محمود بنانژاد گفت: تعطیلی اصناف راه حل مناسبی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا نیست. باید با افزایش محدودیت های تردد، مانع از برگزاری دورهمی های خانوادگی شد.

زنجیره ابتلا به کرونا با تعطیل کردن اصناف قطع نمی شود/ افزایش محدودیت های تردد بهترین راه حل است

یک هفته دیگر به مدت زمان دوهفته ای اعمال محدودیت های دولتی برای جلوگیری از شیوع و ابتلای بیش از پیش به کرونا اضافه شد. البته تنها در شهرهایی که وضعیت کرونایی شان قرمز است. یکی از این محدودیت ها تعطیلی تقریبا کامل ادارات دولتی و اصناف و مشاغل خصوصی است. در این میان وضعیت مالی شاغلین دولتی مشخص است. آنها اگر به جای دوهفته، دو ماه هم سرکار نروند حقوقشان را دریافت خواهند کرد. اما تکلیف بخش خصوصی و کسبه و بازاریان چه می شود؟ این قشر چگونه باید ارتزاق نماید؟ اصلا با تعطیلی اصناف چند درصد از ابتلا به کرونای شهروندان کاهش یافته است؟ برای دستیابی به پاسخ این سوالات با محمود بنانژاد، رئیس اتاق اصناف مشهد به گفتگو پرداختیم که در ادامه می خوانید.

افزایش محدودیت های ترافیکی جایگزین تعطیلی اصناف شود

رئیس اتاق اصناف مشهد در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار کرد: دروضعیت اقتصادی موجود و باتوجه به رکودی که کرونا همراه خود داشته، تعطیلی اصناف فشار مضاعفی بر این قشر ایجاد کرده است. به نظر می رسد تعطیلی اصناف، برای کنترل شیوع کرونا طرحی ناکارآمد باشد و راه حل مناسبی اندیشیده نشده است.

وی ادامه داد: برخی از مشاغل مانند پوشاک و بازارهای لباس زمستانی، فروش فصلی دارند، مدتها با روزهای بدون مشتری کنار می آیند تا فصل فروش محصولات آنها که فصل رونق بازارشان هم هست از راه برسد. این گروه و حتی بسیاری دیگر از اصناف هم که فروش آنها وابسته به تغییر فصل نیست اکنون با مشکل روبرو شده اند. به نظر می رسد راه حل جلوگیری از شیوع کرونا صرفا نمی تواند تعطیلی های اینچنینی باشد.

وی در پاسخ به این سوال که به نظر شما جایگزین مناسب طرح تعطیلی مشاغل چه طرحی است، عنوان کرد: راهکارهایی مانند طرح محدودیت ترافیکی بسیار بیشتر از تعطیل کردن اصناف جواب می دهد. یکی از اقدامات مناسبی که به نظر من در قطع زنجیره ابتلا به کرونا بسیار موثر بود اعمال محدودیت ترافیکی از ساعت ۹ شب تا ۴ صبح بود. چون این موضوع باعث شد که شب نشینی ها و دورهمی ها به حداقل ممکن برسد.

رئیس اتاق اصناف مشهد تصریح کرد: براساس داده های آماری، بسیاری از مبتلایان به کرونا در مراسم های خانوادگی و دورهمی ها آلوده شده اند. چون اغلب مردم در جامعه و در ترددهای روزمره خود در خیابانها و بازار و ادارات از ماسک استفاده کرده و تقریبا فاصله گذاری اجتماعی را مدنظر قرار می دهند. اما در دورهمی هایی که در منازل برگزار می شود نمی توان چندان انتظار رعایت پروتکل های بهداشتی را داشت.

