورد خاص، سازمان های جاسوسی و تروریستی زیر پوشش ما قرار داشتند، محل وقوع و هدف ترور پیش بینی شده بود، با کمی دقت و رعایت پروتکل‌های حفاظتی می‌توانستیم این جنایت را ناکام بگذاریم.

ربیعی افزود: برهم زدن امنیت منطقه و مسدود کردن روزنه‌های صلح و آرامش و بهم خوردن فضای امنیت جهانی با توجه به تغییرات پیش رو که فرصتی برای احقاق حقوق ملت ایران فراهم می‌آورد،‌از دیگر اهداف این ترور بود.

با کمی دقت می‌توانستیم جنایت ترور شهید فخری‌زاده را ناکام بگذاریم

وی تصریح کرد: با کمی دقت و رعایت پرتکل‌ها می‌توانستیم این جنایت را ناکام بگذاریم. دستگاه‌های امنیتی برای عدم تکرار چنین وقایعی باید تمام تلاش خود را به‌کار گیرند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: تروریست ها به ضعف بنیادی خود آگاهند و می دانند موتور پیشرفت های علمی ایران را نمی توانند متوقف کنند و در مقابل عزم و اراده ایران و ایفای نقش موثر در صلح، امنیت و جامعه جهانی و باز داشتن ایران از برخورداری از فناوری صلح آمیز هسته ای، اقدامی زبون و حقیرانه سامانه دادند.

تروریست ها با شگرد شیطانی سعی در جبران ضعف خود دارند

وی افزود: تروریست ها با شگرد شیطانی سعی در جبران ضعف خود دارند. آنها در همراهی با پادوهای رسانه ای خود می‌کوشند با بزرگنمایی اقدام حقارت آمیزشان و لاپوشانی نیات سیاسی پلیدشان به ذهن و اراده ما رخنه کنند که البته چنین اجازه پیدا نکرده و نخواهند کرد. در همین حال، دستگاه های امنیتی مثل همیشه، برای بهبود هرچه بیشتر رویه های امنیتی و اطمینان از عدم تکرار این اتفاق های ناگوار تمام تلاش خود را بکار خواهند گرفت.

سخنگوی دولت بیان داشت: دولت از همان نخستین ساعت های انتشار بیانیات مقام معظم رهبری بر اساس دو رهنمود ایشان، خود را متعهد کرد که دستور کار خود را در این رابطه بر اولاً بسیج تمام قوای خود را برای پیگیری و مجازات عاملان و آمران این جنابت و ثانیاً اطمینان از تداوم راه پرفروغ شهید فخری زاده و مجموعه ای بزرگ از دانشمندان ما در صنایع گوناگون با شتابی توقف ناپذیر و اراده ای راسخ تر از قبل، سامان بدهد. در راستای این تعهد، این حق برای ملت ایران محفوظ  هست که پاسخی قاطع که خود،  «کیفیت، ابعاد، زمان و مکان آن» را تعیین خواهد کرد داشته باشد.

دستور روحانی برای بررسی نادیده انگاری هشدار وزارت اطلاعات در مورد ترور شهید فخری نژاد

ربیعی با اشاره به اینکه وزارت اطلاعات از چند ماه قبل با اطلاعاتی که داشت گزارشی در مورد احتمال عملیات ترور شهید فخری نژاد و محل های محتمل اجرای آنرا را به دستگاه‌های ذیربط داده بود، گفت: متاسفانه همانطور که آقای شمخانی هم گفتند به دلیل کثرت و تکرار هشدارها و گزارش ها نوعی عادی انگاری رخ داد به همین دلیل هم رئیس جمهور دستور دادند این موضوع بررسی شود و علاوه بر آن نوعی آسیب شناسی در ین زمینه انجام گیرد.

دو واکسن ایرانی کرونا در آستانه تست انسانی

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص ساخت واکسن داخلی کرونا و ورود به فاز انسانی آن گفت: ورود به فاز انسانی مطالعات نیازمند اخذ مجوز از کمیته اخلاق در پژوهش و کد اخلاق است، تاکنون دو گروه یا دو واکسن ایرانی طرح مطالعه بالینی و فاز انسانی خود را به کمیته اخلاق ارائه نموده اند که یک مورد موافقت کمیته اخلاق را اخذ نموده و بزودی با صدور کد اخلاقی، فاز بالینی را شروع خواهد کرد.

