مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: تا سال ۱۴۲۰، به ۸۱۴ هزار متر مکعب تصفیه‌ خانه فاضلاب در شبانه‌روز نیاز داریم. در حال حاضر در مشهد پنج تصفیه‌خانه فاضلاب داریم که در سه سایت قرار دارند که در مجموع ۲۶۳ هزار متر مکعب در شبانه‌روز عملیات تصفیه فاضلاب را انجام می‌دهند. در این خصوص عقب‌ماندگی زیادی داریم.

مشهد در تصفیه فاضلاب عقب‌ماندگی دارد

به گزارش قدس آنلاین، حسن اسماعیلیان در برنامه تلویزیونی اشاره در خصوص وضعیت فاضلاب و دفع آن در مشهد اظهار کرد: از همراهی مردم مشهد و روستاییان که برای گذر از تابستان سال جاری کمک کردند، تشکر می‌کنم. خوشبختانه تابستان ۹۹ را با کمترین مشکل آب گذراندیم.

مشهد در سال ۱۴۲۰ به ۴۸۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب نیاز دارد

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین اهداف اجرای پروژه فاضلاب، ارتقای سلامت و حفظ محیط زیست است. در دهه‌های گذشته دفع فاضلاب در مشهد به روش سنتی انجام می‌شده و مشهد تا سال ۱۳۷۰ هیچ شبکه فاضلابی نداشته است. بر اساس مطالعات انجام شده برای سال ۱۴۲۰ در شهرستان مشهد نیاز به ۴۸۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب داریم که در این طرح، توسعه شهر مشهد را نیز باید در نظر گرفت. در وضعیت موجود، مشهد نیاز به ۴۳۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب دارد که مقدار باقیمانده مربوط به توسعه شهری است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: از ۴۳۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب مورد نیاز مشهد، تاکنون ۳۶۰۰ کیلومتر یعنی حدود ۸۰ درصد شبکه فاضلاب اجرا شده است. حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار مشترک آب در مشهد داریم که برای بیش از یک میلیون مشترک، یعنی حدود ۷۷ درصد، شبکه فاضلاب نصب شده است.

فرایند توسعه شبکه فاضلاب رینگ داخلی مشهد تقریبا تکمیل شده است

اسماعیلیان افزود: شبکه فاضلاب رینگ داخلی شهر مشهد، یعنی کمربندی امام علی (ع) و شهید بابانظر به سمت داخل مشهد تقریبا اجرا شده و تنها نقاط محدودی باقی مانده است. منطقه کوچکی در ناحیه ثامن باقی مانده که به دلیل مسائل ترافیکی قابل اجرا نبود اما در سال جاری شبکه فاضلاب این منطقه نیز در حال اجرا است. نقاط پراکنده دیگری مانند الهیه نیز باقی مانده که در دستور کار قرار دارد. مقدار باقیمانده از توسعه شبکه فاضلاب مشهد اکثرا به حاشیه شهر مشهد مربوط می‌شود.

وی در خصوص اهمیت گسترش شبکه فاضلاب مشهد خاطرنشان کرد: اگر شبکه جمع‌آوری فاضلاب در کلان‌شهر مشهد که جمعیتش چند برابر شده و وسعت آن نیز توسعه داشته، ۸۰ درصد توسعه نمی‌یافت مشکلات عدیده‌ای به لحاظ بهداشتی و زیست‌محیطی برای شهر مشهد به وجود می‌آمد. فاضلاب قابلیت جذب دارد و اگر شبکه فاضلاب اجرا نمی‌شد، بسیاری از فاضلاب‌ها به منابع آب زیرزمینی نفوذ می‌کرد که در نتیجه تامین آب مشهد به مشکل می‌خورد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد اضافه کرد: در حوزه شبکه فاضلاب مشهد کارهای زیادی صورت گرفته است. از شورای شهر مشهد تشکر می‌کنم که منابع قابل توجهی برای شرکت آب و فاضلاب مشهد ایجاد کرده است. مشهد نسبت به سایر کلان‌شهرها در موضوع جمع‌آوری فاضلاب وضعیت بهتری دارد.

اسماعیلیان افزود: همچنین از ظرفیت‌های بخش خصوصی در توسعه شبکه فاضلاب مشهد کمک گرفتیم. طی چند سال گذشته ۶۵۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در حاشیه شهر مشهد انجام شده است. فرایند توسعه فاضلاب مناطقی که در بلوار توس قرار دارند، تقریبا کامل شده مگر اینکه انشعابات آن‌ها هنوز متصل نشده باشد که در دستور کار قرار دارد. شبکه فاضلاب مناطق جنوب و جنوب شرق مشهد مانند منطقه سیدی، صبا و رباط طرق نیز انجام شده و باقیمانده آن نیز در دستور کار قرار دارد. علی‌رغم مشکلات اقتصادی، شرکت آب و فاضلاب تمام تلاش خود را دارد تا بتواند با استفاده از روش‌های مختلف شبکه فاضلاب مشهد را تکمیل کند.

وی تصریح کرد: توسعه شبکه فاضلاب بخش‌هایی از حاشیه شهر مشهد مانند منطقه مهر مادر در خواجه‌ربیع، به دلیل عدم برخورداری آن منطقه از تصفیه‌خانه، منوط بر احداث تصفیه‌خانه‌ طبرسی شمالی است که در آینده احداث خواهد شد. اگر بدانیم این تصفیه‌خانه ظرف یکی، دو سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، قطعا برنامه توسعه شبکه فاضلاب این منطقه در دستور اجرا قرار خواهد گرفت.

