پیگیری‌های روزنامه قدس نشان می‌دهد پس از پرکشیدن قیمت مرغ گرم و فرود آن روی هر کیلو 40 هزارتومان و حتی بیشتر از آن، مسئولان معاونت بازرسی سازمان صمت که وظیفه داشتند برای عاملان اصلی تخلف یعنی همان دلالان، پرونده گران‌فروشی باز کنند، به جای تنظیم پرونده برای حدود یک هزار تن مرغ گرم گران فروخته شده، فقط برای 20 تن پرونده تخلف تنظیم کرده‌اند!

گران‌فروشی مرغ: 1000تُن، تنظیم پرونده: 20 تُن!

برای آنکه روشن شود ماجرا چه بوده و خبرنگار ما در تحقیقات چند روزه به چه نکته حاشیه‌داری دست پیدا کرده، باید کمی به عقب برگردیم.

وعده برخورد با دلالان از ادعا تا واقعیت

چهارم آذر ماه بود که ساعدی، معاون بازرسی سازمان صمت خراسان رضوی در پاسخ به پیگیری صورت گرفته و اقدامات در دستور کار برای برخورد با گرانی مرغ و دلالان سودجو در بازار گفت: طرح ویژه‌ای با هماهنگی سازمان تعزیرات حکومتی خراسان رضوی در دستور کار قرار دارد که به سراغ کشتارکن‌ها و مرغداری‌ها برویم و اسناد خرید و فروش و... آن‌ها را رصد کنیم.

ساعدی ادامه داد: از نظر ما عامل اصلی نوسان قیمت مرغ کشتارکن‌ها (دلالان) هستند، چرا که آن‌ها به واسطه قدرت مالی که دارند تولید مرغدار را یکجا خریده و برخی اقدام های  خلاف قانون را انجام می‌دهند. مرغداری‌ها باید میزان فروش و... را هر روز به ما اعلام کنند، این قانون است که تا امروز برخی اجرا نمی‌کردند، در صورتی که از فردا این اقدام صورت نگیرد، با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد. از طرفی اگر کشتارکنی مرغ را بالاتر از قیمت مصوب به خرده فروش تحویل دهد برای او پرونده گران‌فروشی تنظیم خواهد شد.

 از 10 روز گران‌فروشی فقط دو روز پرونده شد

اینجا بود که وعده اجرای طرح ویژه برخورد با دلالان داده شد و ما به انتظار نتیجه آن نشستیم. از این موضوع دقیقاً 6 روز گذشت و برای پیگیری ماجرا بازهم دست به کار شدیم. از همین رو با رئیس اداره نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت‌وگو کردیم که عباس اخوان در مورد تشکیل پرونده برای دلالان گفت: در این راستا و برای بازه زمانی دوم تا چهارم آذرماه سه پرونده برای کشتارکن و مرغدارها زده شده که در حال تکمیل مراحل پرونده و ارسال به تعزیرات حکومتی است.

اخوان در پاسخ به این موضوع که چرا تا به امروز پرونده‌ها به نهاد رسیدگی کننده ارسال نشده است هم بیان کرد: مراحل ارسال پرونده تخلف به تعزیرات چند روزی زمان می‌برد و این پرونده‌ها تا دوشنبه به دستگاه رسیدگی‌کننده ارسال خواهد شد.

پس از دریافت این پاسخ و وجود علامت سؤال‌های متعددی در این زمینه، بررسی‌های میدانی و جمع‌آوری اطلاعات را در دستور کار قرار می‌دهیم.

آیا980 تن گران‌فروشی رها شد؟

در نخستین مرحله باتوجه به اینکه از سوی این مقام مسئول در سازمان صمت اعلام شده بود سه پرونده برای دو روز زده شده و درمقابل مشخص بود به هیچ عنوان در بازه زمانی چهارم تا دهم آذرماه پرونده‌ای برای هیچ دلالی زده نشده و هرچه بوده برای خرده‌فروشان بوده، با تلاش فراوان اطلاعاتی بدست می‌آوریم که گویای این واقعیت بود در زمانی که بحران مرغ در شهر و حتی استان ایجاد شد میزان کشتار مرغ گرم در مشهد حدود 200 تن در هر روز بوده که نصف این عدد در مشهد توزیع شده است.

 این عدد هم در حالت عادی 400 تن را رد می‌کرد و دلیل کاهش کشتار هم نصف شدن جوجه‌ریزی‌ها بود.

پس با یک جمع و تفریق ساده باید فهمید که متولیان امر در معاونت بازرسی سازمان صمت خراسان رضوی باید برای 10 روز تخلف دلالان و کشتارکن‌های بازار مرغ پرونده گران‌فروشی حدود یک هزارتنی تنظیم می‌کردند، اما در واقعیت این گونه نبود و میزان جریمه‌هایی که برای آن‌ها در سه پرونده زده شده برای حدود 20 تن بود و برخورد با عاملان گران‌فروشی 980 تن مرغ گرم در هاله‌ای از ابهام قرار داشت.

از همین رو دوباره به سراغ رئیس اداره نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی می‌رویم و با این موضوع شروع می‌کنیم که براساس پیگیری‌های صورت گرفته، کارشناسان شما به جای تنظیم پرونده برای حدود یک هزار تن گران‌فروشی مرغ فقط برای حدود 20 تن گزارش تخلف تنظیم کرده‌اند این موضوع چگونه بوده، که وی پاسخ می‌دهد: اینکه ما به پرونده‌ای برسیم و اسنادش ما را اقناع کند که تخلفی صورت گرفته، مرجع‌اش ما هستیم.