وی ادامه داد: انتظار می رود عملا مطالعات انسانی در آذرماه آغاز شود و سایر گروه‌ها نیز بتدریج در هفته ها و ماه‌های آتی درصورت تایید نتایج مطالعات پیش بالینی و اخذ مجوز کمیته اخلاق، مطالعات بالینی خود را آغاز کنند.

بودجه ۱۴۰۰ و کاهش وابستگی به نفت

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به اینکه لایحه بودجه ۱۴۰۰ فردا از سوی رئیس جمهور به مجلس تقیم خواهد شد، گفت: دولت تلاش می‌کند جبران کاهش قدرت خرید را در حقوق کارکنان و بازنشستگان را انجام دهد. از سوی دیگر با آنکه طبیعتا میزان فروش نفت کشور نسبت به گذشته افزایش خواهد یافت و دولت اتکای بودجه به نفت را کاهش می دهد و  این درآمد اضافی را صرف سرمایه گذاری‌های زیربنایی و تکمیلی خواهد کرد.  

وی افزود: در لایحه بودجه ۱۴۰۰ از منابع ناشی از مولد سازی دارایی‌ها، واگذاری شرکت‌ها و افزایش مشارکت مردم در اقتصاد، فروش اوراق مدت دار، فروش اوراق نفتی استفاده خواهد شد. نکته مهم این است که باید سیاست انبساطی برای تحرک در اقتصاد ایران در بودجه به کار رود. البته این سیاست انسباطی به هیچ وجه منجر به رشد نفدینگی نخواهد شد.

به اعتماد مردم بیش از هر زمان دیگری نیاز داریم

وی در واکنش به انتقاد برخی از نمایندگان از دولت و وزیر امور  خارجه به دلیل آنچه ارسال پیام ضعف برای غرب و آمریکا نامیدند هم با بیان اینکه تصمیم همه ما در دولت و تاکید رئیس جمهور این است که وارد نزاع های سیاسی بیهوده نشویم، گفت:  امروز مساله اصلی عبور دادن سالم مردم رنج کشیده و با زندگی سخت از این جنگ اقتصادی است. مردم به اندازه کافی از تحریم ها و جنگ اقتصادی آسیب دیده اند.

وی با اشاره به اینکه  متاسفانه این روزها شاهد برخی الفاظ ناشایست نسبت به معتمدین مردم و رهبری هستیم. ارزش والای افرادی همچون آقای ظریف و میهن پرستی ایشان با این سخنان خدشه‌دار نخواهد شد، افزود: متاسفم که عده‌ای فاصله بین نقد و انتقاد و تهمت های دروغ آمیز را نمی‌دانند و آداب حکومتداری بر مردم را رعایت نکرده و برآیند فضیلت جامعه نیستند و خوشحالیم که مردم به این نوع ادبیات اهمیت زیادی نمی دهند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: موجودیت ایران، اقتدار ایران و ثبات و پایداری زندگی مردم دلبسته تصمیمات درست است. نباید عده ای با اهداف کوتاه مدت سیاسی آنچنان سخن بگویند که برای آینده کشور فضای نامناسب ایجاد شود. ما به سرمایه‌های اجتماعی و اعتماد مردم بیش از هر زمانی نیازمندیم. مردم قاضی نهایی هستند و در دورانی که همه چشم ها به تحولات ایران دوخته شده بیشتر به دیدگاه‌ها و منش ها پی می برند. 

برخی از آب گل‌آلود ترور ماهی می‌گیرند

ربیعی درباره اظهارات برخی از نمایندگان در مورد ارتباط ترور شهید فخری زاده با دیدار او و آمانو مدیرکل پیشین آژانس، با بیان اینکه اینکه عده‌ای همواره از آب گل‌آلود برای منافع جناحی و سیاسی خودشان ماهی می‌گیرند، گفت: سوار شدن بر درد و رنج مردم و مصادره از داغ‌های ملی روش خوبی نیست و مشخص نیست عده‌ای به چه قیمتی می‌خواهند از مصالح ملی، شخصیت‌ها و شهدای ملی، از این نمد کلاهی بدوزند.

