مصطفی محدثی خراسانی گفت: حوزه شعر ظرفیت برنامه‌سازی بیشتری نسبت به هنرهای دیگر در رسانه ملی دارد اما جای خالی آن در صدا و سیما احساس می‌شود.

جای شعر در رسانه ملی خالی است

به گزارش قدس آنلاین،  این شاعر آئینی با بیان این مطلب اظهار کرد: شعر، رسانه تاریخی ما، ثروت و هنر ملی ماست و کماکان در زیرساخت همه حوزه‌های فرهنگ کارکرد خود را دارد و الهام‌بخش سایر حوزه‌هاست. طبیعتا رسانه ملی می‌تواند نقش موثرتری در برنامه‌سازی در حوزه شعر داشته باشد. معتبرترین کار ادبی که صداوسیما اکنون در حوزه شعر انجام می‌دهد، برگزاری مشاعره است و برنامه ادبی درست و درمانی که بتواند کارشناسی شده و با پشتوانه باشد و از همه مهمتر، برای مردم جذابیت داشته باشد و بتواند پلی برای پیوند میراث گرانقدر ادبی ما و مردم باشد، ندارد.

وی افزود: در کل کشور نهادهای متولی فرهنگ سرمایه‌ای برای شعر کنار نمی‌گذارند و برنامه روشن و مشخصی برای آن ندارند. امروز شعر به حال خود رها شده و ممکن است در چند فرهنگ‌سرا و بر اساس نیازهای خود آن فرهنگ‌سراها اقداماتی در این زمینه صورت بگیرد اما در مجموع در کشور ما راهبرد درازمدت و برنامه‌ریزی کلانی وجود ندارد.

محدثی خراسانی در رابطه با وضعیت شعر آئینی در روزگار کنونی بیان کرد: در شعر آئینی پس از انقلاب تحولی ایجاد شد و در آن فضایی نو هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی شکل گرفت و شاعران ما به منظرهایی در شعر آئینی رسیدند که قبل از انقلاب کمتر به آن‌ها توجه شده بود. شعر ما بیشتر به توصیف مضامین آئینی و بیان چگونگی آن به سمتی حرکت کرد که این مضامین را تبیین کند و چرایی آن را بیشتر جستجو کند و در شعر به آن پاسخ دهد. همین موضوع موجب شد نگاهی سرشار از آموزه‌های عشق و عرفان نسبت به اهل بیت(ع) در شعر آئینی پس انقلاب پیدا شود.

این شاعر آئینی با اشاره به اهمیت جشنواره‌ها در پرورش و رشد شاعران آئینی جوان عنوان کرد: در ادامه این روند جشنواره‌ها و کنگره‌های مختلف برای شاعران، علی‌الخصوص شاعران نسل جوان ایجاد انگیزه کرد و خلق آثار حوزه آئینی رشد چشم‌گیری داشت اما به طبع آن برگزاری جشنواره‌ها و حجم تولیدات خالی از آسیب هم نبوده که البته می‌توان با برنامه‌ریزی‌ها و کارشناسی‌های دقیق‌تر، فراخوان‌های کارشناسی شده‌تر و برگزاری جشنواره‌های به‌سامان‌تر از این آسیب‌ها کاست.

وی با اشاره به مسابقه بین‌المللی جایزه بزرگ شعر سال که توسط مرکز اسلامی آفریقای جنوبی با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پرتوریا درحال برگزاری است، عنوان کرد: به نظر من هر حرکتی از این نوع، در هر سطحی می‌تواند مفید واقع شود. چنین اقداماتی در حوزه شعر را باید به فال نیک گرفت و تایید کرد؛ علی‌الخصوص این جشنواره که در سطح جهانی و کلان برگزار می‌شود و طراحان آن از شاعران توانمند، با تجربه و علاقه‌مند هستند و کاری که انجام می‌دهد بر اساس شناخت عمیق از این حوزه است.

محدثی خراسانی در خصوص حواشی ایجاد شده برای این مسابقه و جایزه ۱۰ هزار یورویی آن که به نفر برگزیده اهدا خواهد شد گفت: نفس برگزاری این کار و مشارکت در آن مهم است و رقابت موضوع دیگری است. اینکه یک منتخب قرار است در این جشنواره معرفی شود و یک کار متفاوت برای اهدای جایزه شعر انجام گیرد، شاید از منظری بتواند در ایجاد انگیزه و سرودن شعر تازه تاثیرگذار باشد. بر این اساس من نیز در این مسابقه شرکت کرده‌ام.

این شاعر آئینی در پاسخ به این سوال که با توجه به حضور و شرکت بسیاری از بزرگان شعر و ادب فارسی کشور در این مسابقه، انتخاب چند نفر به عنوان برگزیده اقدامی درست است یا خیر و آیا ممکن است باعث دلخوری شاعران توانمند دیگر بشود، خاطرنشان کرد: این‌طور نخواهد بود. وقتی از ابتدا رویه این جشنواره اعلام شده و بر اساس فراخوان اولیه این کار پیش می‌رود و شاعران بر این اساس در مسابقه شرکت کرده‌اند، قوانین را پذیرفته‌اند و نباید توقع دیگری وجود داشته باشد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.