فاضلاب برخی از مناطق شمال شرق و شمال غرب مشهد قابلیت انتقال به تصفیه‌خانه را ندارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد در خصوص وضعیت فاضلاب برخی از نقاط شهر مشهد عنوان کرد: حد فاصل شمال شرق و شمال غرب مشهد، به خصوص در بخش‌های انتهایی بلوار رسالت، طبرسی شمالی و محدوده پنجتن، فاضلاب قابلیت انتقال به تصفیه‌خانه را ندارد. امیدواریم با احداث تصفیه‌خانه طبرسی شمالی، فرایند احداث شبکه فاضلاب این مناطق نیز انجام شود. عمده شبکه فاضلاب گلشهر نیز انجام شده و تنها دو کیلومتر از شبکه فاضلاب این منطقه باقی مانده است.

اسماعیلیان در مورد وضعیت شبکه فاضلاب مناطق جنوب مشهد که اغلب صخره‌ای هستند، گفت: محدود بلوار نماز در دستور کار قرار دارد. مناطق سختی در مشهد مانند صابر و شقایق داریم که تنگ و خاص هستند. در سال گذشته و سال جاری بخش قابل توجهی از مناطق جنوب مشهد اجرا شده، البته ممکن است در برخی مناطق شبکه اجرا شده اما نصب انشعابات باقی مانده باشد که در ماه‌هاتی آتی انجام خواهد شد. شبکه فاضلاب منطقه صبا و شهرک ابوذر نیز اجرا شده و انشعابات آن باقی مانده که در دستور کار قرار دارد.

وی در خصوص تامین هزینه‌های توسعه شبکه‌ فاضلاب مشهد بیان کرد: طرح‌های توسعه شبکه فاضلاب دولتی است اما در سال‌هایی که منابع دولتی بالا بوده و مشکل تامین بودجه هم نداشتیم، باز هم اعتبارات به شکلی نبوده که بتوانیم اقدامات خاصی انجام دهیم، بنابراین مجبور هستیم از ظرفیت شرکت که از منابع داخل شرکت تامین می‌شود، استفاده کنیم. منابع داخلی شرکت نیز شامل فروش آب و خدمات فاضلاب شهروندان است. همچنین به کمک تبصره ۳ شورای شهر نیز اعتباراتی به شرکت آب و فاضلاب مشهد اختصاص یافته است.

مشهد در تصفیه‌ فاضلاب عقب‌ماندگی دارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با اشاره به وضعیت تصفیه‌خانه‌ها در مشهد خاطرنشان کرد: تا سال ۱۴۲۰، به ۸۱۴  هزار متر مکعب تصفیه‌خانه فاضلاب در شبانه‌روز نیاز داریم. در حال حاضر در مشهد پنج تصفیه‌خانه فاضلاب داریم که در سه سایت قرار دارند که در مجموع ۲۶۳ هزار متر مکعب در شبانه‌روز عملیات تصفیه فاضلاب را انجام می‌دهند. در این خصوص عقب‌ماندگی زیادی داریم. اگر تمام شبکه فاضلاب مشهد را اجرا کنیم و ۱۰۰ درصد مشترکان وصل شوند، نیاز به ۵۴۰ هزار مترمکعب تصفیه‌خانه در شبانه‌روز داریم.

اسماعیلیان بیان کرد: تصفیه‌خانه‌ها بسیار پرهزینه هستند. اگر بخواهیم تمام نیاز تصفیه‌خانه‌های مشهد را تا سال ۱۴۲۰ اجرایی کنیم، نیاز به ۴۰۰۰ میلیارد تومان بودجه داریم، در حالی که دولت تنها ۸ میلیارد تومان اعتبار در این زمینه به ما اختصاص داده است. منابع داخلی شرکت نیز فروش آب و خدمات فاضلاب بوده که مجبور هستیم منابع داخلی شرکت را برای تکمیل شبکه جمع‌آوری فاضلاب هزینه کنیم. باید از ظرفیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تکمیل بخش فاضلاب و تصفیه‌خانه‌ها استفاده کنیم.

وی عنوان کرد: در برنامه‌ریزی تامین آب مشهد که ۳۹۶ میلیون متر مکعب در سال برای سال ۱۴۲۰ پیش‌بینی شده، قرار است ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب از طریق پساب تامین شود. در اواخر سال گذشته برنامه‌ریزی کرده و سهم دولت، شرکت‌های آب و فاضلاب و سهم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این بخش را مشخص کردیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد تصریح کرد: مشهد چهار تصفیه‌خانه نیاز دارد تا به وضع مطلوب برسد. یک تصفیه‌خانه در پرکند شماره ۲، خین ‌عرب، طبرسی شمالی و اولنگ ۳ باید احداث کنیم که مجموع این چهار تصفیه‌خانه به ۴۵۰ هزار متر مکعب در شبانه‌روز می‌رسد. در این مدل، تصفیه‌خانه خین ‌عرب و پرکند ۲ باید از محل اعتبارات دولت انجام شود. تصفیه‌خانه طبرسی و اولنگ به همراه دو پروژه آب‌رسانی نیز باید از طریق فروش پساب و بخش خصوصی تامین شود. پرکند ۲ در حال اجرا بوده و تمام اقدامات خین‌ عرب نیز انجام شده است. فراخوان سرمایه‌گذار برای دو تصفیه‌خانه دیگر هم انجام و سرمایه‌گذاران آن ارزیابی شده که در حال حاضر در مرحله تحویل اسناد قرار داریم.

منبع: ایسنا

انتها ی خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.