باغ اردوگاه خاتون، سوم آذرماه سال ۱۳۹۷ مصادف با ولادت حضرت‌رسول (ص) افتتاح شد. این اردوگاه بزرگ که بخشی از باغ ۱۱۴هکتاری امام‌رضا (ع) است، در مساحتی ۲۰هکتاری با طراحی و خدمات ویژه در اختیار بانوان مشهدی قرار گرفت.

باغ خاتون، بستری برای نقش آفرینی بانوان

به گزارش قدس آنلاین، حوزه خدمات این اردوگاه به نوآورانه‌ها و خلاقانه‌های بانوان می‌پردازد و به‌عنوان نخستین مرکز فرهنگی، تربیتی و اجتماعی بانوان فعالیت می‌کند. به‌طور کلی باغ‌اردوگاه خاتون نمونه کار جهادی است که در زمان بسیار کوتاه به‌عنوان یک محیط فرهنگی برای بانوان آماده شد.

ماموریت باغ خاتون فراهم کردن بستر نقش آفرینی بانوان با رویکرد نوآوری است که در دو بستر فضای باغ و سطح محلات شهر مشهد و استان های مختلف از طریق طراحی برنامه های فرهنگی اجتماعی نوآورانه با کمک بانوان خلاق و نوآور اجرا و در سطح کشور با کمک خادمیاران حوزه بانوان و خانواده مثل پویش ها، جشنواره کارآفرینی و ...صورت می گیرد.

در گام نخست افتتاح باغ اردوگاه خاتون، ۲ تالار، ۴ رواق، ۲۲ آلاچیق، ۳ زمین ورزشی، سالن همایش و سالن جلسات به بهره‌برداری رسیده است. سالن همایش مجموعه حدود ۲۵۰ نفر ظرفیت دارد که علاوه‌ بر استفاده در اردوها، به‌صورت موردی هم از سوی مؤسسات و مدارس رزرو می‌شود. نخستین تالار این باغ «نوآوری» نام دارد که در آن نمایشگاه‌های متعدد و برنامه‌های ویژه اردوهای بزرگ‌سالان برگزار می‌شود.

 

امور بانوان

 «رضوانه» نام تالار دوم این مجموعه ویژه کودکان زیر ۱۲ سال با مواد و مصالح کاملا کودکانه است که شامل کودکان مهدکودکی، پیش‌دبستانی و تا پایه ۶ ابتدایی می‌شود و هنگامی که وارد تالار می‌شوند، در قالب گروه‌های ۱۵ تا ۲۰ نفری همراه با مربی خود از سناریو خاصی استفاده می‌کنند. این سناریو شامل بخش‌های مختلفی مانند ساخت کاردستی، آشپزی، قصه گویی، کاشت گیاه و... می‌شود. قسمتی از تالار به فروشگاهی اختصاص داده می‌شود که بچه‌ها مواد اولیه آشپزی را از آنجا تهیه می‌کنند و وارد آشپزخانه می‌شوند، سپس با همکاری مربی دسر و یا غذای مورد نظر را تهیه و همان‌جا هم میل می‌کنند. در بخش دیگر کتابخانه کودک قرار دارد که در آن قصه‌گویی و بازی‌های حرکتی هم انجام می‌دهند.

در گام دوم اردوگاه که تا آخر سال ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد، افتتاح برکه، کافی شاپ و رستوران اردوگاه است در ابتدای سال ۹۹ نیز درب دوم اردوگاه نیز جهت تردد ماشین ها و اتوبوس ها بازگشایی شد.

در باغ‌اردوگاه خاتون بخشی به کافه‌کتاب خاتون اختصاص داده شده است که بانوان از فضای کتابخانه آن هم استفاده می‌کنند. در رواق‌های اردوگاه که «وقار»، «توانمندی»، «ایمان» و «خلاقیت» نام‌گذاری شده‌اند، بیشتر کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود.

قصه‌گویی خلاق، کارگاه ساخت بازی، فوت‌وفن  تولیدات خانگی، هنرهای خلاقانه  و ... از جمله کارگاه های آموزشی باغ اردوگاه خاتون است که در این رواق‌ها برگزار می‌شود. سعی شده است که در تمام کلاس‌ها و کارگاه‌ها بحث نوآوری و خلاقیت جایگاه ویژه ای داشته باشد. همچنین زمین ورزشی روباز فوتسال، والیبال و بسکتبال در اردوگاه تعبیه شده است که در فضای تابستانی و بهاری در اختیار بانوان قرار می‌گیرد.

