۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 730302

«فخری‌زاده» هم شهید نمی‌شد طرح مجلس ضروری بود

سید مصطفی خوش چشم تحلیلگر سیاست خارجی

مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه در اقدامی که می‌توان آن را نخستین واکنش ایران به جنایت آمریکا و عمال منطقه‌ای‌اش در به شهادت رساندن شهید دکتر فخری‌زاده، دانشمند هسته‌ای کشورمان قلمداد کرد، کلیات طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب رساند.

این طرح دو فوریتی ادامه اقدامی است که پیشتر و در پاسخ به بدعهدی طرف غربی در نظر خانه ملت بود، اما برکت خون شهید سبب شد این طرح ارتقا پیدا کند و به صورت ضربتی در مجلس تصویب شود.

درباره ابعاد اهمیت تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها چند نکته حائز اهمیت به نظر می‌رسد. مسلماً اگر قرار است جلو زیادی خواهی‌های آمریکا بایستیم و زیر بار شرط و شروط آن‌ها نرویم، باید قوی شدن در همه ابعاد را در نظر داشته باشیم. امروز جمهوری اسلامی در بعد نظامی به درجه ای از توانایی رسیده که هر دشمن عاقلی را از فکر تجاوز به خاک کشورمان منصرف می‌سازد. ولی در بعد توانایی‌های هسته ای، حقیقت آن است که از سال 1392 و پذیرش محدودیت‌های برجامی، رشد کشور دچار وقفه شده است. بر این اساس در حالی که دشمنان هر روز ابعاد جدیدی از خصم خود را آشکار می‌سازند، تقویت این حوزه بسیار حیاتی به نظر می‌رسد. به این منظور افزایش ذخایر اورانیوم 5 و 20 درصدی، توسعه نسل جدید سانتریفیوژها و افزایش عددی آن و همچنین نصب دوباره رآکتور آب سنگین اراک اقدامی مناسب است؛ همان خواسته‌هایی که در مصوبه اخیر مجلس مورد نظر قرار گرفته است. در عین حال محدود شدن میزان نظارت‌ها و بازرسی‌های آژانس بین‌المللی اتمی هم مطالبه‌ای است که به‌جد باید از سوی دولتمردان مورد توجه قرار گیرد. این پیامی به غرب است که بدانند اقدام‌های خصمانه آن‌ها بی‌هزینه نخواهد بود. این اقدام می‌تواند جریمه‌ای کوچک در موضوع ترور دانشمند هسته‌ای کشورمان باشد، اگرچه تمام هزینه نیست و در حوزه اقدام نظامی متقابل هم باید آمران و عاملان این جنایت تاوان این کار خود را پس بدهند.

اما در شرایط کنونی آنچه درباره تصویب طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مهم است، این است که حتی اگر جنایت اخیر رخ نداده بود، باز هم بنا به شرایط فعلی یک‌طرفه برجام و درخواست‌های حداکثری و غیر منطقی بایدن، ضرورت چنین اقدامی احساس می‌شد. این طرح نسبت به ایده قبلی تقویت شده و اهرم‌های فشار بیشتری در اختیار تصمیم‌سازان ما قرار می‌دهد. البته واقع گرایی باید پایه هرگونه اقدامی باشد؛ به این معنی که طرح‌ها بر اساس واقعیت‌های روی زمین و توانمندی و قابلیت‌های کلیت نظام تنظیم و فقط اعدادی نباشد که به لحاظ تهدیدی گنجانده شده باشد. در طرح مجلس این نگاه واقع گرایانه وجود داشته و قابل دسترسی است. تکمیل ظرفیت 190 هزار سو غنی سازی و تولید اورانیوم غنی‌سازی شده جهت استفاده در مصارف صلح آمیز هسته ای کشور به عنوان مطالبه رهبری به راحتی قابل دستیابی است. همچنین گسترش سانتریفیوژهای نسل 6 و 8 نیز جزو اهداف و گام‌های هسته‌ای ماست و لازم است که هرچه زودتر به این سمت حرکت کنیم.

مصوبه هسته‌ای مجلس از بعد دیگری هم قابل توجه و مهم است. دولت در شرایط بی‌عملی محض ظاهراً بدش نمی‌آمد روزهای پایانی دولت ترامپ را به هر شکل ممکن و به امید زنده نگه داشتن برجام نیمه جان پشت سر بگذارد و جلو بن بست کامل در این توافق را به امید مذاکره با دولت بعدی حاکم بر آمریکا بگیرد. این در حالی است که بایدن هم در سخنرانی‌های خود به صراحت اعلام کرده به دنبال تحمیل برجام پلاس و اعمال محدودیت در حوزه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای به ایران است. در این شرایط ادامه انفعال و بی‌عملی دولت ما را در موضع ضعف قرار خواهد داد. پس برخلاف نگرانی چهره‌های دولتی، طرح هسته‌ای مجلس نه تنها اقدامی بر حسب ضرورت و مفید است، بلکه اهرم فشار مناسبی در اختیار ما قرار می‌دهد تا بتوانیم در مراحل بعدی از حوزه قدرت با طرف غربی برخورد کنیم و از آن‌ها امتیاز بگیریم. اقدام مجلس خط بطلانی بر این ایده برخی افراد است که معتقدند و  می‌گویند طرف‌های غربی نباید تحریک شوند! آمریکای بایدن در رویکرد ضد ایرانی با دولت ترامپ هیچ تفاوتی نخواهد داشت پس بهتر است به جای خوش‌خیالی، روی تقویت اهرم‌های داخلی تمرکز و بر توان داخلی تکیه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.