 اقدام ما هم یا براساس بازرسی‌های صورت گرفته و یا گزارش‌های مردمی خواهد بود. شاید هم 6 ماه دیگر تخلف فردی در حوزه ما احراز شود.اخوان ادامه داد: شما اعلام می‌کنید که 200 تن کشتار روز بوده چرا مقدار خاصی پرونده تشکیل داده‌اید، حالا می‌خواهد آن عدد 20، 30 و یا 60 تن باشد.

در اینجا باید کارشناسان ما بروند اطلاعات و مدارک افراد را بگیرند، دفاعیات آن‌ها را بررسی کنند. گاهی یک فعال اقتصادی می‌گوید کشتار مال من نیست با فلانی شریک هستم و یا سالن را از دیگری اجاره کرده‌ام، پس کارشناسان ما باید به سراغ آن سرشاخه اصلی بروند. این مستلزم آن است که همکاران ما در حوزه نظارتی به ادراک کامل برسند که تخلف صورت گرفته است.وی تصریح کرد: برخی مرغدارها هم در شهرستان هستند و اگر بخواهیم برای آن‌ها پرونده‌ای تشکیل بدهیم زمان می‌برد. در آن روزی هم که سه پرونده تنظیم شده (دوم تا چهارم آذر) کشتارکن‌های اندکی دخیل بودند. در حال حاضر هم با شهرستان‌ها مکاتبه کرده‌ایم و آن‌ها باید جواب ما را بدهند و تخلفات را بررسی کنند. در ادامه از وی پرسیده می‌شود قبول دارید که در آن مدت هر روز 200 تن در مشهد مرغ کشتار می‌شده و این محموله به مردم شهر مشهد و دیگر شهرها داده شده است، که وی موضوع کشتار و فروش گران‌تر از قیمت مصوب را تأیید کرد.

از سوی دیگر وی در واکنش به این ماجرا که پس چرا به جای تنظیم گزارش تخلف برای حدود یک هزار تن مرغ گران فروخته شده، فقط برای 20 تن پرونده تشکیل شد هم گفت: 200 تن در هر روز کشتار صورت گرفته و باید در حالت عادی در هر روز هم 200 تن پرونده گران‌فروشی تنظیم می‌شد، شما بگویید بازرسی در هر روز و در بهترین حالت چقدر می‌توانست برای متخلفان پرونده تنظیم کند.

 از وی می‌پرسیم آیا برخورد با این متخلفان دستور قضایی نداشت و شناسایی افرادی که دخیل در ماجرا بودند و از انگشتان یک دست هم فراتر نمی‌رود کار سختی بود، پیدا کردن اسناد کشتار برای شما کار سختی نخواهد بود و مردم در این زمینه از شما به عنوان یک مسئول مطالبه دارند که چه برخوردی با متخلفان کردید، بیان کرد: بنده و همکاران اسناد کشتار آن دو روز را داریم، ما برای تشکیل پرونده مقید به زمان نیستیم، شاید نیروهای ما امروز پرونده‌ای بزنند، شاید 10 روز دیگر و شاید هم 6 ماه دیگر زمان ببرد. رئیس اداره نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: ما باید حقوق مردم و حقوق تولید را هم در نظر بگیریم، نمی‌توانیم به فوریت پرونده‌ای بزنیم.

هیجانی عمل نمی‌کنیم

در حالی که قیمت مرغ در هر کیلو از 35 هزارتومان در آن بازه زمانی عبور کرد، این مقام مسئول تصریح کرد: ما پرونده هیجانی نمی‌زنیم.  اخوان ادامه داد: اگر 200 تن تخلف گران‌فروشی در هر روز صورت گرفته، باید اسناد و مدارک آن جمع شود و بازرسان مربوطه گزارش آن را به من بدهند.

بازهم مطرح می‌شود که اگر فقط آن دو روز را هم حساب کنیم، باید برای هر روز کشتار در مشهد یعنی برای200 تن پرونده تنظیم می‌شد، چرا فقط برای 20 تن گزارش تخلف زده شد، که این مقام مسئول عنوان کرد: آن بخشی که در مشهد بوده را به همکارانم تأکید کرده‌ام بروند و برخورد کنند. آن دو روز در سطح استان حدود 400 تن کشتار شده، 50 درصد این مقدار در شهرستان‌ها کشتار شده یعنی مرغدار ان در شهرستان هستند. در آن حوزه‌ای که کشتارکنش در مشهد و مرغدار آن در شهرستان باشد، همکاران ما باید بروند بپرسند مرغدار مرغ را چند فروخته است، به چه کسی فروخته، تا کشف قیمت شود.همچنین از او می‌پرسم آیا در اصل ماجرای گران‌فروشی و تناژ فروخته شده با رسانه هم‌نظر هستید که وی موضوع را تأیید می‌کند. آن‌چیزی که همکاران من به آن در سطح مشهد رسیده‌اند، همین مقدار بوده (20 تن برای دو روز) است.

 اخوان در واکنش به این نکته که چرا برای کشتارکن‌ها در تاریخ چهارم تا نهم آذرماه پرونده تخلفی صادر نشده است، بیان می‌کند: بنده اطلاعات این دو روز در اختیارم بود.

چرخ نظارتی ما همیشه می‌چرخد و توقف هم ندارد، مواردی وجود دارد که همکار بنده امروز به تخلفی نمی‌رسد و یک سال دیگر تخلف را ثبت می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.