شهید فخری نژاد با هیچ مقام آژانس دیدار نداشت

وی خاطرنشان کرد: همانطور که پیش از این مسئولان سازمان انرژی اتمی رسما اعلام کرده‌اند، شهید فخری زاده هیچگاه با هیچ مقامی از آژانس دیدار و مصاحبه نکرده است. البته  از ابتدای دهه ۱۳۸۰ و در جریان مذاکرات هسته‌ای با سه کشور اروپایی به نوعی در مذاکرات شرکت داشت و چهره ای شناخته شده بود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه حادثه ترور با همه ابعاد و جزییات آن توسط دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی در حال بررسی است، اظهار داشت: ما همه را دعوت می کنیم که از قضاوت های شتابزده به ویژه درباره عملکرد نهادهای امنیتی مسئول خودداری کنند. متاسفانه برخی انتقادها از عملکرد این دستگاه ها به خصوص در روزهای اول از وزارت اطلاعات و دولت بدون دانش و آگاهی از جزییات بوده است.

تاخیر در جلسات هماهنگی سران قوا سیاسی نیست

سخنگوی دولت در خصوص علت تاخیر در برگزاری جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا و شائبه های سیاسی در این خصوص گفت: در مواردی که نیاز به تصمیم‌گیری فراتر از قوه مجریه داشتیم جلسات شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی تشکیل می‌شد که در دو سال گذشته این شورا هر کجا که لازم بود ۵۰ جلسه برگزار کرده است، در ماه‌های فروردین و اردیبهشت به دلیل شرایط کرونا تعداد جلسات کمتر شد و با توجه دستور کارهایی که داریم، جلسه برگزار خواهد شد

وی بیان داشت: جلسات شورای هماهنگی قوا بر حسب فرمان مقام معظم رهبری در موقع ضرورت و برای اخذ تصمیمات فراقوه ای و انجام هماهنگی های مقتضی بین قوا در حوزه اقتصادی، تشکیل می شود و جلسه اخیر آن هم در هفته گذشته در محضر معظم له برگزار شد.

وی با بیان اینکه اگر اختلافی در این جلسات هم بوده، اختلاف نظر کارشناسی بوده و اختلاف سیاسی نیست و دبیرخانه این شورا و جلسات فعال است. اینکه تاخیر در برگزاری جلسات این شورا به شائبه های سیاسی ربط داده شود درست نیست.

ربیعی اظهار داشت: به‌عنوان مثال اختلافی که برای فروش نفت داخلی پیش آمد، یک موضوع کاملاً کارشناسی اقتصادی است. یک دستگاه و یک قوا روی تضامین یک نظری دارد و دولت روی تضامین نظر دیگری دارد و می‌گوید اگر به این شکل شما تضمین را حذف کنید، این اصلاً اجرا نمی‌شود و شدنی نیست. طبیعتاً رسیدن به تفاهم زمانبر است.

وی افزود: دبیرخانه این جلسات فعال است. من خواهش می‌کنم که سعی کنیم در این شرایط به خیلی از موضوعات طبیعی‌انگارانه نگاه کنیم

اجتناب از تنش به معنای پاسخ ندادن ما نیست

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که به سخنان عباس عراقچی مر مورد لزوم پرهیز از اقدامات تنش زا تا انتخابات ریاست جمهوری موضع و نظر دولت درباره پاسخ به ترور شهید فخری‌زاده را جویا شد؟ گفت: اشاره مسوولان به اجتناب از تشدید تنش و افتادن در دام دشمنان، یک استراتژی کلی و همیشگی بوده و به حادثه معینی منحصر نیست.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف ترور، گرفتن یک شخصیت علمی و موثر در پدافند هسته‌ای ما است.، افزود: هدف دیگر قدرت نمایی و ایجاد عملیات روانی است. تروریسم علاوه بر ترور انسانها، به دنبال ایجاد تنش و دستیابی به اهداف دیگر خود می‌باشد پس باید مراقب باشیم به اهداف بعدی ترور تن و اجازه ایجاد تنش ندهیم. 

ربیعی با تاکید بر اینکه اجتناب از تشدید تنش را جدای از بی پاسخ گذاشتن اقدامات قانون شکنانه و متجاوزانه دانست و خاطرنشان کرد: ما هم مانند همه مردم و در کنار مردم معتقدیم همانطور که مقام معظم رهبری گفتند حتما باید مجازات کنیم و در این امر کسی تردیدی ندارد. اینکه در زمین دشمن بازی نکردن را با پاسخ ندادن به متجاوزان، مقایسه و تعبیر کنیم، اشتباه و تفسیر غلطی است. 

وی افزود: هیچ ایرانی  تردید ندارد که باید تنبیه و مجازات انجام شود اما تفاوت این است آیا در همان سناریویی که تروریست چیده بازی کنیم یا خودمان سناریو بچینیم؟ باید با نظریه واحد، منافع ملی خود را دنبال کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.