اردوهای اختصاصی بانوان

این مجموعه، دوره‌های اردویی متفاوتی از جمله اردوی کودکان، نوجوانان، بزرگسالان، جشن های عبادت و تولد دارد که بنا به خواست مخاطب، خدمات مختلفی را ارائه می‌دهد و برنامه‌های متنوع و مرتبط با نوع اردو را اجرا می‌کند. ۱۱ منوی اردویی در حوزه های استعدادیابی، کارآفرینی و ایده پردازی، مهارت افزایی کودکان و جشن های تولد و تشرف، اخلاق و معرفت، طبیعت گردی  برنامه ریزی و طراحی شده است که برای مخاطبین قابل اجرا می باشد.

خدمات ویژه نوآوری و کارآفرینی

موضوع اصلی اردوگاه درباره نوآوری‌ها و خلاقیت بانوان است و سعی شده است که بانوان در حوزه‌های هنری، فرهنگی و تربیتی را رصد و شناسایی و از نوآوری‌های آن‌ها حمایت کند. در این راستا استارتاپ، رویداد و جشنواره های مختلف کارآفرینی با هدف شناسایی ایده های نوآورانه بانوان برنامه ریزی و اجرا شده است که ۲۰۰ ایده در حوزه های فرهنگی تربیتی و اجتماعی به رویداد خاتون راه پیدا کردند. در ضمن ۶۴ بانوی نوآور شناسایی و حمایت شده اند و حدود ۲۰۰ بانوی کارآفرین در جشنواره های ملی کارافرینی و دیگر برنامه های مرتبط شناسایی و به ارائه فعالیت خود پرداختند.

 

ایجاد فضای امن برای عرضه محصولات بانوان

باغ اردوگاه خاتون مکانی را در اختیار بانوان نوآور و کارآفرین قرار  می دهد تا محصولات و خدمات آنها در معرض دید عموم واقع شود و بتوانند هنر و خلاقیت خود را به دیگر بانوان نیز منتقل نمایند. لذا از زمان تأسیس اردوگاه تاکنون چندین نمایشگاه مختلف و بازارچه فروش برگزار شده است.   از آنجایی که خیلی از بانوان قدرت بازاریابی خوبی برای ارائه محصول خود ندارند، فضایی برایشان مهیا شده است که بتوانند وارد بازار کار شوند و درآمدزایی کنند.

علاوه ‌بر این، اردوگاه در مناسبت‌های ملی‌مذهبی گوناگون برنامه‌هایی ویژه نیز برگزار می‌کند؛ از جشنواره غذا و دارو گرفته تا نمایشگاه صنایع خاتون که در آن، بانوان خلاق و نوآور محصولات خود را در معرض دید تمام بانوان مشهدی و زائران قرار داده اند.

برنامه های موضوعی و مناسبتی

یکی دیگر از سرفصل های برنامه ای باغ اردوگاه خاتون تکریم شعائر اسلامی در مناسبت های ملی و مذهبی می باشد  که با هدف بسترسازی نقش آفرینی فرهنگی، تربیتی، اجتماعی بانوان برنامه های مختلفی در قالب های اردو، پویش، فراخوان، جشن، مراسم عزاداری و ... طراحی و اجرا شده است که از جمله این برنامه های مناسبتی می توان پویش نذر مادر، پویش جشن میلاد پدر امت، پویش خانه های مهدوی، فراخوان حصان، اردوهای روز شاد دختر ماه، هیئت نجمه خاتون اشاره کرد.

پنجشنبه‌های خاتونی

یک روز در هفته در پاییز و زمستان سال ۹۸ با عنوان «پنجشنبه‌های خاتونی» در اختیار تمام بانوان قرار گرفته شد که بانوان به صورت گروهی و انفرادی و بدون پرداخت هزینه از ساعت ۹ تا۱۴ روزهای پنجشنبه از برنامه های مختلف و فضای باغ اردوگاه استفاده نمایند این برنامه ها شامل باغ گردی، پیاده روی و ورزش های صبحگاهی، کارگاه های خلاقیت، بازارچه ی فروش محصولات بانوان کارآفرین، جلسات مشاوره و استفاده از بازیها و وسایل تفریحی باغ (چهارچرخ‌ها) و... است.

 

برنامه های باغ اردوگاه خاتون در شرایط بیماری کرونا

با توجه به محدودیت های باغ اردوگاه در اجرای برنامه های حضوری در زمان بیماری کرونا (از اسفند ۹۸ تاکنون)، برنامه ها به صورت غیرحضوری و یا با کاهش ظرفیت مخاطب و با رعایت کامل پروتکل بهداشتی برگزار می شود.

بخشی از این برنامه ها در فضای مجازی با اجرای برنامه های برخط، پویش ها و فراخوان های ملی و فراملی انجام می شودکه بستر برگزاری این برنامه ها در پیام رسان های مختلف ایتا، گپ، بله، واتس اپ و صفحه اینستاگرامی است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.