کتابخانه و موزه ملی ملک از معدود موزه‌های کشور به شمار می‌آید که امکانات زیرساختی مناسب را برای خدمات‌رسانی به معلولان و جانبازان فرهنگ‌دوست دارد.

اختصاص امکانات ویژه برای معلولان در کتابخانه و موزه ملی ملک

 کتابخانه و موزه ملی ملک بزرگترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران با طراحی رمپ‌های مناسب برای عبور ویلچر؛ از محل ورودی ساختمان این مجموعه تا تالارهای مختلف آن و همچنین ایجاد مسیرهای ویژه برای حرکت معلولان، توانسته خدمات فرهنگی و هنری خود را به این گروه از افراد جامعه ارائه دهد.
معلولان و جانبازان به سادگی می‌توانند وارد طبقه همکف مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک شده و به واسطه وجود آسانسور در ساختمان این موقوفه، به طبقات اول تا ششم آن رفت و آمد کرده و از آثار متنوع تالارهای این موزه در طبقات نخست بازدید کنند. همچنین آنان می‌توانند از امکانات تالار محققان و تالارهای مجزای آقایان و بانوان کتابخانه ملی ملک در طبقات چهارم تا ششم این موقوفه بهره‌مند شوند.
با توجه به همکاری مشترک مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک با شهرداری تهران، گروه‌های متعددی از اعضای جامعه معلولان کشور در سال‌های گذشته به تماشای نفایس این موزه در قالب تورهای ویژه نشستند و از خدمات کارگاه‌های آموزشی آن نیز استفاده کردند.
این همکاری‌ها پس از پایان دوران شیوع بیماری کرونا در کشور ادامه خواهد داشت و معلولان و جانبازان اهل هنر و تاریخ به آسانی و بدون دغدغه می‌توانند از خدمات موزه‌ای و کتابخانه‌ای عام‌المنفعه این موقوفه به صورت حضوری بهره‌مند شوند.
موزه ملی ملک؛ نخستین موزه وقفی- خصوصی کشور با برخورداری از تالارهای متنوع همچون هنر و زندگی، علوم در ایران اسلامی، هزار داستان، تمبر، سکه، هنرهای لاکی و... یکی از مقاصد مهم گردشگری پایتخت محسوب می‌شود که هر ساله اقشار گوناگون جامعه از آن بازدید کرده و با گوشه‌ای از خدمات خیرخواهانه حاج حسین آقا ملک بنیانگذار و واقف این مجموعه نیز آشنا می‌شوند.
در حال حاضر با توجه به توقف خدمات حضوری مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به دلیل بحران کرونا، علاقه‌مندان می‌توانند از خدمات غیرحضوری و مجازی آن با مراجعه به وب‌سایت این مؤسسه به نشانی www.malekmuseum.org و صفحه اینستاگرام آن به نشانی malek_museum_library استفاده کنند.
این مجموعه فرهنگی در سال ۱۳۱۶ خورشیدی بر حرم مطهر رضوی وقف شده است و در حال حاضر در تهران، میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد(میدان مشق) قرار دارد.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.