رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی گفت: به ‌نظر می‌رسد که قیمت‌های حال حاضر بازار طلا با تلرانس 5 درصدی، کف قیمت‌های بازار باشند و بعید به نظر می‌رسد که قیمت‌ها بسیار پایین‌تر از این بیاید.

قیمت طلا کاهش بیشتری نخواهد داشت

به گزارش قدس آنلاین شهرام مرصعی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تاثیر سیاست‌ خارجی بر بازار طلا اظهار ‌کرد: به ‌نظر می‌رسد که در حال حاضر نزول قیمت‌ها عمدتا به انتظارات افراد نسبت به تغییر قدرتی که در آمریکا اتفاق افتاده و اثراتی که تغییر این قدرت روی روابط سیاسی بین ایران و آمریکا خواهد گذاشت، باز می‌گردد.

وی افزود: به ‌دلیل اینکه چنین چیزی صرفا در حد تصور بوده و ممکن است در واقعیت اتفاق دیگری رخ دهد، قاعدتا اثر این تفکر بر قیمت ارز و طلا، اثر موقتی خواهد بود. طبیعتا تا انتقال کامل قدرت در آمریکا، شاهد نوسانات و فراز و فرودهایی در قیمت دلار و طلا خواهیم‌ بود و چنین چیزی دور از انتظار نیست، طبیعتا وجود خبرهای خوبی مانند پیدا شدن واکسن کرونا نیز تاثیر مثبتی بر تنزل قیمت طلا و در داخل کشور نیز تاثیر مثبتی بر تنزل قیمت دلار خواهد گذاشت.

رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی ادامه داد: این تنزل قیمت‌ها چندان منطبق بر انتظار کنشگران نیست و در آینده نیز مجددا شاهد سیر صعودی قیمت طلا در دنیا و نرخ دلار خواهیم ‌بود.

مرصعی درخصوص تاثیر سیاست داخلی بر قیمت طلا و سکه ‌گفت: بحث قیمت‌های داخلی طلا و ارز تنها وابسته به نوسانات بین‌الملل نیست و گاهی به سیاست‌گذاری‌های اشتباه در حوزه پولی و مالی مربوط است که ما را با مشکلاتی مواجه می‌کند و به ‌دلیل اینکه سیستم مدیریتی در داخل کشور تغییری نکرده‌، نمی‌توان انتظار شنیدن خبرهای خوب و دلگرم‌کننده را داشت.

وی با اشاره به امن ‌بودن خرید اینترنتی طلا در صورت اطمینان از واحد صنفی فروشنده تصریح کرد: خریدهای اینترنتی در صورت اطمینان از منبع واحد صنفی فروشنده و شفاف ‌بودن فعالیت این مجموعه در فضای مجازی، مانعی نخواهد داشت و خصوصا در حال حاضر که با تعطیلی فیزیکی واحدهای صنفی، تنها راه فروش کالا از طریق اینترنت است، نمی‌توان جلوی آن را گرفت، البته باید خرید اینترنتی کاملا حالت رسمی داشته ‌باشد.

رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی در خصوص ادامه روند کاهش قیمت طلا عنوان کرد: به ‌نظر می‌رسد که قیمت‌های حال حاضر بازار با تلرانس 5 درصدی، کف قیمت‌های بازار باشند و بعید به نظر می‌رسدکه قیمت‌ها بسیار پایین‌تر از این بیاید.

مرصعی با اشاره به احتمال افزایش قیمت دلار در آینده خاطرنشان ‌کرد: در خصوص دلار باید گفت که در حال حاضر تقریبا تمام مراودات و معاملات دلاری بسته ‌شده و بخش بزرگی از کالاها در گمرکات، تقریبا مسدود و دپو شده‌اند، کمااینکه بسیاری از این کالاها، کالاهای ضروری هستند.

وی اضافه کرد: در روزهای اخیر شاهد اختلاف نظر دولت و بانک ‌مرکزی بر سر این موضوع بودیم که اجازه ترخیص این کالاها داده ‌شود یا خیر. به ‌نظر می‌رسد که این اختلاف نظرها آن‌چنان واقعی نباشد و این موضوعات صرفا بهانه‌ای است تا این کالاها همچنان در گمرکات باقی بمانند. در سال‌های گذشته سیاست‌گذاری بانک‌ مرکزی و بخش اجرایی هیچ‌گاه چندان از یک‌دیگر جدا نبوده‌ است.

رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی بیان کرد: در حال حاضر تنها جلوی مصرف دلار گرفته ‌شده‌ و با باز شدن مسیر معاملات دلاری در آینده، انتظار می‌رود که نرخ آن رو به افزایش باشد و قیمت آن با نوسان افزایش یابد.

مرصعی با اشاره به لزوم مدیریت با دانش کافی تصریح ‌کرد: ما برای رفع مشکلات اقتصادی احتیاج به مدیران کاردان و کارشناس داریم. یکی از مشکلاتی که همواره در کشور با آن مواجه بوده‌ایم، این است که مدیران ما تخصص کافی و دانش کارشناسی کافی در حوزه مدیریتی خود ندارند.

وی افزود: زمانی که کارشناسان نظر دیگری دارند و مدیران کار دیگری انجام می‌دهند، شاهد سردرگمی بزرگ در اقتصاد کشور خواهیم بود، یعنی مردم در این شرایط واقعا نمی‌دانند که برای حفظ ارزش دارایی خود چه باید بکنند.

رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی در خصوص تاثیر عدم مدیریت صحیح بر ایجاد فسادهای اقتصادی عنوان کرد: به ‌دلیل اینکه امیدی وجود ندارد، افراد به سمت کارهایی سوق پیدا خواهند کرد که در نهایت به سفته‌بازی و ایجاد تورم بیش‌تر منجر خواهد شد و این تنها از طرف مردم نبوده و متاسفانه سیستم‌های اجرایی خصوصا بانک‌های خصوصی نیز به ‌نوعی به این سمت می‌روند.

مرصعی گفت: اگر می‌خواهیم این سردرگمی اقتصادی روزی سامانی به خود بگیرد، باید در مدیریت کشورمان تجدید نظر کنیم و از افراد متخصص کاردان و متخصص در مدیریت استفاده‌ کنیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.