وی افزود: به طور معمول درهای ورودی مغازه ها برای ورود و خروج مشتری باز است و جابجایی هوا اگر بهتر از ادارات نباشد کمتر از آن نیست. پس تعطیلی بازار و اصناف مزیت چندانی نداشته و تفاوت فاحشی را برای کنترل کرونا در شهر نسبت به روزهای قبل از آن ایجاد نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: تمرکز دولت باید بر جلوگیری از برپایی دورهمی های خانوادگی باشد که اکنون کانون اصلی شیوع و ابتلا هستند. طرحی مانند اعمال محدودیت های ترافیکی بسیار مناسب اینکار است، حتی به نظر می رسد که اگر این طرح به جای ساعت ۲۱ شب از ۱۹ شب اجرا شود، مناسب تر بوده و از تجمع های احتمالی خانوادگی تا قبل از ساعت ۲۱ هم جلوگیری خواهد کرد.

وی با بیان این موضوع که این احتمال وجود دارد وقتی بسیاری از مشاغل تعطیل باشد، برخی افراد به خاطر آنکه روز وشب را در خانه هستند و مسافرت هم نمی توانند بروند مجالس دورهمی تشکیل داده و به منازل هم بروند، بیان کرد: با تعطیلی مشاغل بدلیل فراغت افراد، ممکن است مراسم خانوادگی زودتر از معمول برگزار شده و قبل از ساعت ممنوعیت نیز به پایان برسد. درواقع تعطیلی مشاغل ممکن است تشکیل دورهمی ها را تشدید کند.

بنانژاد اضافه کرد: اگر مشاغل فعالیت داشته باشند بسیاری از سرپرست خانواده ها در ساعات روز در محل کار خود هستند و نیز بسیاری دیگر از افراد برای تامین مایحتاج زندگی خود راهی بازار خواهند شد و از برگزاری مجالس خانوادگی تا حد بسیار بیشتری جلوگیری خواهد شد.

وی تصریح کرد: دولت باید اجازه دهد اصناف به فعالیت روزمره خود ادامه دهند تا بیش از پیش با بحران های مالی و اقتصادی روبرو نشوند. البته برای رفع دغدغه های کرونایی می توان مقررات سختگیرانه ای برای کسبه وضع نمود و مسایل را مدیریت کرد. اما نباید مشاغل و اصناف تعطیل شوند.

رئیس اتاق اصناف مشهد ابراز نمود: باید توجه داشت که آفت ها و آسیب هایی که از وضعیت نامطلوب اقتصادی خانواده حاصل شود کمتر از کرونا نیست و باید مورد دقت بیشتری قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: به طور متوسط سه نفر مستقیما در هر واحد صنفی مشغول به کار هستند. اگر یک واحد صنفی تعطیل شود حداقل سه نفر بیکار می شوند. آنگاه بیکاری فشار مالی بر بخش هایی از دولت مانند سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت بیمه بیکاری وارد خواهد کرد. در زمینه های دیگری مانند اجتماعی، خانوادگی، فرهنگی و... نیز مشکلات بوجود می آورد و این موضوع بار مالی بردولت را افزایش خواهد داد.

وی در پاسخ به این سوال که چه پیشنهادهایی برای بهبود معیشت کسبه و بازاریان دارید، عنوان کرد: باتوجه به اینکه می دانیم درحال حاضر وضعیت مالی و امکانات محدود است و اصلاحا دست دولت در این امور باز نیست، پیشنهاد داده ایم مالیات هایی که برای مشاغل وضع شده است با توجه به رکود و تعطیلی بازار، موقتا شامل بخشودگی شود. این موضوع اکنون بار مالی بر دولت وارد نمی سازد و کسری آن مربوط به سال آینده خواهد بود که امیدواریم تا سال آینده محدودیت ها برطرف و رونق ایجاد شود.  

بنانژاد ادامه داد: اما متاسفانه به جای اینکه نتیجه این پیشنهاد بخشودگی مالیات باشد، به امهال مالیات منجر شد. یعنی اینکه کسبه از پرداخت مالیات معاف نشدند بلکه می توانند مالیات را به جای امروز، در ماه های آینده بپردازند. بازاریانی که کسب و کار آنها تعطیل بوده است چگونه باید مالیات بدهند؟ دولت باید همراهی بیشتری با اصناف داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.